Planering inför att jobba 3-skift

Permalänk
Medlem

Planering inför att jobba 3-skift

Jag ska för första gången i mitt liv börja jobba skift, men vet inte hur jag ska göra med sömn och dylikt. Finns här kanske någon erfaren skiftarbetare som vet hur man ska gå till väga för att inte helt förstöra dygnsrytmen?
ska man kanske sova just efter jobbet? eller borde jag fara direkt till jobbet efter jag vaknat?

såhär ser mina tider ut:
Natt: 00:00 - 05:48
EM: 14:30 - 00:00 (fredag 11:00 - 15:00)
FM: 05:48 - 14:30 (fredag 05:48 - 11:10)

^
Jobbar i ordningen ovan; första veckan natt, sedan eftermiddag, och till sist förmiddag vartefter det börjar om med natt igen.
bäst vore om jag slipper ställa om dygnet med flera timmar från en dag till en annan. någon som har tips på hur jag ska lägga och planera det hela? jag räknar för övrigt med att behöva drygt 7h sömn och 45 min restid från/till jobbet.

Permalänk

Du får lägga till restider också i beräkningen när du kan lägga dig. De intressanta tiderna är då du lämnar och kommer hem till din dörr, nå:

Natt: Sov när du kommer hem.
EM: Sov när du kommer hem.
FM: Innan jobbet, när du ska lägga dig beror på hur lång sömn du vill ha.

Detta är nog den vanligaste.
Min erfarenhet säger dock att nattjobb ibland kan vara gott och att ha en power nap innan, bara det att man bränner rätt mycket tid på sånt. Artikel angående power nap: http://www.metro.se/halsa/ta-en-power-nap-det-ar-faktiskt-hal...
Nackdelen med power nap, ja se till att du har en vettig väckarklocka. Har du en vettig mobil så finns det bra väckarklockor till dessa där du kan ställa in flera olika väcktider.

Jag själv tyckte att det fungerade rätt bra, de som har problem enligt min uppfattning är de som vill att det ska passa ihop med andras sömnvanor såsom sambos.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Du får lägga till restider också i beräkningen när du kan lägga dig. De intressanta tiderna är då du lämnar och kommer hem till din dörr, nå:

Natt: Sov när du kommer hem.
EM: Sov när du kommer hem.
FM: Innan jobbet, när du ska lägga dig beror på hur lång sömn du vill ha.

Detta är nog den vanligaste.
Min erfarenhet säger dock att nattjobb ibland kan vara gott och att ha en powernap innan, bara det att man bränner rätt mycket tid på sånt. Artikel angående powernap: http://www.metro.se/halsa/ta-en-power-nap-det-ar-faktiskt-hal...

Jag själv tyckte att det fungerade rätt bra, de som har problem enligt min uppfattning är de som vill att det ska passa ihop med andras sömnvanor såsom sambos.

Tackar, hade tänkt mig något i denna stilen så att man sover någorlunda "vanliga tider" och inte tex innan man börjar nattskift. Får testa att powernappa också, inget jag brukar göra. brukar känna mig så otroligt trött efter en kort tupplur, men när tröttheten väl är över kanske det är värt det.

Permalänk
Entusiast

Det brukar variera en del beroende på hur man är som person. Gemensamt för alla som jobbat länge på mitt förra sommarjobb som var skift var att de sov väldigt lite. Jobbade de natt och kom hem vid sju på morgonen så sov de till 12 och var sedan vakna resten av dagen tills de kom hem sju på morgonen dagen efter.

Sen varierar det en del på hur schemat är upplagt också. Vanligt nu verkar vara att man inte har så många pass med samma tid i rad så att kroppen aldrig hinner ställa om dygnsrytmen ordentligt. Så det går att hålla en hyfsad dygnsrytm ändå. Själv hade jag lite svårt för det så min dygnsrytm blev totalförstörd över sommrarna. Fast det hade den iof blivit även om jag bara satt hemma också.

Jag har samma problem med korta tupplurer. Om jag sover en kvart på förmiddagen är resten av dagen ofta förstörd och det är inte ovanligt att jag vaknar med huvudvärk. Däremot klarar jag av att gå rätt långt utan sömn, så länge jag kan ta igen det senare. Eller jag var bättre på det för ett par år sedan. En av anledningarna till att jag inte vill jobba skift annat än som sommarjobb. Det sliter rätt mycket.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har jobbat skift de senaste 3 åren, ett bra tips efter man har jobbat natt är att du är vaken en 30-40 minuter, ät frukost och sen går du och lägger dig...

För mig är det iaf lätt hänt att man är uppe i varv och har svårt som fan att sova om du går och lägger dig direkt, självklart är detta individuellt men jag skulle rekommendera att prova detta.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig arbetat riktigt skift, men jag har jobbat nätter och för mig var det bara att slänga sig i sängen och toksova. Tyvärr försvinner hela dagen efteråt eftersom man vaknar mellan 14-16.

Min käre fader har jobbat skift i många många år och han hade ju en disciplin utan dess like. Hade han jobbat natt och skulle börja jobba dagtid så sov han bara ett par timmar den sista morgonen efter nattperioden.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat 3 skift i 5 år.
Gick av 3 skiftet i Januari i år och började jobba 2 skift.

Känn efter själv vad som känns bäst, prova lite olika rutiner.
Men var noga med att lyssna på vad din kropp säger.

Jag var tyvärr inte så noga med detta så för mig gick det åt helvete.
Spårade det ur totalt och jag fick rätt så seriösa problem, som jag inte blivit av med.

Jag lider fortfarande av:
Sömnparalys inkl hallucinationer ( http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%B6mnparalys )
Rubbad dygnsrytm
Rubbad ämnesomsättning
Mycket lågt blodtryck
m.m

Sedan kan det vara smart att uppsöka en Dietist.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.