kan man ta bort ALL data i en macbook?

Permalänk
Medlem

kan man ta bort ALL data i en macbook?

Tjenare!

jag undrar om man kan ta bort All data på en mackbook! det är så att min kompis har fått en i skolan och han som är IT-ansvarige ska ta in deras datorer för att kolla vad de har gjort med dem. och han vill gärna ha bort all data om vad han har gjort på internet t.ex. laddat ner filmer,spel osv. jag har kollat vad man kan göra åt det men man måste återställa hela alltet och han har inte nån installationsskiva så jag tänkte kolla om man kan ta bort all användardata i den.

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Medlem

Du behöver ingen skiva för att återställa Macen. Finns ett inbyggt flashminne i maskinen du kan boota från för att återställa allt och installera om OS X.

Hur som helst så är det ingen garanti på att IT-ansvarig inte kommer kunna se viss data, även om man återställer den.
Du får ladda ner Hirens Boot CD eller liknande och boota på den och köra en KillDisk som helt enkelt skriver över hela disken med 1 eller 0 ett par gånger för att verkligen wipa ut all data.

Permalänk

Varför köra ett extraprogram? Finns ju en shredder inbyggd i skivverktyg som du kan starta i OSX installationen. Om de inte ändrat sen Snow Leopard. Starta OSX installationen genom att hålla nere Option när du bootar datorn, sen väljer du att starta på recovery partitionen, sen väljer du skivverktyg i menyn-raden. Kommer inte exakt ihåg vart de ligger men finns ju inte så mkt att välja på, kollade på min mavericks installation och i Disk Utility finns Erase-funktionen för ledigt utrymme finns fortfarande, värsta läget är en 7pass erase. Så med största sannolikhet så finns funktionen även vid installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Varför köra ett extraprogram? Finns ju en shredder inbyggd i skivverktyg som du kan starta i OSX installationen. Om de inte ändrat sen Snow Leopard. Starta OSX installationen genom att hålla nere Option när du bootar datorn, sen väljer du att starta på recovery partitionen, sen väljer du skivverktyg i menyn-raden. Kommer inte exakt ihåg vart de ligger men finns ju inte så mkt att välja på, kollade på min mavericks installation och i Disk Utility finns Erase-funktionen för ledigt utrymme finns fortfarande, värsta läget är en 7pass erase. Så med största sannolikhet så finns funktionen även vid installation.

Aha, smart!