Civilization V Multiplayer problem

Permalänk
Medlem

Civilization V Multiplayer problem

Har spelat en del Civ V via steam singleplayer ett tag, men då jag försökte spela MP med en kompis via internet så disconnectas vi hela tiden. Vi kan se varandra i lobbyn och i det skapade spelet, men kan inte connecta till varandra förrän den ene eller den andre disconnectar. Har sökt igenom massor av trådar på steam och firaxis och tydligen är det ett stort problem med packet loss med civ v.
Testade att köra via Evolve LAN och det höll sig i 10 minuter och sen va det disconnect igen- vi kan pinga varandra utan problem. testade också att slå på och av hamachi och köra via det utan resultat.
Sista lösningen lär väl vara via Open VPN, men jag har inte dem kunskaperna för att sätta upp uppkopplingen-se här: https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/Easy_Windows_Guide
Jag kan köra andra steam spel utan problem alls, men inte civ v och det är ju tråkigt eftersom mp är ju helt klart bäst i civ serien.
Tacksam för svar!

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Har spelat en del Civ V via steam singleplayer ett tag, men då jag försökte spela MP med en kompis via internet så disconnectas vi hela tiden. Vi kan se varandra i lobbyn och i det skapade spelet, men kan inte connecta till varandra förrän den ene eller den andre disconnectar. Har sökt igenom massor av trådar på steam och firaxis och tydligen är det ett stort problem med packet loss med civ v.
Testade att köra via Evolve LAN och det höll sig i 10 minuter och sen va det disconnect igen- vi kan pinga varandra utan problem. testade också att slå på och av hamachi och köra via det utan resultat.
Sista lösningen lär väl vara via Open VPN, men jag har inte dem kunskaperna för att sätta upp uppkopplingen-se här: https://community.openvpn.net/openvpn/wiki/Easy_Windows_Guide
Jag kan köra andra steam spel utan problem alls, men inte civ v och det är ju tråkigt eftersom mp är ju helt klart bäst i civ serien.
Tacksam för svar!

Det kan vara precis vad som helst, på någon av era datorer/bredband/routers. Dvs antalet möjliga felkällor springer iväg. Jag kan göra en lista:

- Konfiguration av routers (nat, portforwarding)
- Bredbandets typ och kvalite (mobilt/wifi?). Störningar?
- Har ni samma version av spelet? Inge piratcracks väl?
- Senaste patchen? Tidigaste versionen av spelet var buggig men jag förväntar mig att du inte ber om hjälp om du kör så.
- Har ni stängt av all nedladdning av torrents?
- Funkar det om ni tar ena datorn och kör lan hemma hos någon?

Citera mig om du vill ha svar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo jag förstår, men iom att det verkar vara ett återkommande tema på ganska många forum så antar jag att det inte är typiskt för just min dator. Har öppnat för portforward, självfallet stängt av torrents. Spelet är patchat till senaste versionen och samma version på båda. Original spel, köpt via steam.
Det kan vara bredbandet, iom att det var problem med ping då, men det är rätt svårt att fixa om man inte vill byta ISP antar jag.
I helgen skall vi testa att köra LAN hemma hos mig. Efter det så kan man ju utesluta iaf det.
Men tack för svaret. Tänkte att det kanske inte bara var jag som hade det problemet.

Visa signatur

Gigabyte Z97 X Gaming 3, Intel i5 4690, Coolermaster Hyper X 212 CPU kylare, 12Gb DDR3 1600 Mhz RAM, Geforce GTX 1660 Super, 120 gb Intel 320 Series SSD, 256gb Samsung Evo, 256 GB Transcend SSD, 2 TBGB 7200 Rpm mekanisk disk, EVGA SupernovaG2 750W, Win 10 Home Prem. 64 bit, Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Det kan vara precis vad som helst, på någon av era datorer/bredband/routers. Dvs antalet möjliga felkällor springer iväg. Jag kan göra en lista:

- Konfiguration av routers (nat, portforwarding)
- Bredbandets typ och kvalite (mobilt/wifi?). Störningar?
- Har ni samma version av spelet? Inge piratcracks väl?
- Senaste patchen? Tidigaste versionen av spelet var buggig men jag förväntar mig att du inte ber om hjälp om du kör så.
- Har ni stängt av all nedladdning av torrents?
- Funkar det om ni tar ena datorn och kör lan hemma hos någon?

