Jag sitter här med sista uppgiften för nätverksteknik och funderar. Har skapat ett nätverk på virtualbox och kan inte få mitt inloggningsskript till att fungera korrekt. Uppgiften är som följande:
'' Skapa ett inloggningsskript som mappar upp resursen Testmapp som T: på en klientdator. Koppla detta skript till ett valfritt användarkonto och logga in med det för att testa. ''
Vad jag fått fram utav läroboken är att det ska stå som följande: NET USE T: \\Dataskolan.local\Testmapp . Och sedan så har jag skrivit in '' Login.bat '' alltså namnet på min skript fil på domän profilen ( Logon script: Login.bat ) på server manager. När jag startar upp och loggar in på användarkontot så händer dock ingenting och när jag klickar på bat filen så stängs den ner direkt.
Edit: När jag loggar in på användarkontot så kommer en bat fil upp där det står NET USE T:\\Dataskolan.local\Testmapp men ingenting händer. Sedan stängs den ner efter cirka 5-10 sec.
Skriptet är placerat i SYSVOL\sysvol\Dataskolan.local\scripts
Det här är säkerligen en väldigt enkel och dum fråga för er mer kunniga :). Men det är inte helt enkelt när man aldrig gjort det förut och jag följer vad som står i läroboken. Vi börjar alla någonstans.
Tack på förhand. MvH
Jag frågar inte om att ni ska lösa uppgiften åt mig, utan jag undrar bara vad som är fel.
Läroboken ger bara ett par exempel: t ex NET TIME /DOMAIN:THELIN /SET NET USE H: /HOME etc...
Har du konfat nätverket i din VM, som "bridged"? Om du kör "NAT" så funkar inte mycket av nätverksgrejorna. Du måste konfa nätverskkortet till "bridged".
Nätverkskortet på VM brukar vara "e1000" eller nåt sånt, och så står det ofta "NAT". Byt till bridged och starta upp VM igen, och se om det funkar nu.
T.ex. om jag kör NAT, så kan jag inte komma åt andra windows VM, men bridged löser det.