Läsplatta och biblioteksstöd
Varje sommar kring semestertider brukar både jag och annan media få upp intresset för läsplattor med e-ink skärm
Fördelen mot vanliga surfplattor och telefoner är att dessa skärmar fungerar utmärkt i direkt solljus, är vänliga för ögonen när man läser mycket text och är väldigt energisnåla vilket innebär lång batteritid.
Jag har ägt många olika läsplattor genom åren, från tiden innan inbyggd belysning och touchfunktion (iRiver, tidiga Kindle och Nook) där man stegade runt med fysiska knappar till dagens modeller som är vattentäta, har wifi och inbyggda bokaffärer.
En smidig funktion på dessa plattor är att man oftast kan låna e-böcker från sitt bibliotek och läsa på plattan, det har fungerat i ett antal år men är samtidigt lite omständligt.
Det som oftast fungerar är att använda en vanlig dator där man via programmet Adobe Digital Editions kan låna e-böcker från sitt bibliotek och sedan föra över dem via kabel till sin läsplatta.
En smidigare lösning är om man kan låna böcker man vill ha på själva plattan och ladda hem dem direkt - det går, men är tyvärr inte så enkelt som man skulle vilja.
En av de mer populära modellerna av läsplattor på den svenska marknaden är Kobo, och jag har själv deras Kobo Libra H20
Den har Overdrive inbyggt i plattan som är en plattform för att låna böcker.
Overdrive har vunnit en upphandling i Sverige vilket (jag tror) innebär att alla svenska bibliotek egentligen skulle vara anslutna till tjänsten - men upphandlingen är överklagad och just nu har jag ingen aning var frågan ligger.
Det innebär rent praktiskt att ca ett 10-tal bibliotek i Sverige är anslutna till Overdrive och resten använder det "gamla" systemet från svenska E-lib (numera Axiell Media)
Du behöver dock inte nödvändigtvis bo i närheten av dessa bibliotek för att använda dem, det går att skaffa ett digitalt lånekort på exempelvis Västra Skaraborgs Bibliotek med hjälp av Bank-ID och låna e-böcker utan att nödvändigtvis vara skriven där.
Men, tyvärr är mjukvaran för Overdrive hos de flesta svenska biblioteken inte kompatibel med Kobos läsplatta - det har varit så i över ett år och både jag och andra har påpekat det till biblioteken, men ännu är det inte löst.
Så här skriver exempelvis Järfälla bibliotek på sin hemsida:
OBS! Just nu går det inte att ladda ner böcker direkt till Kobo-läsplattor från Overdrive. Vi har påpekat problemet hos tillverkaren av Kobo-läsplattan.
Det är lite svårt att hitta en lista över bibliotek i Sverige som har Overdrive, men några har jag hittat:
* Järfälla - har Overdrive, fungerar inte med Kobo, permanent lånekort ges endast ut fysiskt på plats
* Härryda - har Overdrive, fungerar inte med Kobo, permanent lånekort ges endast ut fysiskt på plats
* Västra Skaraborg - har Overdrive, fungerar inte med Kobo, permanent lånekort går att få mot Bank-ID
* Härnösand - har Overdrive, permanent lånekort ges endast ut fysiskt på plats
* Malmö - har Overdrive, fungerar med Kobo, har endast titlar på engelska (med några få undantag) Går att få lånekort utan att vara där fysiskt.
* Göteborg - fungerar med Kobo, har titlar på svenska, går att låna med tillfälligt lånekort, permanent lånekort ges endast ut fysiskt på plats.
Här kan man se utbudet av e-böcker på Göteborg bibliotek: https://gotlib.overdrive.com/
Tack vare att Göteborgs bibliotek numera tillåter att man lånar e-böcker med ett tillfälligt lånekort har jag äntligen kunnat testa denna funktion med böcker på svenska

Det finns säkerligen fler bibliotek, men jag har inte testat alla - fyll gärna på om du känner till fler och har lyckats låna böcker via Kobo där.
(syftet med tråden är att sammanställa lite för mig själv samt att andra förhoppningsvis kan finna det intressant eller komma med tips )