Permalänk
Medlem

Bredband2 + router - fungerar inte

Hallå!

Har lite problem och tänkte att dom kunniga på sweclockers kanske kunde lista ut grejen.

Jag beställde 100/10 från bredband2 för ett par dagar sedan. Internet sattes igång och fungerar fint direkt från uttaget till dator.
Kopplar jag däremot via min router ASUS RT-N12 så får jag internet åtkomst nekad.

Värt att tillägga - När jag gör en snabbinstallation av internet i routern, så väljer jag Automatisk IP (DHCP) och kommer efter ett par tryck till
en sida där dom vill att jag ska starta om mitt modem genom att ta ut kabeln och sätta i den efter 10 sek. Jag har inte ens ett modem och kan således inte
komma vidare från den sidan. Stänger man ner det så kommer jag dock in i routern och flörbi snabbinstallationen.

Vid felsökning får jag som svar att "DNS kanske inte är tillgänglig"
Använder jag en alternativ, 8.8.8.8 & 8.8.4.4, så står det följande "Det går inte kommunicera med enheten eller resursen primär (identifierat DNS-server)

Är tacksam för alla idéer och hjälp.

Permalänk
Medlem

Testa byt kryptering i routern till något annat.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk
Medlem
Skrivet av TEEH:

Testa byt kryptering i routern till något annat.

Får ursäkta mig, men hur menar du?

Värt att tillägga. Ipconfig /all ger mig en 192.168.1.1 som DNS-server, vilket är fel. (antar jag)

EDIT: Misstänker att du pratar om den trädlösa krypteringen? Isåfall har jag testat både öppet och krypterat.
Kör dock trådat under tiden jag försöker få i ordning på sakerna.

Permalänk

Får du bara ett ip? Kan det vara låst till datorn du kopplade in den direkt till en viss tid om du provade där först? Prova koppla in datorn direkt och när det fungerar skriv ipconfig /release. Prova sedan koppla in routern och se om det går bättre?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Logga in i routern (vilket verkar ha varit möjligt enligt dig själv)
Hitta fliken med kryptering
Byt till WPA/WEP och se om du kan skrämma igång det

Hade problemet hos en tjej jag känner, läste mig fram till att Win7 inte ska stödja WPA-PSK (stavning?) och att många routers har det som default.

Visa signatur

Chassi: Fractal R3 Svart | Motherboard: Asus P7H55 | CPU: Intel Core i5 750 @ 3.6GHz | CPU Fan: Zalman CNPS12X | RAM: Corsair XMS3 4x3GB @ 2133MHz | GFX: Gigabyte Radeon 5450 Passiv | PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze | Fans: 5xNexus RealSilent White LED | Sound Devices: ESi Juli@ & Beats By Dre & Eurorack MX1604A

Permalänk

Inte lär det väl vara fel på krypteringen om han kan koppla upp mot det och komma in i routerns webinterface?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Inte lär det väl vara fel på krypteringen om han kan koppla upp mot det och komma in i routerns webinterface?

Jag sa detsamma till det jag läste, sagt och gjort vips gick det igång hemma hos henne. Må ha kunnat vara på just hennes router, jag är inte en expert bara en bra googlare.

EDIT: Värt o notera, hennes router var också en nyinstallation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Får du bara ett ip? Kan det vara låst till datorn du kopplade in den direkt till en viss tid om du provade där först? Prova koppla in datorn direkt och när det fungerar skriv ipconfig /release. Prova sedan koppla in routern och se om det går bättre?

Det gjorde ingen inverkan. Samma problem som innan.

Skrivet av TEEH:

Logga in i routern (vilket verkar ha varit möjligt enligt dig själv)
Hitta fliken med kryptering
Byt till WPA/WEP och se om du kan skrämma igång det

Hade problemet hos en tjej jag känner, läste mig fram till att Win7 inte ska stödja WPA-PSK (stavning?) och att många routers har det som default.

Hittar ingen kryptering utöver det för trådlöst. Gått igenom varje flik, men endast där jag hittar något om kryptering.

Permalänk
Medlem

Dra ut kabeln från vägguttaget när den vill att du ska starta om modemet, bör gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghora:

Dra ut kabeln från vägguttaget när den vill att du ska starta om modemet, bör gå.

Det hände inte mycket. Den gick tillbaka till sidan då man får välja anslutningsalternativ och sedan kom jag till sidan som säger att jag ska dra ur modemet igen.

Permalänk

Tetsa sätta en fast IP på din WAN port. Testa använda den du fick när du kopplade direkt till väggen med din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomerello:

Tetsa sätta en fast IP på din WAN port. Testa använda den du fick när du kopplade direkt till väggen med din dator.

Vi pratar om att ändra till statisk ip? Då man behöver skriva in standard gateway och DNS, utöver ip, eller?

EDIT: Ska jag isåfall ta samma gateway och dns som när jag kör kabel?

EDIT: Testade gör det så som jag skrivit. Det fungerade inte, fortfarande samma problem, dns-server är inte tillgänglig.

