Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Just när det gäller film är min rekommendation att man använder sig av en webbaserad tjänst, exempelvis Netflix. Den inbyggda mediaspelaren är för tillfället inte speciellt bra. Åtminstone inte om man är van vid Windows/VLC.

Vad händer om man vill spela upp sina digitala filmer? kan jag använda uttorrent, för att hämta en film på hårddisken? Hur gör man med spotify? Begränsar Chrome OS en från att installera något på hdd i huvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Vad händer om man vill spela upp sina digitala filmer? kan jag använda uttorrent, för att hämta en film på hårddisken? Hur gör man med spotify? Begränsar Chrome OS en från att installera något på hdd i huvudtaget?

Om du vill lagra en film eller några andra filer lokalt på datorn kan du föra över dom med USB-minne, extern hårddisk, ladda ner ifrån valfri webbplats - det bästet sättet är att ladda upp filmen till Google Drive så synkroniseras den automatiskt till din Chromebook.

Spotify har släppt en fantastiskt bra webbapp som går att nå ifrån "alla" webbläsare. Använder den själv uteslutande, oavsett OS, då det vanliga programmet har varit så segt och långsamt det senaste halvåret.

Spotify webplayer https://play.spotify.com

Du kommer inte kunna installera något traditionellt program, i princip är du begränsad till deras "Web store". Alla appar som ligger i den kategorin (Desktop apps) som jag har länkat nedan kommer du identifiera som traditionella program, även om dom inte behöver något installationstid, så fort du trycker på anslut läggs appen till på en sekund och du har tillgång till programmet. Sen kan du "installera" alla andra appar som finns i butiken, fast dom fungerar som en vanlig webbplats och körs i en flik i webbläsaren.

Det coola nu är att ifall du har installerat Chrome på några fler enheter, kan du synka alla dina program och data mellan alla dina olika enheter som kör Chrome, ifall du vill. Det innebär att du kan skriva en anteckning på din Chromebook och sen komma åt den ifrån din Windows, Mac eller Linux dator utan att behöva ladda upp eller dela. Allt finns tillgängligt ifrån ditt konto.

Web store https://chrome.google.com/webstore/category/collection/for_yo...

Om du är osäker på vad du får, installera Chrome på din dator och testa installera de olika apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Om du vill lagra en film eller några andra filer lokalt på datorn kan du föra över dom med USB-minne, extern hårddisk, ladda ner ifrån valfri webbplats - det bästet sättet är att ladda upp filmen till Google Drive så synkroniseras den automatiskt till din Chromebook.

Om du är osäker på vad du får, installera Chrome på din dator och testa installera de olika apparna.

Tack! Sista fråga, om jag t.ex. är inne på en torrentsida, säg Piratebay, kan jag ladda hem torrents från den hemsidan och välja att spara på t.ex. till min externa hdd eller usb minne? Eftersom jag inte kan ladda hem utorrent till hdd, hur löser jag det? Sen, om jag vill använda mig av bankärenden, kan jag installera bankid/e-legitimiation på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Tack! Sista fråga, om jag t.ex. är inne på en torrentsida, säg Piratebay, kan jag ladda hem torrents från den hemsidan och välja att spara på t.ex. till min externa hdd eller usb minne? Eftersom jag inte kan ladda hem utorrent till hdd, hur löser jag det? Sen, om jag vill använda mig av bankärenden, kan jag installera bankid/e-legitimiation på datorn?

Det finns en torrentklient till Chrome OS som heter JSTorrent, men av egen erfarenhet tycker jag att den inte fungerar speciellt bra och i kombination med en dålig mediaspelare är Chromebooks inget vidare alternativ för att ladda hem film. Och utorrent kommer du inte kunna köra överhuvudtaget då det inte finns till Chrome OS (ännu?).

Jag har Swedbank som bank och använder mobilt bank-ID eller personligkod. Du kommer inte kunna installera någon slags e-legitimation förens det släpps officiellt för Chrome OS eller ifall det finns något webbaserat.

Du måste vänja dig vid tanken att man är begränsad till att göra allt i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Här kan du se HPs satsning på Chromebooks - http://www8.hp.com/us/en/ads/chromebooks/overview.html

De senaste modellerna http://www8.hp.com/us/en/ads/chromebooks/specs.html - notera 14" som du önskade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Här kan du se HPs satsning på Chromebooks - http://www8.hp.com/us/en/ads/chromebooks/overview.html

De senaste modellerna http://www8.hp.com/us/en/ads/chromebooks/specs.html - notera 14" som du önskade!

HP Chromebook 11 verkar jättebra, förutom det faktum att den har en svag processor. SKa nog vänta och se vad Toshiba och Asus har att erbjuda. HP 14 är för stor och "tung" för min tyckte, eftersom jag kommer ta med mig datorn ofta. Synd med HP 11, sjukt snygg och riktigt smart att man kan ladda den med mini-usb

Permalänk
Medlem

tycker konceptet i chromebook är bra , men de faller på att de konstant super internet och alltid vill ha täckning.
viket gör dem oduliga om man är iväg...

