Microsofts Magnus är modulär

Permalänk
Melding Plague

Microsofts Magnus är modulär

Systemkretsen till nästa generations Xbox uppges vara modulär och kan omdefiniera vad en spelkonsol är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta kombinerat med "gaming Windows" som är på g kan bli riktigt trevligt =p är nog det ända vettiga som kommit med steamos om det stämmer för min del!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om spelutvecklare fortfarande tvingas till att fungera "bra" på den sämsta konfigurationen så ser jag inte att det här kommer ändra på mycket.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Så konsoler blev PC's till slut ändå

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer vara chiplets på samma sätt som för Zen-familjen, inte något som användare kommer kunna pilla på eller välja

En S-modell kanske kommer med ZenC-kärnor, medan den vanliga modellen har vanliga

Skulle vara kul att se deras första modulära APU dock, där olika GPU-prestanda kan skalas med chiplets (kanske mer än en likt hur de gör med CPU?)

Kanske (hoppas) samma APU kommer till vanliga plattformar också, det skulle vara coolt!

Permalänk

Modulär vs kompakt är en klassisk fråga som ställt i urminnes tider. Fördel modulärt så enklare att uppgradera och även laga om något har gått sönder. Fördel kompakt, det blir ofta billigare, mindre, man tar bort vissa felkällor som glappande kontakt.
Vad som är bäst beror på för vad?

När det gäller spelkonsol så säger jag kompakt är bättre, det är inte mycket som går sönder på en sådan så man behöver byta. Absolut inte processorn eller grafikkretsen.

Men Microsoft mål är att ta från PC spelmarknaden och frågan är hur länge den finns kvar? Alltså förr köpte folk en dator för allt möjligt, för detta allt möjligt behövde folk ändå bra prestanda.
Nu idag så ska man inte använda privat dator i jobb. Så datorn blir endast till nöje och vad gör man där?
Jag tror majoriteten av gamers inte bryr sig om hårdvaran är en pc eller konsol, om de till båda använder samma skärm, tangentbord och mus. Detta med att Modda spel går inte så lätt att göra idag, då många valde att istället fuska.

Jag tror att folk i framtiden kommer lira på mest konsoler. Men om framtiden är 10, 20 eller 50år är en bra fråga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag tror det kommer vara chiplets på samma sätt som för Zen-familjen, inte något som användare kommer kunna pilla på eller välja

Jo, så låter det ju absolut. Fast det kan ju ändå göra det lättare att designa flera olika modeller, speciellt om CPU och GPU är separata dies.
Men att inte ha massvis med möjliga kombinationer är väl ändå en av konsolernas största fördelar för utvecklarna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så konsoler blev PC's till slut ändå

Det borde i teorin gå att göra PC nästan lika enkelt som konsol också – om bara mjukvaran runtomkring blev lite mindre spretig och meckig att ha att göra med.

Men på vissa plan känns det ibland nästan som att sitta med en konsol även i Windows när det bara är att plocka upp sin 8BitDo-handkontroll som direkt kopplar upp sig mot datorn och allt bara funkar som en Xbox-kontroll i spelet man har igång.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Om spelutvecklare fortfarande tvingas till att fungera "bra" på den sämsta konfigurationen så ser jag inte att det här kommer ändra på mycket.

Kanske som morot för att få folk att uppgradera och köpa dyr hårdvara vid de stora släppen?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Intressant koncept, vill ju iofs gärna ha en konsol som är så kompakt som möjligt men man får se vad det blir.

Permalänk
Medlem

Magnus Samuelsson är världens starkaste man. En titel man har livet ut, han fick den 1998, så korrigering tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Blir som PC då, fast ändå inte, baskonfigurationen kommer med all säkerhet vara klart bättre än den sämsta konfigurationen som speltillverkare satsar på skall vara spelbart för PC.

För mängder med datorer som de egentligen bara spelar på så kommer det här troligen vara bättre. Konsumerar man bara och inte producerar så behövs det inte precis en dator för att spela på, speciellt inte om dessa då kan bli ordentligt kraftfulla. Men vi får se.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det vore ju riktigt nice om de har kompabilitet med windows spel eller åtminstone mus + tangentbord, men de kan man väl bara drömma om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det borde i teorin gå att göra PC nästan lika enkelt som konsol också – om bara mjukvaran runtomkring blev lite mindre spretig och meckig att ha att göra med.

Men på vissa plan känns det ibland nästan som att sitta med en konsol även i Windows när det bara är att plocka upp sin 8BitDo-handkontroll som direkt kopplar upp sig mot datorn och allt bara funkar som en Xbox-kontroll i spelet man har igång.

Det är så jag kör min gamingpc i dag, kopplad till tv, så nedskalat windows som bara är möjligt och med handkontroll, samt gamepass, som en kraftfullare konsoll.

