Rätt vid reparation

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

Rätt vid reparation

Tja

Tänkte höra om man har någon konsumenträtt vid reparation, t ex om butiken ej skickas in produkten det till den externa verkstaden inom en viss tid, t ex 1 månad. Under denna månaden så har butiken då påstått att de inte vet hur det går vid reparationen.

*Detta kan kanske ha anknytning till verkligheten för mig, då statusen på reparationen ändrades idag till "Skickad till Externverkstad", en månad senare. Men ska kontrolleras i butik imorgon om det är fel på statusmeddelandet eller om det är sant*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Beroende på vad det är för produkt och vart den är köpt så kan det stämma. Om det är t.ex. en kamera så kan den först ha gått till infocare eller liknande för att sedan skickas till en speciell rep verkstad för just det märket.

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av DasBoot_swe:

Beroende på vad det är för produkt och vart den är köpt så kan det stämma. Om det är t.ex. en kamera så kan den först ha gått till infocare eller liknande för att sedan skickas till en speciell rep verkstad för just det märket.

Skickades från m.sweclockers.com

Telefon (Om folk gissar redan här så vill jag inte kasta skit på företaget än, fören jag vet något)

Vet att butiken i sig har en egen verkstad.

Men om det är Infocare, är inte 1 månad ganska lång tid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Har telefonen ett fel som täcks av reklamationsrätten skall den repareras inom "skälig tid" vilket för mobiltelefoner uppgår till tre veckor. Har företaget inte lyckats reparera telefonen inom denna tid har durätt till prisavdrag ("plåster-på-såret-slantar") eller hävning av köpet (du får tillbaka det du betalade för telefonen i första hand) och butiken tar tillbaka telefonen.
Det spelar noll och ingen roll om det är själva reparationen som tagit tid eller om butiken låtit telefonen ligga och samla damm på hyllan i en månad innan de behagar skicka iväg den.

Vad är det för tillverkare av telefonen?

"Skickad till extern verkstad" är för övrigt inte skick från butik till InfoCare, utan InfoCare som skickar den vidare till annan (ofta tillverkarens) verkstad.

Edit: eller från den verkstad butiken nu anlitar, om det mot förmodan inte är InfoCare.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av twit:

Har telefonen ett fel som täcks av reklamationsrätten skall den repareras inom "skälig tid" vilket för mobiltelefoner uppgår till tre veckor. Har företaget inte lyckats reparera telefonen inom denna tid har durätt till prisavdrag ("plåster-på-såret-slantar") eller hävning av köpet (du får tillbaka det du betalade för telefonen i första hand) och butiken tar tillbaka telefonen.
Det spelar noll och ingen roll om det är själva reparationen som tagit tid eller om butiken låtit telefonen ligga och samla damm på hyllan i en månad innan de behagar skicka iväg den.

Vad är det för tillverkare av telefonen?

"Skickad till extern verkstad" är för övrigt inte skick från butik till InfoCare, utan InfoCare som skickar den vidare till annan (ofta tillverkarens) verkstad.

Edit: eller från den verkstad butiken nu anlitar, om det mot förmodan inte är InfoCare.

Det är en Nokia telefon.

Hur är det med hävning av köpet, får jag orginalsumman tillbaka även om priset har sjunkig med 2000 :- de senare halvåret?

Nu hoppas jag att det enbart är en glitch i websystemet då detta är en butik som ligger mig varmt om hjärtat, vill ogärna ställa till trubbel till dem. Men om den nu bara har legat i en månad hos dem så blir jag ju självklart sur.

Har du någon info vart "Skällig tid" är 3 veckor för mobiltelefoner? Kan vara bra att ha med sig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Reyintaz:

Det är en Nokia telefon.

Hur är det med hävning av köpet, får jag orginalsumman tillbaka även om priset har sjunkig med 2000 :- de senare halvåret?

Nu hoppas jag att det enbart är en glitch i websystemet då detta är en butik som ligger mig varmt om hjärtat, vill ogärna ställa till trubbel till dem. Men om den nu bara har legat i en månad hos dem så blir jag ju självklart sur.

