Raspberry Pi - Bygga CarPC? (Liknande iCarus)

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi - Bygga CarPC? (Liknande iCarus)

Hej!

Har grubblat länge över att klämma in en Raspberry Pi i bilen och använda som mediaspelare, navigation och OBD2. Det vill säga att helt enkelt ersätta den befintliga stereoenheten i bilen med en 2DIN-skärm.
Efter lite sökande så hittade jag www.i-carus.com och det är mer eller mindre exakt det jag är ute efter. Står även på deras hemsida vilka delar som används då det verkar som att man får sätta ihop det själv. Mjukvaran finns även att ladda ner där.

Givetvis hade jag velat göra en egen "mjukvara" och lägga in för att helt enkelt få gjort allting "själv" och få det att se personligt ut. Problemet ligger väl egentligen i att jag inte kan det minsta lilla om Linux/programmering. Så min fråga lyder egentligen, är det VÄLDIGT svårt/krångligt att göra en mjukvara till bilen som ska vara touch, media, navi- kompatibel (eventuellt enklare OBD2)? Chansar på att det inte finns så mycket "drag-n-drop" program för detta.

Tacksam för alla svar och tips då detta är spekulationer

EDIT1: För övrigt hittade jag skärmen/chassit som dom använder för iCarus http://www.aliexpress.com/store/product/Hot-selling-2DIN-IN-D...

Permalänk
Skrivet av Big Lars:

Hej!

Har grubblat länge över att klämma in en Raspberry Pi i bilen och använda som mediaspelare, navigation och OBD2. Det vill säga att helt enkelt ersätta den befintliga stereoenheten i bilen med en 2DIN-skärm.
Efter lite sökande så hittade jag www.i-carus.com och det är mer eller mindre exakt det jag är ute efter. Står även på deras hemsida vilka delar som används då det verkar som att man får sätta ihop det själv. Mjukvaran finns även att ladda ner där.

Givetvis hade jag velat göra en egen "mjukvara" och lägga in för att helt enkelt få gjort allting "själv" och få det att se personligt ut. Problemet ligger väl egentligen i att jag inte kan det minsta lilla om Linux/programmering. Så min fråga lyder egentligen, är det VÄLDIGT svårt/krångligt att göra en mjukvara till bilen som ska vara touch, media, navi- kompatibel (eventuellt enklare OBD2)? Chansar på att det inte finns så mycket "drag-n-drop" program för detta.

Tacksam för alla svar och tips då detta är spekulationer

EDIT1: För övrigt hittade jag skärmen/chassit som dom använder för iCarus http://www.aliexpress.com/store/product/Hot-selling-2DIN-IN-D...

om du inte kan nånting om programmering och vill börja med göra ett OS ??
ja vet faktiskt inte vad ja ska svara, ja kan inget om programmering heller men att lära sig nåt så avancerat som du vill göra kanske räkna med något år om du gör det på heltid och har lätt för språk.

OBD2 är väl ett verktyg för att felsöka bilar hur hjälper det dig med mediaspelare / navigator ??

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om du inte kan nånting om programmering och vill börja med göra ett OS ??
ja vet faktiskt inte vad ja ska svara, ja kan inget om programmering heller men att lära sig nåt så avancerat som du vill göra kanske räkna med något år om du gör det på heltid och har lätt för språk.

OBD2 är väl ett verktyg för att felsöka bilar hur hjälper det dig med mediaspelare / navigator ??

Med tanke på ditt svar så föreslår jag att du börjar med att gå in på iCarus länken i texten där uppe för att faktiskt se ungefär vad det handlar om.

Angående programmeringsbiten så är det väl inget direkt "OS" jag tänkt att göra själv. Tänker mer ett program till Linux som bootas upp direkt. Ungefär samma princip som XBMC (Kodi) kan göra på Linux. Sen har jag inte bråttom heller för övrigt, så tid får det ta om så behövs.

OBD (On-board diagnostics) hjälper inte mig med mediaspelare och navigator. Förstår inte riktigt vad du fått det ifrån? Detta mer som en extrafunktion i "stereoenheten". Tanken är att kunna få ut enklare protokoll från OBD2 som trippmätare, bränsleförbrukning, felsökning osv.

EDIT: Här finns videos på hur det ser ut: https://www.youtube.com/channel/UCruZLvB_oRaA9WdhuzFuBqg/vide...