Citera mig om du vill ha svar

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag förstår, men iom att det verkar vara ett återkommande tema på ganska många forum så antar jag att det inte är typiskt för just min dator. Har öppnat för portforward, självfallet stängt av torrents. Spelet är patchat till senaste versionen och samma version på båda. Original spel, köpt via steam.
Det kan vara bredbandet, iom att det var problem med ping då, men det är rätt svårt att fixa om man inte vill byta ISP antar jag.
I helgen skall vi testa att köra LAN hemma hos mig. Efter det så kan man ju utesluta iaf det.
Men tack för svaret. Tänkte att det kanske inte bara var jag som hade det problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Det va nåt år sen jag körde Civ5 online, men det funkade rätt bra för mig och en polare. Typ att det avbröts kanske en gång i timmen max. Ibland kunde vi lira 3h utan avbrott. Och när det väl avbröts så va det bara att han joinade mig igen och så fortsatte vi. Kanske att man tappar en turn.

Det var mer fel när spelet var nytt, men de patchade det sen.

Testa ni i LAN, är det samma fel där vettefan vad de kan va för nåt, så länge ni inte sitter på wifi med dålig uppkoppling/mycket störningar. Testa dra kabel till routern isåfall. Jag har en annan polare som knappt kan lira några onlinespel när han sitter på wifi, men surf gick bra. När han drog kabel löstes alla problem. Wifi kan störas ut av microvågsugnar eller om det går på samma channel som en grannes wifi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi spelar (3-5 spelare) en gång i veckan och vi har aldrig den här typen av fel... Ni har problem med någon inställning någonstans

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Minns att jag och ett par vänner ibland stötte på lite problem i civ v när vi spelade för lite mer än ett år sedan, något slags synkroniseringsfel eller liknande har jag för mig.
Vill minnas att vi löste det genom att rensa ett gäng cache-filer. Vilka kommer jag tyvärr inte ihåg men prova googla lite på det och se om du hittar något.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Vi spelar (3-5 spelare) en gång i veckan och vi har aldrig den här typen av fel... Ni har problem med någon inställning någonstans

Ok, så vitt jag vet så har jag ställt in allt korrekt. Portar är forwardade, testade tom att stänga av brandväggen, köra via Evolve VPN, Hamachi etc. Inget funkar. Kan pinga min kompis utan problem. Kan också nämna att jag kan köra andra spel utan problem som CoH och Civ 4.
Har läst i både steams och civfanatics forum och det ÄR ett vanligt förekommande problem.
Kommer dock inte på vilken typ av inställning som kan vara fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Ok, så vitt jag vet så har jag ställt in allt korrekt. Portar är forwardade, testade tom att stänga av brandväggen, köra via Evolve VPN, Hamachi etc. Inget funkar. Kan pinga min kompis utan problem. Kan också nämna att jag kan köra andra spel utan problem som CoH och Civ 4.
Har läst i både steams och civfanatics forum och det ÄR ett vanligt förekommande problem.

Ni kan ju alltid testa att köra utan router bara för att kolla om felkällan sitter där...

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Skulle kunna göra det. Skall testa i helgen och ta med min bärbara för att se om det funkar att köra i LAN för att utesluta en del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elvenman:

Lurigt... De problem vi haft har lösts genom antingen ominstallation av Civ (Det är sant, installationen kan bli korrupt av någon anledning). För en person i vår spelgrupp ställdes kompatibilitetsinställningarna i Windows om. leta upp exe-filen och kolla så att de står rätt (Hans inställningar ändrades till Windows XP-kompatibilitet)

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Lurigt... De problem vi haft har lösts genom antingen ominstallation av Civ (Det är sant, installationen kan bli korrupt av någon anledning). För en person i vår spelgrupp ställdes kompatibilitetsinställningarna i Windows om. leta upp exe-filen och kolla så att de står rätt (Hans inställningar ändrades till Windows XP-kompatibilitet)

Nu har jag installerat Civ på min bärbara och skall testa med det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elvenman:

Nu har jag installerat Civ på min bärbara och skall testa med det.

Löste du problemet?

Permalänk
Medlem

Kunde inte lösa problemet. LAN funkar, men Civ över nätet är fortfarande inte ok.

Visa signatur