Har du någon info vart "Skällig tid" är 3 veckor för mobiltelefoner? Kan vara bra att ha med sig

Hävs köpet inom ett år från inköpsdatumet skall du isåfall få tillbaka alla slantar, dock är kravet för hävning att felet är av "väsentlig betydelse" för dig, exempelvis om det är din enda kommunikationslinje med omvärlden och butiken inte har gett dig en lånetelefon. Har du lånat en fungerande telefon av dem får du också acceptera en längre reparationstid.
Konsumentköplagen är vad som reglerar dina rättigheter och skyldigheter.
Tre veckor på hemelektronik är en praxis från ARN, jag minns inte vilket fall men du bör kunna hitta det om du söker lite i deras referatdatabas.
Jag är rätt säker på att dessa tre veckor också bekräftas av en skrivelse som Elektronikbranschen publicerade, skall se om jag kan hitta den.
Du har också "Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN." som du hittar här.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Detta med skälig tid kommer ifrån ARN, så du får söka där. I princip innebär hävning av köpet att du ska få tillbaka hela din köpesumma men det är inte ovanligt att man får deala lite med handlaren och de drar av av värde för den tid som telefonen funkat. Det kan tilläggas att det är inte jättelätt att få igenom en hävnng då detta är en kostsam historia för handlaren om denne inte kan få ersättning från tillverkaren. Man kan behöva gå vidare till ARN för att de ska fatta.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

Tack. Har en misstanke om varför den skickats vidare, men det förklarar inte den långa tiden den har legat inne på verkstaden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av twit:

Hävs köpet inom ett år från inköpsdatumet skall du isåfall få tillbaka alla slantar, dock är kravet för hävning att felet är av "väsentlig betydelse" för dig, exempelvis om det är din enda kommunikationslinje med omvärlden och butiken inte har gett dig en lånetelefon. Har du lånat en fungerande telefon av dem får du också acceptera en längre reparationstid.
Konsumentköplagen är vad som reglerar dina rättigheter och skyldigheter.
Tre veckor på hemelektronik är en praxis från ARN, jag minns inte vilket fall men du bör kunna hitta det om du söker lite i deras referatdatabas.
Jag är rätt säker på att dessa tre veckor också bekräftas av en skrivelse som Elektronikbranschen publicerade, skall se om jag kan hitta den.
Du har också "Vad gäller datorer (och teknisk komplicerade produkter i allmänhet) anses det som acceptabelt med en reparationstid på upp till tre veckor enligt praxis från ARN." som du hittar här.

3veckor är det om man inte blir erbjuden en låne enhet. Blir man det så kan reparationen få dra ut på tiden lite till tyvärr.

Vid hävning av köp så har du rätt till ränta på pengar som butiken har haft. Samt att de har rätt att göra ett nyttjandeavdrag på den tiden som du har haft varan.

Mitt tips är att sakligt konfrontera butiken varför det har tagit så lång tid att få den till extern reparatör och kräva ett datum då den ska vara klar. Kan dem inte det så är det bara att köra hårt mot hårt. Är dock dumt att öppna dialogen men ARN då många säljare genast får taggarna utåt. Något som inte gynnar dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av DasBoot_swe:

3veckor är det om man inte blir erbjuden en låne enhet. Blir man det så kan reparationen få dra ut på tiden lite till tyvärr.

Vid hävning av köp så har du rätt till ränta på pengar som butiken har haft. Samt att de har rätt att göra ett nyttjandeavdrag på den tiden som du har haft varan.

Mitt tips är att sakligt konfrontera butiken varför det har tagit så lång tid att få den till extern reparatör och kräva ett datum då den ska vara klar. Kan dem inte det så är det bara att köra hårt mot hårt. Är dock dumt att öppna dialogen men ARN då många säljare genast får taggarna utåt. Något som inte gynnar dig...

