GOG Galaxy tar upp kampen mot Steam

Permalänk
Melding Plague

GOG Galaxy tar upp kampen mot Steam

Distributionstjänsten GOG.com går till frontalangrepp mot Steam med den egna mjukvaruklienten GOG Galaxy, där allt från DRM-fria spel till valfria uppdateringar och sociala finesser återfinns.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konkurrens för Steam är verkligen något som behövs tycker jag. Kör hårt!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

Konkurrens för Steam är verkligen något som behövs tycker jag. Kör hårt!

Instämmer helt klart, drygt bara om man en dag sitter med säg 5 st varianter av steam program i burken hehe

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem

Helt perfekt, kommer bli mitt förstahandsval!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Först tänkte jag "Jaaaaaaaaaa" typ sen såg jag "sociala funktioner" och då åkte entusiasmen ner till havsbottnen. Hej valhaj.

Permalänk

Så länge det blir bättre än Origin så är det i all fall värt att ge det en chans.

Permalänk
Medlem

Synd att inte fler stora titlar släpps på GOG...

GOG.com: Sök spel > Registrera dig > Köp > Ladda ner > Spela!

En del Steam spel: Sök spel > Registrera dig på Steam > Köp > Ladda ner DRM (Steam Client) > Logga in på klienten > Ladda ner spelet > Registrera dig på eventuell tredjeparttjänst (Exempelvis Rockstar online för GTA) > Hoppas Steam fungerar > Hoppas eventuellt tredjeparts-DRM fungerar > Spela!

Edit: Tog bort steget "Ladda ner uppdateringar" då Steam laddar ner senaste versionen av spelet. La även till steget "Registrera dig" på GOG.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Nu är det bara hoppas på att man får en invite snabbt. Backup funkionen verkar riktigt trevlig.

Permalänk
Medlem

Hur funkar censuren här!.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blobster:

Först tänkte jag "Jaaaaaaaaaa" typ sen såg jag "sociala funktioner" och då åkte entusiasmen ner till havsbottnen. Hej valhaj.

Vad menar du? Man kan stänga av alla funktioner man inte andvänder.

Permalänk
Medlem

Verkar bra på alla punkter. Välkommet.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Skulle man börjat med spel nu så hade det blivit gog utan tvekan, gillar deras tankesätt!
Men nu är det ju försent när man har brötvis med spel på steam redan.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

schysst jag gillar gog^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foerhaexxaren:

Så länge det blir bättre än Origin så är det i all fall värt att ge det en chans.

Origin fungerar bättre än Steam.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Entusiast

Såg det igår och skickade iväg en ansökan om beta. Ska bli kul att testa lite sen. Stod att det skulle ta ett par dagar att få en inbjudan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Toppen. Gog brukar sälja spelen jag gillar. Hoppas man kan bli helt steamfri i framtiden. Har bara två spel på steam i och för sig, men det är störande. Till och med origin är bättre.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuuza:

Origin fungerar bättre än Steam.

Japp. Dessutom är priserna på lite äldre spel ofta bättre och EAs returpolicy är ett föredöme för hela spelbranchen. Men det är EA så det är skit oavsett hur bra det är.... Suck....

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Inaktiv

Själv har jag suttit med alphan sedan i fredags och gillar vad jag sett hitills. Fortfarande inte fått uppgraderingen till beta-klienten men borde väl bli nu i veckan förmodar jag.

Skrivet av #enbom:

Synd att inte fler stora titlar släpps på GOG...

GOG.com: Sök spel > Köp > Ladda ner > Spela!

En del Steam spel: Sök spel > Registrera dig på Steam > Köp > Ladda ner DRM (Steam Client) > Logga in > Ladda ner spelet > Registrera dig på eventuell tredjeparttjänst (Exempelvis Rockstar online för GTA) > Ladda ner uppdateringar > Hoppas Steam fungerar > Spela!