Permalänk
Medlem

Go Xbox!! Allt skit struntar jag i man hör idag.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tror ni missförstått nåt. Att det är modulärt betyder att det ligger flera dies på samma substrat. Inte att det skulle gå att uppgradera cpu eller gpu som användare. Det ger alltså inget för en vanlig svensson, utan tillverkarna har större möjligheter till valfrihet.

Jämför med hur Ryzen är uppbyggd av 2-3 chiplets.

Permalänk
Medlem

Fest hos Mange.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Tycker detta låter sjukt grymt, bra jobbat Xbox!

Permalänk
Medlem

Förstår inte att detta tagit så lång tid. Klart att ett företag som säljer en hel ”speldator” utan alla separata delar kan pressa priserna hårdare och tjäna mer pengar.
Hoppas bara det blir fördel för oss konsumenter.

Ser fram emot när Nvidia hoppar på det tåget och man kan köra Windows på den datorn.

Permalänk
Medlem

Moduläritet har i princip ingenting med dator eller konsol att göra, det viktigaste är OS. Visst kan Microsoft fixa det också dock.

Permalänk
Medlem

🤫

"No01se 2025-05-25 11:16
Sa från första början när det ryktades om ett nytt Xbox, "Nästa generation kommer att bli mer modulärt". Jag håller fast vid detta uttalande 😉"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Det är så jag kör min gamingpc i dag, kopplad till tv, så nedskalat windows som bara är möjligt och med handkontroll, samt gamepass, som en kraftfullare konsoll.

Det är bra.

Men fortfarande separata ställen för att starta spel och olika launchers som kräver inloggning med separata konton. För inte nämna behovet av att uppdatera drivrutiner och operativsystem på olika ställen.

Uppdatering av BIOS kräver ju också inte sällan en hel del handpåläggning i form av att starta från extern USB-sticka med följd av att fläktkurvor som tidigare satts återställs.

Men jag tycke ändå det är värt det med tanke på hur mycket bättre spelen rullar på en dator.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, så låter det ju absolut. Fast det kan ju ändå göra det lättare att designa flera olika modeller, speciellt om CPU och GPU är separata dies.
Men att inte ha massvis med möjliga kombinationer är väl ändå en av konsolernas största fördelar för utvecklarna.

Jag tror snarare fokus är likt med vanliga zen, en modularitet grundad i tillverkningen och effektivitet/kostnad

Det är väl ingen känd io-die som används med många olika typer av zen-kluster med samma kisel? Det jag vet är i alla fall mest 1-1 parade uppsättningar som på sin höjd kan ta bort en chiplet helt. Inte så mycket modularitet egentligen, mer som vanliga chip där man kan stänga av delar

Det handlar mest om att tillverka olika delar på olika noder och sånt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror snarare fokus är likt med vanliga zen, en modularitet grundad i tillverkningen och effektivitet/kostnad

Det är väl ingen känd io-die som används med många olika typer av zen-kluster med samma kisel? Det jag vet är i alla fall mest 1-1 parade uppsättningar som på sin höjd kan ta bort en chiplet helt. Inte så mycket modularitet egentligen, mer som vanliga chip där man kan stänga av delar

Det handlar mest om att tillverka olika delar på olika noder och sånt

Jag har också svårt att se vad chiplets har med moduläritet för slutanvändaren att göra. Antingen missar jag något vitalt eller så är artikeln ute och cycklar 😀

Permalänk
Medlem

Man är ute o cyklar. Ingenting av detta är något användaren kommer kunna uppgradera o fibbla med. Detta är bara så Xbox slipper utveckla allt från scratch när dom vill trycka ut en ny version. Kommer bara innebära en trappa med 5 olika sorters prestanda i olika årsmodeller då man enkelt i designstadiet byta ut kanske GPU utan att röra CPU/RAM m.m.

Men som någon skrev. Problemet kvarstår att spelen måste lira på den ”svagaste” modellen och spelstudios måste förhålla sig till det.

Ingen innovation till pöbeln. Bara ett trick att pumpa ut fler konsoler till olika köpare.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Man är ute o cyklar. Ingenting av detta är något användaren kommer kunna uppgradera o fibbla med. Detta är bara så Xbox slipper utveckla allt från scratch när dom vill trycka ut en ny version. Kommer bara innebära en trappa med 5 olika sorters prestanda i olika årsmodeller då man enkelt i designstadiet byta ut kanske GPU utan att röra CPU/RAM m.m.

Men som någon skrev. Problemet kvarstår att spelen måste lira på den ”svagaste” modellen och spelstudios måste förhålla sig till det.

Ingen innovation till pöbeln. Bara ett trick att pumpa ut fler konsoler till olika köpare.

Uppfattade iofs inte artikeln som att det skulle vara modulärt för slutanvändaren.

Permalänk
Medlem

En intressant grej med Magnus, om man ska tro MLiDs skiss, är att man tycks frångå unified memory och att det istället blir en DDR5 + GDDR7 lösning.

Permalänk
Medlem

Rewind

Agnus, Denise, och Paula

Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro