Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Min hårddisk har blivit två? Hur fixar jag det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Det sitter alltså en hårddisk till nånstans i datorn som jag kan plocka ur om jag så vill?

Tack för hjälpen hitintills

Nej, det sitter en till SSD i datorn. SSD ≠ hårddisk. Det övergripande begreppet är lagringsenhet.
Ja, du kan plocka ur den om du skulle vilja.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Då återstår bara problemet med de små partitioner som det inte heller går att ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Då återstår bara problemet med de små partitioner som det inte heller går att ta bort.

Boota från ett windows installationsmedium (eller linux) så kan du plocka bort dem, men då går din kloning av originaldisken åt skogen, och hela kloningkitet blir ett onödigt köp

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Då återstår bara problemet med de små partitioner som det inte heller går att ta bort.

Fattar inte vad du menar, men du kan ta bort hela partitionstabellen genom att öppna cmd med shift+F10 under Windows-installationen och köra:

diskpart select disk # (där # är disknumret på den disk du vill hantera) clean exit exit

Ge upp kloning, det är inte lönt. Det ger mycket mindre problem att köra en ren installation.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Tittar du, så ser du att det fattas ungefär 36 GB i så fall

Det är en skillnad i hur storleken representeras, om det är bas 10 eller bas 2. Windows räknar egentligen i GiB, men anger felaktigt GB som enhet.

Edit: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Boota från ett windows installationsmedium (eller linux) så kan du plocka bort dem, men då går din kloning av originaldisken åt skogen, och hela kloningkitet blir ett onödigt köp

Hm. Kloningen har redan gått åt skogen och jag har redan installerat med skiva. Tyvärr gick det inte att radera filerna ens vid Windowsinstallationen. Försökt flera gånger, men nej.

Skrivet av LemonIllusion:

Fattar inte vad du menar, men du kan ta bort hela partitionstabellen genom att öppna cmd med shift+F10 under Windows-installationen och köra:

diskpart select disk # (där # är disknumret på den disk du vill hantera) clean exit exit

Ge upp kloning, det är inte lönt. Det ger mycket mindre problem att köra en ren installation.

Håller med kloning verkar bara bli krångel o elände. Men du.

Bra tips att göra ren hela disken med. Men det kan jag inte köra med den disk jag har installerad just nu va ? med operativsystemet på menar jag?

För vad händer då?

stängs datorn av eller?

Permalänk
Medlem

Gparted. Utmärkt verktyg för partitionsmanipulering http://gparted.org/livecd.php
live-cd har jag kört många gånger, men du kan även pröva att lägga det på usb-sticka.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Gparted. Utmärkt verktyg för partitionsmanipulering http://gparted.org/livecd.php
live-cd har jag kört många gånger, men du kan även pröva att lägga det på usb-sticka.

ska prova

Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det sitter en till SSD i datorn. SSD ≠ hårddisk. Det övergripande begreppet är lagringsenhet.
Ja, du kan plocka ur den om du skulle vilja.

Det är kanske bättre jag plockar ur den?

Jag menar om den använder de 24 GB som cache . Jag har ju nu installerat en ren SSD disk i den.

Vad tror du?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*inlägg sammanfogade igen*

Om du ska svara på 3 separata inlägg så trycker du på "citera flera" på de två första inläggen och "citera" på det sista inlägget

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Ok. Har fått ordning på diskarna nu. Jag tackar och bugar

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Säger det igen. Det största problemet är att jag helt plötsligt har två diskar i stället för en.

Jag har ändock bara en fysisk disk i , men den visar sig som två i dator och jag vet inte hur jag ska rensa den så den blir en diusk. Sedan finns flera partitioner i diskarna som inte heller alla går att radera.

Okej. Låt oss svara på din fråga. Du har 2 diskar. Detta är vad en del tillverkare av laptops gör. En stor mekanisk disk, en liten cache mSata disk (ofta 24-32GB). Detta görs för att kunna sätta en laptop med stor disk kapacitet, med förbättrad prestanda, utan att behöva köpa en enormt dyr SSD.
Den kombineras sen med Intels mjukvara (eller annan cache mjukvara) till att fungera som en. Dvs normalt ser du aldrig cachedisken, om du inte rör i grytan...
Du kan välja en av följande:
- Ta bort den 24GB Cache disken helt ur datorn.
- Använda den som Cache disk, eller Swap/temp disk.
- Tömma den och låta den ligga där oanvänd.

Personligen hade jag gjort alt 2, då disken finns där, kan vara jobbig att plocka ur, och om du kan använda den som slask så sliter du mindre på din nya SSD. Den 24GB disken är ofta betydligt mer skrivtålig än billiga konsument diskar, eftersom de ska kunna skrivas om och om när de fungerar som cache. Ibland är de tom av SLC typ, som tål 10000tals skrivningar. I värsta fall är de av kvalitets MLC eller eMLC kretsar och tål iaf många 1000-tals skrivningar.

