Hjälp med fstab - montera nätverksdisk vid boot

Permalänk
Medlem

Hjälp med fstab - montera nätverksdisk vid boot

Hej! Jag har stött på ett problem där jag inte lyckas mounta min nätverksdisk automatiskt vid boot. Jag kör Debian 12 på min stationära och Unraid på min server. Det är en smb-delning.

Såhär ser min fstab ut:
//192.168.1.2/media /mnt/samba/media cifs username=username,password=password,uid=1000,gid=1000 0 0

När jag startar datorn så monteras den inte automatiskt, utan jag måste köra sudo mount /mnt/samba/media för att manuellt montera. Jag har läst lite att det kan vara så att fstab försöker montera den innan nätverket startat, så den misslyckats pga det

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Var några år sedan jag höll på med det. Lyckades inte heller med att montera som du gjort. Var tvungen att använda mig av en smbcredentials-fil. Kanske kan vara nått att testa.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk

Testa lägg till _netdev som option. Den flaggan säger att delningen är en nätverksdelning och således kräver en nätverksanslutning.

//192.168.1.2/media /mnt/samba/media cifs username=username,password=password,_netdev,uid=1000,gid=1000 0 0

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PumpedPrimate:

Testa lägg till _netdev som option. Den flaggan säger att delningen är en nätverksdelning och således kräver en nätverksanslutning.

//192.168.1.2/media /mnt/samba/media cifs username=username,password=password,_netdev,uid=1000,gid=1000 0 0

Tack! Ska testa det
Edit: Har provat starta om datorn nu och det funkar fortfarande inte tyvärr. Men det går ju ändå fort att montera nätverksdisken manuellt i terminalen, och jag använder oftast strömsparläge istället för att stänga av, så då är de fortfarande monterade då. Kanske går att göra ett skript med "sudo mount /mnt/samba/media " som körs vid uppstarts?

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Tack! Ska testa det
Edit: Har provat starta om datorn nu och det funkar fortfarande inte tyvärr. Men det går ju ändå fort att montera nätverksdisken manuellt i terminalen, och jag använder oftast strömsparläge istället för att stänga av, så då är de fortfarande monterade då. Kanske går att göra ett skript med "sudo mount /mnt/samba/media " som körs vid uppstarts?

Prova att lägga till x-systemd.automount, jag har det i min fstab på Debian 12 och det rullar fint.

//192.168.1.2/media /mnt/samba/media cifs username=username,password=password,_netdev,x-systemd.automount,uid=1000,gid=1000 0 0

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Tack! Ska testa det

Hmm... Har aldrig haft problemet själv, men förstår att det sker sporadiskt för användare när jag läser.
Givetvis kan du använda crontab för en tidsstyrd montering, men det är inte lika pålitligt som signaler från nätverk osv.

@reboot sleep 10 && 'mount /mnt/samba/media'

Varje uppstart kör crontab en sleep i 10 sekunder varpå den sedan monterar din disk.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PumpedPrimate:

Hmm... Har aldrig haft problemet själv, men förstår att det sker sporadiskt för användare när jag läser.
Givetvis kan du använda crontab för en tidsstyrd montering, men det är inte lika pålitligt som signaler från nätverk osv.

@reboot sleep 10 && 'mount /mnt/samba/media'

Varje uppstart kör crontab en sleep i 10 sekunder varpå den sedan monterar din disk.

En aning snyggare variant av fullösningen är att vänta på nätverk istället för att köra sleep.
T ex så kan man sannolikt köra "/usr/lib/systemd/systemd-networkd-wait-online" istället för sleep.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med utdelade mappar via NFS som jag försökte montera med fstab i Arch.
Det visade sig att fstab försökte montera mappen innan nätverket var redo, vilket så klart misslyckas. Så jag skapade systemd-tjänster för att montera NFS-mapparna istället och de tjänsterna har som krav att invänta en annan systemd-tjänst som i sin tur väntar på att nätverket initialiseras.

Det negativa med den lösningen är att det tar 10-20 sekunder längre tid att boota när man väntar på initialisering av nätverksanslutningen.

Permalänk
Medlem

Jag hade en liknande situation för ett par år sedan. Jag provade alla goda råd jag fick utan resultat. Det slutade med att jag använde autofs istället. Det har fungerat utan problem.