Local Area Connection saknar giltlig IP konfiguration

Permalänk

Local Area Connection saknar giltlig IP konfiguration

Hej! Jag har haft problem ett tag nu av att mitt nät går ner och jag får följande meddelande efter att felsökt problemet: Local Area Connection saknar giltlig IP konfiguration. Det konstiga är att det går att fixa relativt snabbt med en felsökning, men det händer så pass ofta att det är ett problem.

Jag har försökt med följande:

*Nollställt min gateway
*Uppdaterat Gateway
*Ominstallerat drivrutiner för nätverkskortet
*Ominstallerat Windows
*Kört utan gateway rakt in i väggen
*Bytt nätverkskabel
*Testat med en annan dator, samma problem

Jag har även tilldelat statisk ip och då försvinner detta problemet, men istället går nätet ner i 1s, vilket är tillräckligt för att streams ska frysa, spel ska disconnecta osv. Även windows klocka ändrar sig eftersom den ställer sig efter nätet. Efter att ringt och klagat på telia 3 ggr skickade dom en tekniker som inte kunde lösa problemet heller.

Så min fråga är, någon som har detta problemet och kan hjälpa mig? Har redan läst andra trådar om detta problemet men inget där har heller hjälpa mig lösa mitt problem. Gör ett inlägg om ni behöver ytterligare information. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kan inte tekniker på plats åtgärda problemet kan knappast någon här heller. Då allt är felsökt fram till nätverksuttaget borde de från Telia kunna kontrollera hur det ser ut från vägguttaget fram till deras servrar. Låter som ett fel hos dem alternativt fastighetsnätet i din bostad. De ska kunna felsöka det.

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du har flera fel eftersom dina symptom inte borde kunna bero på en och samma sak så som du beskriver det, datorn får normalt adress via dhcpservern i routern och den påverkar ju inte om du ansluter utan den eller kopplade du bara in datorn snabbt så att maclåset inte hann släppa ?

Att klockan ställs om skulle tyda på en felaktig tidserver men eftersom kontakten är bruten när det händer så kan datorn inte ändra klockan utefter en tidsserver på nätet.
Men att det strular även med en annan dator pekar på att det eventuellt är nått strul med mer än din dator såvida det återigen inte är maclås som stoppar den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för svar. Teknikern visste inte heller vad det var och det betyder antagligen att telia kommer skicka räkningen till mig, men det är helt omöjligt att felet kommer från min sida. Jag antar att jag får ringa dem igen och kräva att jag får tala med någon som vet vad det handlar om istället för en nisse som läser från ett manus.