Skickades från m.sweclockers.com

Då jag inte fick ut någon lånetelefon så sa jag att jag kunde nås på föräldrarnas hemnummer (är registerad i Linköping men bor hos föräldrarna under sommarjobb för det är närmast) och gav dem numret. Skickade även en vecka senare ett mail till dem och sa att det lättast att nå mig via mejlen då jag jobbar så mycket.

Jag tänkte gå in imorgon till de och höra lite vad det är, om de har någon aning om varför och lite sånt, inte nämna något om pengarna tillbaka eller sådant.
Ska också fråga hur lång tid den ska vara på den externa verkstaden och om det är en tid jag kan gå med på, så ska jag fråga om en text med underskift på det. Annars kommer jag nog försöka häva mitt köp, om inte den tiden hålls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av DasBoot_swe:
Skrivet av killawife:
Skrivet av twit:

Citera er så att ni kan läsa detta, och kanske ge mig hjälp då ni kan lite inom området

Var inne i butiken idag och hörde hur läget låg till. Företaget de använder sig av hete något med "Delta" (kommer ej ihåg exakt) men de hade tydligen precis fått in ersättningdelar, precis lagom till samma dag som statusen ändrades på butikens webplats till "Skickad till Externservice".

Frågade hur lång tid det skulle ta och de påstod att de kunde garantera att den skulle komma tillbaka nästa vecka, i detta skede tog jag upp att 3 veckor är skällig tid för service på en mobil (utan att nämna ARN) och deras svar var att någon rimlig ersättning skulle kommas på tills senare.

Nu är frågan, vad är rimlig ersättning? Vill ju inte gå och bli lurad på ett presentkort på 50kr eller något liknande. Telefonen lämnades in den 13:e juni så det verkar ju bli en reparation på mellan 4 och 5 veckor.

Om telefonen inte är tillbaka torsdag morgon (går på en veckas ledighet då och tänkte åka ifrån stan) så tänkte jag gå in och häva köpet, låter det rimligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Ersättning för sen service gör dig inte rik, ofta handlar det väl om en hundralapp i veckan eller så. Detta skall dock ställas i relation till vilka extrakostnader och vilken olägenhet du lider av det hela. Söker du exempelvis jobb och är tvungen att vara nåbar får butiken vackert betala eller låna ut en enkel telefon till dig (lämpligtvis talar man med den berörda butiken först). Skall du flytta utomlands innan telefonen beräknas klar har de inget annat val än omleverans/hävning etc.
Drar det ut på tiden är det helt klart ett tips att förhandla lite med butiken som Killawife skriver ovan, är du exempelvis ute efter en ny telefon istället för pengar i fickan kommer butiken säkerligen vara mer intresserade av en sådan lösning eftersom dina pengar då stannar hos företaget. Du får en ny (troligtvis bättre) telefon och butiken går inte lika mycket back. Det är dock upp till hur du själv känner, ibland är det dock tyvärr enklare att kompromissa lite än att pusha sina rättigheter stenhårt.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av twit:

Ersättning för sen service gör dig inte rik, ofta handlar det väl om en hundralapp i veckan eller så. Detta skall dock ställas i relation till vilka extrakostnader och vilken olägenhet du lider av det hela. Söker du exempelvis jobb och är tvungen att vara nåbar får butiken vackert betala eller låna ut en enkel telefon till dig (lämpligtvis talar man med den berörda butiken först). Skall du flytta utomlands innan telefonen beräknas klar har de inget annat val än omleverans/hävning etc.
Drar det ut på tiden är det helt klart ett tips att förhandla lite med butiken som Killawife skriver ovan, är du exempelvis ute efter en ny telefon istället för pengar i fickan kommer butiken säkerligen vara mer intresserade av en sådan lösning eftersom dina pengar då stannar hos företaget. Du får en ny (troligtvis bättre) telefon och butiken går inte lika mycket back. Det är dock upp till hur du själv känner, ibland är det dock tyvärr enklare att kompromissa lite än att pusha sina rättigheter stenhårt.