Permalänk
Medlem

Okej för att underlätta lite:

Steg 1:
Ta mobilen eller en digital-kamera och fota din router, vart du kopplar in den och när den är inkopplad.

Steg 2: Ta bilder eller screenshots på router inställningar och på inställningarna i datorn samt vad den säger.

Posta här, det kommer underlätta för folk att se vad du menar och vad du exakt behöver hjälp med och ger dig lättare förståelse för folks svar

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

har du testat att clona din mac adress så att routern får samma mac adress som ditt externa nätverkskort för jag misstänker att du bara får 1 ip och då måste din ip lease på första gå ut först innan du kan få en ny ip av dhcp servern..

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Vi pratar om att ändra till statisk ip? Då man behöver skriva in standard gateway och DNS, utöver ip, eller?

EDIT: Ska jag isåfall ta samma gateway och dns som när jag kör kabel?

EDIT: Testade gör det så som jag skrivit. Det fungerade inte, fortfarande samma problem, dns-server är inte tillgänglig.

Om du inte körde statisk med din dator ska du såklart inte köra statisk på din router.

Skrivet av Elyxiator:

har du testat att clona din mac adress så att routern får samma mac adress som ditt externa nätverkskort för jag misstänker att du bara får 1 ip och då måste din ip lease på första gå ut först innan du kan få en ny ip av dhcp servern..

Här börjar vi närma oss. Att klona adressen kan ev. fungera. Jag skulle dock gjort följande:

Starta din dator och anslut den direkt i väggen. Kör ipconfig /release. Plugga ur datorn och in med routern i väggen. Fungerar det, grattis. Om routern fortfarande inte får en IP: Plugga ur routern och gå och lägg dig/vänta några timmar (förslagsvis gör du detta innan läggdags) och på morgonen pluggar du i routern så borde det fungera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte fått det att fungera, men ska testa att köra en /release och låta det ligga över natten.
Värt att nämna kanske, jag drog en /release och satte i kabeln i en annan dator, det fungerade inte heller, ingen åtkomst då heller.
Byter jag tillbaka till datorn jag använde första gången internet gick igång, då fungerar det utan problem på en gång.

Vi får se imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Jag har fortfarande inte fått det att fungera, men ska testa att köra en /release och låta det ligga över natten.
Värt att nämna kanske, jag drog en /release och satte i kabeln i en annan dator, det fungerade inte heller, ingen åtkomst då heller.
Byter jag tillbaka till datorn jag använde första gången internet gick igång, då fungerar det utan problem på en gång.

Vi får se imorgon.

Håller tummarna för dig

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Håller tummarna för dig

Det gick lika dåligt med en /release över natten. Hursomhelst blir det ett leverantörbyte imorgon, så vi får se om det är samma problem med ny leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Vi får se imorgon.

Måste vara mac-låsning på porten då.
Klona din mac-adress i routern så bör det lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Måste vara mac-låsning på porten då.
Klona din mac-adress i routern så bör det lira.

Klonade adressen igårkväll, det fungerade inte. Klonade om i morse också, ville inte då heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttek:

Klonade adressen igårkväll, det fungerade inte. Klonade om i morse också, ville inte då heller.

Och det fungerar direktkopplat i uttaget med datorn du klonar med? Låter skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ormey:

Och det fungerar direktkopplat i uttaget med datorn du klonar med? Låter skumt.

Yep, det är även den enda dator som fungerar. Har testat min stationära också, där blir det samma visa som med routern. Vet inte om det är bredband2 som ställer till det. Hursomhelst så aktiveras bahnhof imorgon, får se om det går bättre då.

Permalänk
Medlem

Tror de flesta har rätt, att det första IP jag fått är låst till datorn jag första kopplade in och testade nätet med. Ringde supporten för min router och han sa samma sak direkt. Testa dra ur kabel i 15-20 minuter och se om den släpper och du kan få en ny och det hjälpte inte. Ringde supporten för min bredbandsleverantör, det kunde tydligen ta ett dygn för ett ip att släppa.

Det borde väl dock fungera om jag klonar mac-adressen så som flera av er tipsat om? Det gjorde det ju tyvärr inte. Vi får se om det fungerar om ett dygn, hoppas på det bästa.

EDIT: Nu var jag sist i tråden och kunde redigerat, missade det. Inte van att man kan redigera efter så många timmar.

EDIT: Pratat med bahnhof, testat olika kablar, olika routrar, olika datorer. Fått en IP-lease, men fortfarande samma problem. Dom skickade iväg till tekniker, bara sitta och vänta ett par veckor tills teknikern slutat med sin kafferast. Trist, men vad ska man göra.

EDIT: Teknikern har redan svarat, det är inga problem, utan dom menar att alla mina enheter helt plötsligt har gått sönder samtidigt... Även den splitternya routern och sambons bärbara dator. Enligt supportern jag pratade med idag fanns det inget mac-lås och här var det 10 IP man fick tilldelad sig, så att det bara fanns ett IP var inte heller problemet. Ska bli intressant och höra vad dom har för svar imorgon när ännu en felanmälan gick iväg.