Kort sagt, innehållet i den är inte viktigt. Alla dina filer ligger på den större 750GB disken. Det är bara den du ska klona.
Om du köpt en Samsung disk.. använd Samsungs mjukvara, den finns att ladda ner på deras hemsidan. Men koppla bort cachen och töm den 24GB disken först (ta bort alla partitioner), så slipper du problem.
Alt kan du ta ur den gamla mekaniska 750GB disken och sätta in den i en annan dator, så fungerar nog kloningen med typ Acronis True Image eller liknande utan problem.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Okej. Låt oss svara på din fråga. Du har 2 diskar. Detta är vad en del tillverkare av laptops gör. En stor mekanisk disk, en liten cache mSata disk (ofta 24-32GB). Detta görs för att kunna sätta en laptop med stor disk kapacitet, med förbättrad prestanda, utan att behöva köpa en enormt dyr SSD.
Den kombineras sen med Intels mjukvara (eller annan cache mjukvara) till att fungera som en. Dvs normalt ser du aldrig cachedisken, om du inte rör i grytan...
Du kan välja en av följande:
- Ta bort den 24GB Cache disken helt ur datorn.
- Använda den som Cache disk, eller Swap/temp disk.
- Tömma den och låta den ligga där oanvänd.

Personligen hade jag gjort alt 2, då disken finns där, kan vara jobbig att plocka ur, och om du kan använda den som slask så sliter du mindre på din nya SSD. Den 24GB disken är ofta betydligt mer skrivtålig än billiga konsument diskar, eftersom de ska kunna skrivas om och om när de fungerar som cache. Ibland är de tom av SLC typ, som tål 10000tals skrivningar. I värsta fall är de av kvalitets MLC eller eMLC kretsar och tål iaf många 1000-tals skrivningar.

Kort sagt, innehållet i den är inte viktigt. Alla dina filer ligger på den större 750GB disken. Det är bara den du ska klona.
Om du köpt en Samsung disk.. använd Samsungs mjukvara, den finns att ladda ner på deras hemsidan. Men koppla bort cachen och töm den 24GB disken först (ta bort alla partitioner), så slipper du problem.
Alt kan du ta ur den gamla mekaniska 750GB disken och sätta in den i en annan dator, så fungerar nog kloningen med typ Acronis True Image eller liknande utan problem.

Hur gör jag för att använda den som Cache disk, eller swap/temp disk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Hur gör jag för att använda den som Cache disk, eller swap/temp disk?

Cache: http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smar...
Finns fler guider på nätet om du behöver. Du kanske måste ta bort den befintliga partitionen.

Den är inte stor nog att göra båda dessa alternativ effektivt, utan du får välja Cache eller Swap/Temp.

Swap/Temp: Formatera om den, så de är tom. Ge den en enhetsbeteckning.
Sen för Swap: http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/change-virtual-mem...
Välj den nya diskens enhetsbeteckning och en storlek.
Beroende på mängden RAM du har så hade jag rekommenderat 4GB min-2048 max-8192, 8GB min-1024 max-4096, 16GB min-512 max-2048. glöm inte trycka aktivera mellan varje olika enhets ändring.
Du kan då även ta bort eller minska C: swap om du vill, så använder den bara den lilla 24GB disken.
Du kan välja precis det du själv vill ha dock. Men det är en SSD, så du kan ha ett litet min, och låta den växa utan prestanda förlust och utan att offra mycket utrymme till det.

För temp delen: Skapa en mapp "Temp" på den nya disken. Följ sen samma guide som swap, men bara rad 1 och 2. Sen välj fliken avancerat och längst ner "miljövariabler". I övre fönstret skriver du in sökvägen tex X:\Temp både för "TEMP" och TMP". I nedre fönstret scrolla ner tills du ser samma "TEMP" och "TMP", ändra de till samma.
Sen är det bara att starta om, så har du swap och temp på den nya.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brickan1963:

Hur gör jag för att använda den som Cache disk, eller swap/temp disk?

För att köra den som cache behövs en driver som styr vilka filer som ska läggas där, det var troligen så det var löst från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att köra den som cache behövs en driver som styr vilka filer som ska läggas där, det var troligen så det var löst från början.

Ok.

Jag funderar hur jag ska göra.

Just nu står den som GPT disk. Är det bra?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brickan1963:

Ok.

Jag funderar hur jag ska göra.

Just nu står den som GPT disk. Är det bra?

GPT och MBR är olika sätt att partitionera diskar, bios kan inte boota från GPT, MBR kan inte partitionera större än 2.2Tbyte, vad som är bra eller dåligt beror på vad du ska göra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

GPT och MBR är olika sätt att partitionera diskar, bios kan inte boota från GPT, MBR kan inte partitionera större än 2.2Tbyte, vad som är bra eller dåligt beror på vad du ska göra

Ingenting egentligen. Men funderar nu på installera en mycket större disk i stället på den platsen i stället och då ha operativet på den.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

GPT och MBR är olika sätt att partitionera diskar, bios kan inte boota från GPT, MBR kan inte partitionera större än 2.2Tbyte, vad som är bra eller dåligt beror på vad du ska göra

Det måste väl gå bra att göra va? Installera en 250 GB SSD disk på samma plats?