Förlorade möjligheten till 3 jobbdagar under semestern på sommarjobbet, vilket ledde till några tusen kronor mindre i kassan. (Hel semester utan 920:n)

Skulle ju inte säga nej till en nyare Lumia modell, dock har de inte kommit till Sverige ännu så kommer inte kunna förhandla om än bättre telefon, samt att de har tagit bort alla Windows Phone 8 modeller ur sortimentet så kommer väl ingen vart med det heller. Dock var jag ju sugen på att få den i en annan färg, vilket jag skulle fått om det inte gick att reparera.

Ska inte flytta utomlands eller något sånt, så en riktig anledning till att få telefonen brådskande är väl ingen nytta.

Får se vad som händer

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Reyintaz:

Förlorade möjligheten till 3 jobbdagar under semestern på sommarjobbet, vilket ledde till några tusen kronor mindre i kassan. (Hel semester utan 920:n)

Skulle ju inte säga nej till en nyare Lumia modell, dock har de inte kommit till Sverige ännu så kommer inte kunna förhandla om än bättre telefon, samt att de har tagit bort alla Windows Phone 8 modeller ur sortimentet så kommer väl ingen vart med det heller. Dock var jag ju sugen på att få den i en annan färg, vilket jag skulle fått om det inte gick att reparera.

Ska inte flytta utomlands eller något sånt, så en riktig anledning till att få telefonen brådskande är väl ingen nytta.

Får se vad som händer

om jag var du skulle jag nog gå och försöka häva köpet, utomlands utan telefonen efter 5 veckors reparation är enl. mig skäligt för att du måste ha en ny telefon. gå och förklara det för din handlare och säg att de har till på onsdag (dagen innan) att se till så att telefonen är fixad annars måste köpet hävas eller att du får ut en lånetelefon som fungerar i landet du ska till.

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av OskarW90:

om jag var du skulle jag nog gå och försöka häva köpet, utomlands utan telefonen efter 5 veckors reparation är enl. mig skäligt för att du måste ha en ny telefon. gå och förklara det för din handlare och säg att de har till på onsdag (dagen innan) att se till så att telefonen är fixad annars måste köpet hävas eller att du får ut en lånetelefon som fungerar i landet du ska till.

ska ju inte utomlands xD bara ifrån staden butiken ligger i

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Reyintaz:

ska ju inte utomlands xD bara ifrån staden butiken ligger i

Ännuvärre, då är det ju förväntat att man ska kunna hålla kontakt etc etc ...

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Reyintaz:

Förlorade möjligheten till 3 jobbdagar under semestern på sommarjobbet, vilket ledde till några tusen kronor mindre i kassan. (Hel semester utan 920:n)

Skulle ju inte säga nej till en nyare Lumia modell, dock har de inte kommit till Sverige ännu så kommer inte kunna förhandla om än bättre telefon, samt att de har tagit bort alla Windows Phone 8 modeller ur sortimentet så kommer väl ingen vart med det heller. Dock var jag ju sugen på att få den i en annan färg, vilket jag skulle fått om det inte gick att reparera.

Ska inte flytta utomlands eller något sånt, så en riktig anledning till att få telefonen brådskande är väl ingen nytta.

Får se vad som händer

Frågade du efter en låne mobil och de sa blankt nej? Påpekade du att du behövde det för att bli inringd under din ledighet vid möjlighet till jobb?
De kan ju som sagt inte vara tankeläsare på vad folk behöver sina saker till och nämner kunden inget så antar de att han förmodligen hade sin gamla mobil hemma som backup. Ett tips är ju att ringa butiken så slipper du onödiga resor, du kan inte åka dit var och varannan dag och "kolla läget" och kräva ersättning för det.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Det här med ersättning för förlorad inkomst, kostnader och liknande som man kan ha p.g.a av service är ganska hårt regulerat. Du behöver i princip ha papper på att man försökt nå dig, exakt hur mycket du skulle förlorat på detta och en extremt br aförklaring på varför du inte kunde se till att du kunde bli nådd på annat sätt. Det är altså inte så lätt som en del tror.
Idag förväntas helt enkelt folk klara sig utan sin mobil i ett par veckor, men inte hur länge som helst och därför har ARN lagt gränsen vid tre veckor. Detta är dock inget som stöds av KKL, utan det är en bedömning som ett icke-regulerande organ(ARN) har gjort. Så butiken kan välja att skita i det om de vill.
Vill du slippa en massa tjat och gnäll, vänta tills telefonen kommer. Har du inget emot att vara en jobbig kund/konsument med rätten på sin sida så kan du vandra in idag och häva köpet. Du lär knappast få en telefon snabbare för det då man inte löser det direkt ändå.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Evigheten
Registrerad
Jan 2005