- "gör läxorna på lovet"
- HAHA, shure, jag ska till härjedalen...
- men det är vell inga problem?
- Säg det till Telia.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Funderar på att skaffa en chromebook.
Låt oss säga jag sitter i skolan och inte har internetuppkoppling - vad blir nackdelarna på chromebooken? Kan jag fortfarande göra ett dokument och skriva och sen spara på hårddisken eller fungerar det bara om man har internet??

Kollar på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010675367/samsung-chromeboo...
då mecenat har ett student erbjudande som gör att man får den för 2300:-
Är det ett smart val som student? Läser kommunikations-studier och kommer mest ha den för anteckningar, läsa/skriva/skicka mail

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rapparsven:

Funderar på att skaffa en chromebook.
Låt oss säga jag sitter i skolan och inte har internetuppkoppling - vad blir nackdelarna på chromebooken? Kan jag fortfarande göra ett dokument och skriva och sen spara på hårddisken eller fungerar det bara om man har internet??

Kollar på denna: http://www.dustinhome.se/product/5010675367/samsung-chromeboo...
då mecenat har ett student erbjudande som gör att man får den för 2300:-
Är det ett smart val som student? Läser kommunikations-studier och kommer mest ha den för anteckningar, läsa/skriva/skicka mail

Den dör inte helt bara för att den är offline även om du inte kör linux på den, det går att arbeta med dokument och mail offline.
https://support.google.com/chromebook/answer/3214688?hl=sv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den dör inte helt bara för att den är offline även om du inte kör linux på den, det går att arbeta med dokument och mail offline.
https://support.google.com/chromebook/answer/3214688?hl=sv

Vilken chromebook skulle du säga är den mest prisvärda på marknaden just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

tycker konceptet i chromebook är bra , men de faller på att de konstant super internet och alltid vill ha täckning.
viket gör dem oduliga om man är iväg...

- "gör läxorna på lovet"
- HAHA, shure, jag ska till härjedalen...
- men det är vell inga problem?
- Säg det till Telia.

What? Du kan köra alla skrivbordsappar offline. Däribland Google Docs, Google Keep och andra tredjeparts program för texteditering. Att man måste ha internet för att använda en Chromebook är inte sant år 2013!

Permalänk

Om jag har ett usb med filmer kan jag koppla in det och kolla with no hassle?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rapparsven:

Vilken chromebook skulle du säga är den mest prisvärda på marknaden just nu?

Det vet jag inte för jag har inte provat dem.

Skrivet av rapparsven:

Om jag har ett usb med filmer kan jag koppla in det och kolla with no hassle?

Ja det borde gå bra om det det är ett filformat som fungerat tidigare så att du inte behöver uppdatera nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

What? Du kan köra alla skrivbordsappar offline. Däribland Google Docs, Google Keep och andra tredjeparts program för texteditering. Att man måste ha internet för att använda en Chromebook är inte sant år 2013!

har försökt, dock har samsungs chromebook så lite minne att det inte går att ha mer än några få mappar syncade...
2gb "ssd" som i själva verket var ett micro sd i baksidan av datorn...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

har försökt, dock har samsungs chromebook så lite minne att det inte går att ha mer än några få mappar syncade...

16gb har den väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Hm, är inte säker på vilken dator du har. Men 16 GB dokument, är mer än tillräckligt för min egna del.

Fast förstår inte problemet, vem har inte tillgång till internet 99% av sin vakna tid på dygnet? Visst det finns undantag. Exempelvis jag själv under någon veckas semester i sommarstugan i Dalsland. Men i min vanliga arbetsmiljö eller hemmamiljö har jag ALLTID tillgång till internet. Sen har ju jag dessutom 3G varianten så...

Det här vara en befogad diskussion 2003 eller något sådant där, men i dagsläget har vi ett utav världens bäst utbyggda bredbandsnät!

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Ett trevligare alternativ till de "moln" beroende Chromebook datorerna är (eller rätttare sagt kommer bli) Lenovo Ideapad A10.
10 tums skärm som kör Android 1366x768 upplösning. Utrustad med pekskärm, tangentbord och styrplatta. lagring på ett minneskort.
Androiddatorn har HDMI ut och två fullstora USB-kontakter. och processor/grafikkretsar så den inte behöver skämmas bland mobiler och surfplattor.
http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2013/10/lenovo-...

Förutom att man kommer ifrån beroendet av internetbaserade applikationer så får man tillgång till hela program utbudet för Android. Samt att man kan använda Googles webbaserade tjänster.

Priset är satt till 2500kr för en A10. När den nu behagar dyka upp i Sverige, i november har det angetts men menar dom då november som i månadsskiftet november och december?

Red: Interna lagringen utgörs av 16GB/32GB + microSD på upptill 32GB

Lät ju faktiskt riktigt najs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparsven:

16gb har den väl?

nix, inte i den konfiguration vi har fått.
ssd;n är i detta fall motsvarad av ett microSD kort i en liten lucka.
detta är på 2 tgb

Visa signatur