Permalänk
Skrivet av brickan1963:

Det måste väl gå bra att göra va? Installera en 250 GB SSD disk på samma plats?

Jag tittar nu i diskhantering och ser att den disk som har 22 GB är en GPT. Jag har mest för att prova satt in windowsskivan, men det går inte att installera windows i den står det på grund av att det är en GPT partition. Hur gör man om den till MBR?

Det går liksom inte i diskhanteringen.

Jag har tänkt mig att köpa en 250GB mSATA SSD och sedan installera windows i den. Någon som kan hjälpa?

Med vänlig hälsning

Janne

Permalänk
Skrivet av brickan1963:

Jag tittar nu i diskhantering och ser att den disk som har 22 GB är en GPT. Jag har mest för att prova satt in windowsskivan, men det går inte att installera windows i den står det på grund av att det är en GPT partition. Hur gör man om den till MBR?

Det går liksom inte i diskhanteringen.

Jag har tänkt mig att köpa en 250GB mSATA SSD och sedan installera windows i den. Någon som kan hjälpa?

Med vänlig hälsning

Janne

Provar att konvertera den till MBR, men det går inte. Inte ens i diskpart. Vad göra?

Permalänk
Rekordmedlem

Du måste radera alla partitioner på disken och sedan partitionera om den för att kunna byta partitionssystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du måste radera alla partitioner på disken och sedan partitionera om den för att kunna byta partitionssystem.

Ok. Jag fick det att funka.

Nu återstår att köpa en större hårddisk och byta ut den nuvarande 24 GB som sitter på moderkortet och sedan installera operativsystemet på den??

Jag tänkte denna (Samsung mSATA 840 EVO 250GB).

Det kan väl inte vara någon fara att sätta i en större disk på kortet?

Ni som kan detta kan väl råda mig?

Med vänlig hälsning

Janne

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av brickan1963:

Ok. Jag fick det att funka.

Nu återstår att köpa en större hårddisk och byta ut den nuvarande 24 GB som sitter på moderkortet och sedan installera operativsystemet på den??

Jag tänkte denna (Samsung mSATA 840 EVO 250GB).

Det kan väl inte vara någon fara att sätta i en större disk på kortet?

Ni som kan detta kan väl råda mig?

Med vänlig hälsning

Janne

Att byta till en större enhet borde gå bra, men Samsung har ju lite strul med att prestandan sjunker efter en tid, jag vet inte om man ska avvakta och se om firmwarefixarna verkligen funkar på dem innan man kan rekommendera dem, det finns ju andra trådar om det och jag förmodar att alla tlc baserade enheter har liknande egenskaper.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att byta till en större enhet borde gå bra, men Samsung har ju lite strul med att prestandan sjunker efter en tid, jag vet inte om man ska avvakta och se om firmwarefixarna verkligen funkar på dem innan man kan rekommendera dem, det finns ju andra trådar om det och jag förmodar att alla tlc baserade enheter har liknande egenskaper.

Ok. Jag vill ha en bra och snabb disk på 2-250 GB. Har du något tips på en bra disk?

Med vänlig hälsning

Janne

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickan1963:

Ok. Jag fick det att funka.

Nu återstår att köpa en större hårddisk och byta ut den nuvarande 24 GB som sitter på moderkortet och sedan installera operativsystemet på den??

Jag tänkte denna (Samsung mSATA 840 EVO 250GB).

Det kan väl inte vara någon fara att sätta i en större disk på kortet?

Ni som kan detta kan väl råda mig?

Med vänlig hälsning

Janne

Tror inte att du kan byta ut 24GB disken utan vidare, om du vill utnyttja den som cache måste du förmodligen installera ExpressCache
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S551LB...

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Rekordmedlem

Tanken är väl att använda ssdn på normalt sätt och inte som cache ?.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Tror inte att du kan byta ut 24GB disken utan vidare, om du vill utnyttja den som cache måste du förmodligen installera ExpressCache
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S551LB...

Skrivet av mrqaffe:

Tanken är väl att använda ssdn på normalt sätt och inte som cache ?.

Nej. Tanken var att använda den som vanlig disk. Men jag har nu öppnat laptopen och kommit fram till att det inte finns plats för de ssdsata diskar jag hittat. Den som jag tänkte sätta i (samsung evo) är ju 51 gånger 30 millimeter. Det som sitter i är mindre och bara 30 gånger 30 millimeter.

Några tips på mindre som får plats i min?

Hade vart kanon att kunna ha operativsystemet på den.

Mvh

Janne

Permalänk
Skrivet av JenzA:

Tror inte att du kan byta ut 24GB disken utan vidare, om du vill utnyttja den som cache måste du förmodligen installera ExpressCache
http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/ASUS_VivoBook_S551LB...

och var hittar du ExpressCache där?