EDIT: Fick som förslag idag att det kanske är hos bredband2 felet ligger och att det inte släppt även när jag bytat leverantör. Något lås som sitter kvar. Möjligt? Gör jag bredbandstest så surfar jag via bahnhof iaf.

Permalänk
Medlem

Tar upp denna tråden igen då jag sitter med ett mycket snarlikt problem.

Har nyligen fått fiber indragen i villa där Svensk Infrastruktur har gjort installationen och Bahnhof är tjänsteleverantör. Har en Inteno XG6746 Gigabit Switch och en sprillans ny ASUS RT-N66U router.

Problemet är följande: Internet funkar klockrent då jag ansluter datorn direkt till switchen men jag när jag försöker ansluta routern blir det stopp och jag kommer inte åt nätet (kommunikationen mellan router och dator är inga problem). Enligt Bahnhofs support ska routerinställningarna vara auto allt, dvs den ska i princip fungera med fabriksinställningar.

Har provat många råd och tips i denna och andra trådar, som tex att klona mac-adress, stänga av switchen och vänta (länge) för att ip-adressen ska släppas, kört ipconfig /release, mm. Inget verkar hjälpa.

Varken Svensk Infrastrukturs eller Bahnhofs support verkar vara till någon hjälp utan hänvisar till att det måste vara något fel på min router. För att utesluta problem med hårdvaran har jag kopplat in såväl switchen som routern hos en bekant som har fiber via Telia. Där funkar det utan problem och utan speciella inställningar.

Tacksam om någon kan tipsa om hur jag går vidare.

Permalänk

Hej

Det kom ut en del nya switschar från Huawei och de klarade inte vissa high end routrar (däremot billiga från Clas Ohlsson), ny programvara har installerats och problemet bör vara löst nu.

Permalänk
Medlem

Hej KO

Jag kan bekräfta att den mjukvaruuppdatering ni gjorde igår löste problemet, åtminstone för min del. Det är mycket glädjande att den tjänst jag har betalat 23000 kr för nu också fungerar som den ska. Att det sedan krävdes 6 veckors idogt tjat på er kundtjänst innan ni ens ville bekräfta att det förelåg ett fel är naturligtvis inte acceptabelt. Att skjuta över problemet på kunderna genom att påstå att det är en fråga om routerinställningar är otroligt nonchalant och ett skrämmande exempel på usel kundvård. Jag kan bara hoppas att ni drar lärdom av detta.

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem. Löste sig i helgen. Fick höra i 2 veckor att min nya router inte fungerade. Konstigt nog funkade den hos grannen....

Permalänk
Medlem

Hej!
Fick "puttek" sitt problem löst? Om ja, så skulle vara intressant att få ta del av den lösningen.
Sitter nämligen med ett liknande problem tror jag. Har en 100/10 lina från tele2 och allt funkar fint när datorn är pluggad direkt i jacket men så fort jag kopplar in routern, en ASUS RT-N56U, så fås inget internet och inte ens WLAN-portens dioder indikerar på någon aktivitet från jacket. Prova med att koppla en switch mellan jacket och datorn istället men även då inget nät och ingen aktivitet på jackets port på switchen heller. Det är nog inte mac-låsningen som är problemet tror jag då min Squeezebox får nät om den plugass in i jacket direkt. Eller vad tror ni?

Visa signatur

Aorus Ultra X570, Ryzen 9 5900X, 32GB RAM, Samsung 980 Pro 1TB, GIGABYTE RX 6700 XT Gaming OC | PlayStation 4 Pro + Seagate FireCuda 2TB

Permalänk

Har samma problem som "puttek", har en RT-N66U och Bahnhof som leverantör. Fungerar icke. Har provat ALLT i min makt, mejlat fram och tillbaka med Bahnof, fått hjälp personligen över telefon med en chef där, men inget har fungerat. Det enda som jag inte provat är att en nätverkskunnig själ har varit här hemma och meckat. Drrryyyygt! Vill så gärna ha ett fungerade Wifi hemma.

Visa signatur

En sån där data har jag.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag hade ju en tekniker här som testade och kom inte fram till ett skit. Till slut orkade jag inte med Bahnhofs jävla "vi skickar vidare-metod" och ringde ner till bostadsrättsföreningen och frågade vilket företag som hade hand om nätverket här. Fick prata med en bra kille på föreningen som direkt ringde ny tekniker från rätt företag och han kom samma dag. Han testade sin dator som inte heller fick kontakt och bytte direkt uttag istället för att krångla. Efter bytet testade vi min dator och den fick inte internet, men däremot fick hans dator internet efter bytet. Efter att hans dator fick internet så fick så klart min stationära också nät och efter detta har det fungerat felfritt. Förmodligen var det uttaget i lägenheten som låst sig (om det nu kan göra det).