Samsung Syncmaster 2233rz 120hz problem!

Permalänk
Medlem

Samsung Syncmaster 2233rz 120hz problem!

God morgon!
Fick en som rubriken lyder en Samsung 2233rz 120hz av en polare ihelgen. Anledningen till att jag fick den var att den fungerar i ungefär 5sekunder innan den dör. Så vänder mig hit om nån har tips på vad jag kan göra så jag slipper lämna in den.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har haft min 2233rz i cirka 3 år nu och igår hände samma sak med min.. hade använt den i ca 30 minuter och sen slutade den fungera helt enkelt, om man byter hertz till tex. 60 från 120 eller tillbaka så fungerar den i 2-3 sekunder sen blir den svart igen.
Skärmen hittas av datorn och allting, har fungerat felfritt i ca 3 år.. Har den helt enkelt gjort sitt?

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet, testa antingen med en annan duallink dvi-kabel eller display port-kabel.

EDIT: dafuq, tråden är ju från i mars...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Om du har möjlighet, testa antingen med en annan duallink dvi-kabel eller display port-kabel.

EDIT: dafuq, tråden är ju från i mars...

Yes tråden är från i mars men jag googlade på "2233rz problem" och hittade den och verkar som att han och jag har samma lika problem så det var därför jag postade.

Men jag tror jag kommit på vad problemet är, jag läste på denna sida: http://www.tech-forums.net/forums/f77/samsung-syncmaster-2233...
att man skulle testa " When it goes blank, take a flashlight, holding it 45
* to the screen. If you can see the desktop, you indeed do have a bad backlight."

och det fungerar, jag ser skrivbordet osv.. så backlight på skärmen är slut/sönder/dumt.. Får ta och försöka byta den/det/saken.

Edit: det är "It might be more than the backlight, many LCD monitors had problems with bad capacitors that would cause similar symptoms." som är problemet i guess.

Permalänk
Medlem

Uppdatering på mitt problem om vajckh9 skulle läsa tråden någon gång eller någon annan kommer hit med samma problem..

Jag har plockat isär skärmen och kikat på kretskortet och det luktar lite om en kondensator.. så den kanske är bränd, blir i så fall att beställa ett repair kit för skärmen med alla kondensatorer eller IP-60135A MC22W-120HZ REV0.1. Power Board som är ett komplett kretskort, men jag vet inte om det är värt 300kr om det skulle vara backlight som är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebbzor:

Uppdatering på mitt problem om vajckh9 skulle läsa tråden någon gång eller någon annan kommer hit med samma problem..

Jag har plockat isär skärmen och kikat på kretskortet och det luktar lite om en kondensator.. så den kanske är bränd, blir i så fall att beställa ett repair kit för skärmen med alla kondensatorer eller IP-60135A MC22W-120HZ REV0.1. Power Board som är ett komplett kretskort, men jag vet inte om det är värt 300kr om det skulle vara backlight som är sönder.

Gör det och skriv lite om det i en projektlogg vetja

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo