Datorn låter ganska mycket (fläktarna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok har en fråga till: Jag har nu köpt luft på burk. Ska jag ha datorn stående eller liggandes när jag blåser ut datorn? Och ska jag blåsa över allt ? Eller ska man ta komponent för komponent?

Andra frågan: När jag ska lyssna vad som låter mest i datorn ska jag ha den ståendes eller liggandes när den är på?

Hur du har datorn när du blåser bort damm och/eller lyssnar spelar ingen roll.

Blås ordentligt tills dammet är borta, där det är dammigt. Se till att dra ur strömmen innan du börjar.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Hur du har datorn när du blåser bort damm och/eller lyssnar spelar ingen roll.

Blås ordentligt tills dammet är borta, där det är dammigt. Se till att dra ur strömmen innan du börjar.

skulle jag dra ut strömmen? Det gjorde jag aldrig utan stängde bara av datorn. Vadå räcker inte det? Har jag pajjat datorn nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

skulle jag dra ut strömmen? Det gjorde jag aldrig utan stängde bara av datorn. Vadå räcker inte det? Har jag pajjat datorn nu?

Risken är större att du pajas framför allt Troligen däremot har du inte förstört något det är mest bara en säkerhets grej.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Risken är större att du pajas framför allt Troligen däremot har du inte förstört något det är mest bara en säkerhets grej.

Vad menar du? Kan jag ha påverkats av detta? Vill bara veta så jag inte riskerat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Vad menar du? Kan jag ha påverkats av detta? Vill bara veta så jag inte riskerat något.

Du hade märkt det i sådana fall, det garanterar jag
Hade blivit lite utav denna effekten annars:

Dold text

Även mindre spänningar kan finnas kvar i kondensatorerna och sådant. De brukar däremot inte vara höga nog att döda om nätaggregatet har stått av ett tag och har någonting att ladda ur sig. (t.ex. en moderkorts lampa eller liknande, det är däremot ingen garanti att alla kondensatorer på nätaggregatet har laddats ur). Även en mindre elstöt gör riktigt ont däremot, pratar från erfarenhet när jag lyckades kortsluta ett bilbatteri där jag var ledaren.

Sedan är risken kanske inte så jätte stor om du bara skulle blåsa luft, men en onödigt risk fortfarande. Det hade krävts att du råkat kortsluta någonting så nätaggregatet startar och fyller kondensatorerna och lite så. Men tills nästa gång, koppla ur eller stäng av via strömbrytare på nätaggregatet om möjligt. Finns det brytare använd den före kabel, då nätaggregatet hålls jordat då.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Nu kanske skadan redan är skedd så att säga, men när du använder tryckluft på burk. Se till att hålla fast fläktarna samtidigt när du blåser på dessa annars kan dom få en jävla fart och ta skada av det.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Du hade märkt det i sådana fall, det garanterar jag
Hade blivit lite utav denna effekten annars:

Även mindre spänningar kan finnas kvar i kondensatorerna och sådant. De brukar däremot inte vara höga nog att döda om nätaggregatet har stått av ett tag och har någonting att ladda ur sig. (t.ex. en moderkorts lampa eller liknande, det är däremot ingen garanti att alla kondensatorer på nätaggregatet har laddats ur). Även en mindre elstöt gör riktigt ont däremot, pratar från erfarenhet när jag lyckades kortsluta ett bilbatteri där jag var ledaren.

Sedan är risken kanske inte så jätte stor om du bara skulle blåsa luft, men en onödigt risk fortfarande. Det hade krävts att du råkat kortsluta någonting så nätaggregatet startar och fyller kondensatorerna och lite så. Men tills nästa gång, koppla ur eller stäng av via strömbrytare på nätaggregatet om möjligt. Finns det brytare använd den före kabel, då nätaggregatet hålls jordat då.

Tror ärligt inte 5V från en kondensator kommer el-avrätta honom, dock kan en kortis/gnista göra ett fint eldklot då dessa tryckluft ibland är kemiskt rena och har brandfarlig gas. Oddsen är dock som att köpa trisslott och vinna stort... sker inte för alla, men det sker typ varje vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror ärligt inte 5V från en kondensator kommer el-avrätta honom, dock kan en kortis/gnista göra ett fint eldklot då dessa tryckluft ibland är kemiskt rena och har brandfarlig gas. Oddsen är dock som att köpa trisslott och vinna stort... sker inte för alla, men det sker typ varje vecka

Hade han varit lite nära nätaggregatet och pillat så kan mycket hända. Man vet aldrig vad folk kan råka göra. (230V är något farligare )
Kondensatorer kan skada, men inte troligt alls. Är mestadels på nätaggregat med avsevärt högre effekt i kombination med skadat hjärta osv.

Det är även inte bara volten som skadar, kan säga det från erfarenhet när jag kortslöt ett bilbatteri (12v) och det slog till mig rejält. Låg på marken ett tag. (Var inte så gammal.)

Sägen går väll att det är AMP som dödar och inte bara volten? Annars hade vi dött dagligen utav statisk elektricitet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Ok, har inte orkat läsa igenom tråden och alla rekommendationer, ljudmässigt tjänar de flesta mest på att göra sig av med alla sina mekaniska hårddiskar rent generellt. att inte köra AMD kort utan ett semipassivt nvidia kort fixar den biffen. Sak samma med nätagg, kör inte ett billigt corsair utan hellre ett tex evga med eco mode. Där var den biffen också avklarad. Fläktar? Asus fläktstyrning är suverän. Köp dig ett ett asus moderkort och utnyttja fläktstyrningen. Du kommer ha en väldigt tyst prestanda dator. I princip ljudlös i idle och väldigt tyst i load.