Fractal Design R4 3,5mm front jack "problem"

Permalänk
Medlem

Fractal Design R4 3,5mm front jack "problem"

Hallå alla. Stort detta, första skapade tråden på detta forum.

Det är så att jag har lite strul med mitt nya chassi (om det är fel forum så ber jag om ursäkt men detta känns som ett ljud-problem och inte ett allmänt chassi-problem).

Problemet ligger i när jag ska använda mitt headset. Den externa kontrollern till mitt ljudsystem Edifier S730 har en 3,5mm för hörlurar, men inget för mikrofon. Jag vill således använda frontjacken på mitt Define R4 som uttag när jag ska prata i Skype, Ventrilo eller lira ett spel med inbyggd voicechat.

MEN! Jacken registreras inte! Sätter jag i headsetet i frontjacken låter det fortfarande ur högtalarna. Vilket är ett problem.

Om någon kan komma med idéer om vad som kan vara strul skulle jag uppskatta det väldigt mycket.

MVH

Permalänk

Känns som en onödig fråga, men har du kollat så att du har kopplat in chassi-kontakterna rätt på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag har inte kollat det personligen, men jag fick datorn levererad från Inet med hjälp av deras ihopmonteringstjänst, då dom ska dubbelkolla allting osv. Jag kan kolla det, men vill gärna ha alternativ som inte involverar att skruva isär hela burken igen

Efter en snabb titt in i chassit ser jag dock att kontakterna sitter PÅ ljudkortet. Det finns en slot på toppen av kortet och där sitter HD AUDIO sladden som leder till portarna på framsidan.

Ska jag flytta den? Isåfall vart?

Permalänk
Medlem

På mitt R4 är dessa 3,5" kontakter glapp och helt odugliga att använda, trodde jag bara fått ett måndagsexemplar men kanske visar sig vara en liten sjuka med dessa chassin trots allt.

Om du använder ljudkortet ska kontakten vara kopplad dit, om du använder inbyggda så kopplar du på moderkortet.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

För att förtydliga: jag har ännu inte fått dom att funka. Om dom glappar kan jag således inte yttra mig om.

Jag använder definitivt ljudkortet, men jag har problem med att få frontportarna att overrida själva högtalarna.

Men det sitter alltså där det ska enligt dig. Vad kan då vara problemet?

Permalänk
Medlem

Vad har du för ljudkort?

Permalänk
Medlem

Ett Asus Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifgust:

Ett Asus Xonar Essence STX

Låter det ingenting ur hörlurarna? Testa gå in i Xonar Audio Center och ändra analog out till FP Headphone eller FP speakers. Eller menar du att det kommer ljud ur både hörlurarna och högtalarna samtidigt?

Visa signatur

Burk: 6650 XT, 5700X, 32GB, Dell G2724D
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Låter det ingenting ur hörlurarna? Testa gå in i Xonar Audio Center och ändra analog out till FP Headphone eller FP speakers. Eller menar du att det kommer ljud ur både hörlurarna och högtalarna samtidigt?

Ändrade till FP Hörlurar och då fungerar hörlurarna på jacket på chassit. Men sen när jag drar ut det ur jacket vill jag att det ska spela ur högtalarna som vanligt.

På standardinställningar fungerar högtalarna hur fint som helst men och när jag ska plugga in headset dvs högtalare + mick så fattar inte datorn att den ska skicka ljudet till frontporten istället för till mina högtalare.

Hur kan jag få den att fatta att högtalarna är typ, "slave"? Alltså, att headsetet dvs jacken på framsidan av chassit har högre prio än högtalarna?

Permalänk
Medlem

Det funkar även med headsetet när inställningen står på FP 2 Högtalare. Men ingen av inställningarna gör så att både headsetet och högtalarna fungerar på samma inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifgust:

Ändrade till FP Hörlurar och då fungerar hörlurarna på jacket på chassit. Men sen när jag drar ut det ur jacket vill jag att det ska spela ur högtalarna som vanligt.

På standardinställningar fungerar högtalarna hur fint som helst men och när jag ska plugga in headset dvs högtalare + mick så fattar inte datorn att den ska skicka ljudet till frontporten istället för till mina högtalare.

Hur kan jag få den att fatta att högtalarna är typ, "slave"? Alltså, att headsetet dvs jacken på framsidan av chassit har högre prio än högtalarna?

Vad jag förstått så har inte alla Xonar-kort automatisk front panel jack-sensing, så man får tyvärr gå via mjukvaran i många fall :/ http://event.asus.com/multimedia/xonar/find.htm

Visa signatur

Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Vad jag förstått så har inte alla Xonar-kort automatisk front panel jack-sensing, så man får tyvärr gå via mjukvaran i många fall :/ http://event.asus.com/multimedia/xonar/find.htm

Asså, ändra varje gång när man ska snacka skype, vent eller nåt annat? Suck. Tänk att jag tänkte på allt utom detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifgust:

Asså, ändra varje gång när man ska snacka skype, vent eller nåt annat? Suck. Tänk att jag tänkte på allt utom detta.

Blev faktiskt lite förvånad när jag hittade den sidan. Mitt gamla Xonar DG klarade ju av det, så det känns ju lite billigt när inte värstingmodellerna kommer med den funktionen.

För att göra det LITE enklare skulle du kunna testa något av Front Panel Switch-programmen på http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Då kan du ju iaf förenkla processen till att enbart klicka på en exe-fil, eller lägga den på någon hotkey eller liknande och slippa gå genom den hemska kontrollpanelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Blev faktiskt lite förvånad när jag hittade den sidan. Mitt gamla Xonar DG klarade ju av det, så det känns ju lite billigt när inte värstingmodellerna kommer med den funktionen.

För att göra det LITE enklare skulle du kunna testa något av Front Panel Switch-programmen på http://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

Då kan du ju iaf förenkla processen till att enbart klicka på en exe-fil, eller lägga den på någon hotkey eller liknande och slippa gå genom den hemska kontrollpanelen.

Precis det jag är så besviken på. Att folk som inte har lika mycket pengar som mig har livet lättare

Skämt åsido, tack så mycket för hjälpen messieurs. Nu vet jag iallafall vad jag måste göra!