Jag lämnade in telefonen, lumia 920, den 5:e juni med en sprucken skärm och väntar fortfarande. Nån gång nästa vecka skulle reservdelen komma in till verkstan. Börjar bli en aning irriterad nu. Garantin är ju snart förbrukad pga verkstadsbesöket. Lämnade inte in den på köpestället utan på en annan firma i stan där dom brukar kunna laga utan att skicka iväg men den skickades iväg i alla fall för nokia lagar tydligen allt själv sa han. Dom tog en avgift på 300:- för att dom inte sålt telefonen och sa att det var värt pengarna för att det skulle gå mycket snabbare och jag skulle slippa vara utan telefon i en månad, luuurad...
Dom sa att fölängning av garantin inte var aktuell för det fungerar inte så längre. Om dom lagar den i slutet av nästa vecka så dyker den upp nån gång veckan efter det, och då har den varit borta i 1 månad och nästan tre veckor. Finns det nån praxis gällande ersättning eller är jag blåst på konfekten för att jag lämnade in den till fel ställe?
Det är väl trots allt nokia som gör reservdelarna så det är ju en bra idé att sänka garantitiden om man tar länge på sig att laga, eller gör man sig arbetslös då!?

PS3 40GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Om de påstår att det skulle gå snabbare och därmed tog denna avgiften så skulle jag nog kräva att de återbetalar avgiften. Det har ju definitivt inte gått snabbt. Förlängning av garantin får du nog prata direkt med Nokia om. Tror inte det är så vanligt att man får det.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Bubbalobill:

Jag lämnade in telefonen, lumia 920, den 5:e juni med en sprucken skärm och väntar fortfarande. Nån gång nästa vecka skulle reservdelen komma in till verkstan. Börjar bli en aning irriterad nu. Garantin är ju snart förbrukad pga verkstadsbesöket. Lämnade inte in den på köpestället utan på en annan firma i stan där dom brukar kunna laga utan att skicka iväg men den skickades iväg i alla fall för nokia lagar tydligen allt själv sa han. Dom tog en avgift på 300:- för att dom inte sålt telefonen och sa att det var värt pengarna för att det skulle gå mycket snabbare och jag skulle slippa vara utan telefon i en månad, luuurad...
Dom sa att fölängning av garantin inte var aktuell för det fungerar inte så längre. Om dom lagar den i slutet av nästa vecka så dyker den upp nån gång veckan efter det, och då har den varit borta i 1 månad och nästan tre veckor. Finns det nån praxis gällande ersättning eller är jag blåst på konfekten för att jag lämnade in den till fel ställe?
Det är väl trots allt nokia som gör reservdelarna så det är ju en bra idé att sänka garantitiden om man tar länge på sig att laga, eller gör man sig arbetslös då!?

Låter tråkigt att höra!

Du bör väl ha några månader kvar på garantin, då telefonen kom ut i November/december i Sverige ungefär? Men om jag minns rätt så kan aldrig garantin försvinna medans telefonen är inne på reparation, utan man kollar på när du lämnade in den.

Men du lär gå ner och prata med butiken, höra vad som tar sådan tid? Säga att du vill har din betalning tillbaka eftersom det har gått allt annat än snabbare, för annars så kopplard du in ARN. (Även om det inte är den butiken du köpte varan i så gäller fortfarande "3 veckor" som tid för reparation, om inte avtalet du har skrivit på säger något annat)

*Tror det gäller så, är inte 100%, men ser inte varför en annan reparationsfirma skulle kunna kringå lagarna*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2010

Har inte Nokia 1-2 års garanti på sina telefoner?
Det hade de iaf förr i tiden. 1 års garanti på luren och 2 års garanti på batteriet.

Canon 6D • Canon EF 50/1.4 USM • Canon EF 85/1.8 USM • Canon EF 200/2.8 L II USM • Samyang 14/2.8 ED AS IF UMC • Samyang 24/1.4 ED AS UMC • Triopo C-158 • Triopo MX-1327 • iOptron SkyTracker V2
FlickrFacebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011

Lite nyheter

Var inne idag och frågade hur det gick (efter halv 4), de sa att den inte hade skickats och skulle komma nästa vecka, även fast jag blivit lovad att den skulle bli klar denna. Så jag drog till och hävde köpet och det blev väl lite krångel, fick bråka lite med dem.

Men tillslut har jag fått till det, får tillbaka dagspriset (tror jag har rätt till nypris men orkar inte med de) inom 1-2 bankdagar. Så det känns grymt. Dock kommer jag bråka med dem om jag får 1 sek mindre än vad priset på elgiganten (Mest pålittliga affär som är billigast på prisjakt).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av Reyintaz:

Men tillslut har jag fått till det, får tillbaka dagspriset (tror jag har rätt till nypris men orkar inte med de) inom 1-2 bankdagar. Så det känns grymt. Dock kommer jag bråka med dem om jag får 1 sek mindre än vad priset på elgiganten (Mest pålittliga affär som är billigast på prisjakt).

Köpte du telefonen i butik eller över nätet? Köpte du den i butik borde du gått därifrån med en kopia av retur/kreditnota signerad av lämplig person i kassan där det står exakt hur mycket du får tillbaka. Fick du inte det har du ingenting som styrker att du skall få pengar insatta. Köpte du den över nätet kanske de kör andra rutiner.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av twit:

Köpte du telefonen i butik eller över nätet? Köpte du den i butik borde du gått därifrån med en kopia av retur/kreditnota signerad av lämplig person i kassan där det står exakt hur mycket du får tillbaka. Fick du inte det har du ingenting som styrker att du skall få pengar insatta. Köpte du den över nätet kanske de kör andra rutiner.

Köpte den över nätet, lämnade in den i butik. Egentligen så skulle jag inté kunna häva köpet idag pga det (Om jag varit i en annan butik, vilket är deras huvudbutik så skulle det gått). Men de ringde runt lite till olika chefer och fixade det ändå.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Reyintaz:

Lite nyheter

Var inne idag och frågade hur det gick (efter halv 4), de sa att den inte hade skickats och skulle komma nästa vecka, även fast jag blivit lovad att den skulle bli klar denna. Så jag drog till och hävde köpet och det blev väl lite krångel, fick bråka lite med dem.

Men tillslut har jag fått till det, får tillbaka dagspriset (tror jag har rätt till nypris men orkar inte med de) inom 1-2 bankdagar. Så det känns grymt. Dock kommer jag bråka med dem om jag får 1 sek mindre än vad priset på elgiganten (Mest pålittliga affär som är billigast på prisjakt).

Beroende på hur mycket som det skiljer så kan det vara en bra deal. Du har rätt att få hela köpe summan + ränta på pengar. Dock så har butiken rätt att göra ett "nyttjandeavdrag" för tiden du haft den. Men kan du köpasamma mobil ny på elgiganten för samma pengar så ser jag det som en bra deal. Då du får en samma lika mobil och ny garanti.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av DasBoot_swe:

Beroende på hur mycket som det skiljer så kan det vara en bra deal. Du har rätt att få hela köpe summan + ränta på pengar. Dock så har butiken rätt att göra ett "nyttjandeavdrag" för tiden du haft den. Men kan du köpasamma mobil ny på elgiganten för samma pengar så ser jag det som en bra deal. Då du får en samma lika mobil och ny garanti.

Nypris 5500, dagspris runt 3.4. Använd i 8 månader (dock fick jag en ny efter några månader pga rma)

Men är nöjd, blir nog att införskaffa en lite billigare mobil som jag har haft ögonen på.