I och med Alan Wake-lanseringen på GOG under 2012 så trodde jag och förmodligen många andra att AAA-titlarna skulle dyka upp. Nu tre år senare så är det tyvärr väldigt få sådanna titlar som faktiskt kommit vilket, som jag anser det, är GOGs största nackdel. Jag försöker själv köpa mina spel på GOG istället för Steam om spelen finns där men då jag främst spelar AAA-titlar så blir det lite klent med sådanna köp hos GOG.

Men ja, Witcher 3 dyker ju upp snart iallafall.

Skrivet av xpanterx:

Skulle man börjat med spel nu så hade det blivit gog utan tvekan, gillar deras tankesätt!
Men nu är det ju försent när man har brötvis med spel på steam redan.

Det är inte för sent att börja använda GOG.

Själv började jag använda Steam först våren 2008, det började tillslut komma lite spel till tjänsten som gjorde den värd att skaffa. Den där tiden när Valve fortfarande gjorde/publicerade riktiga spel, Portal och Half-Life 2: Episode 2 var fortfarande rätt färska och förhoppningen var ju att en episod 3 skulle komma under året(...). GOG skaffade jag strax efter att de dök upp under senare delen av 2008.

Fortfarande så är jag förvånad att de ändå lyckades så bra som de gjort, DRM-fria spel ansågs inte fungera då men idag, 7 år senare så är GOG en av de största plattformarna och förmodligen Valves huvudfiende på PC. Själv har jag lyckats köpa på mig 698 spel på Steam-kontot och 158 på GOG-kontot. Finns inget som hindrar mig eller någon annan att använda båda tjänsterna speciellt då när de inte har helt samma utbud. GOG-spelen är samtidigt en säkrare investering tack vare DRM-fritt. Så länge man har kvar installationsfilerna på något lagringsmedia så har man köpet kvar även om företaget skulle försvinna. Och inget DRM som ställer till det dessutom.

Permalänk
Medlem

Om det samtidigt (helst automatiskt och transparent) kan fungera som en launcher av de spel jag redan har installerade i Steam och Origin så hoppar jag gärna på. Om det innebär ytterligare en app/plattform att sprida ut mina spel på så säger jag tack men nej tack.

Å andra sidan så funkar LaunchBox rätt hyfsat även om det fortfarande kräver en del manuell handpåläggning för att få in sina spel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fuuza:

Origin fungerar bättre än Steam.

Roligaste jag hört på länge :3

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja detta är ju kanon! Som artist så kan jag säga att DRM är något som åsamkar både skapare och konsumenter stor skada och det hör inte hemma i samhället 2015, så därför är det bra om DRM-fria alternativ får fotfäste och blir standard.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har precis börjat med GoG nu när Witcher 3 snart kommer ut. Och jag måste säga att jag upplever GoG som snabbt, super seriöst och väldigt lätt att använda med bra support som jag testade när jag ville föra över The Witcher spelen från Steam till GoG.

Spelutbudet är kanske inte det bästa där. Men när jag har använt Uplay, Origin och Steam så känns GoG som en för mig uppskattad trevlig överraskning. I slutändan vill jag bara spela spel och ha kul utan problem när tiden finns, GoG gör det utan krångel. Bara positivt.

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Jag har precis börjat med GoG nu när Witcher 3 snart kommer ut. Och jag måste säga att jag upplever GoG som snabbt, super seriöst och väldigt lätt att använda med bra support som jag testade när jag ville föra över The Witcher spelen från Steam till GoG.

Spelutbudet är kanske inte det bästa där. Men när jag har använt Uplay, Origin och Steam så känns GoG som en för mig uppskattad trevlig överraskning. I slutändan vill jag bara spela spel och ha kul utan problem när tiden finns, GoG gör det utan krångel. Bara positivt.

Det är precis detta jag menar. Man belönar betalande kunder med samma smidighet som piraterna får. Då lockar man till sig dem som egentligen gärna betalar men skiter i det för att spelen är för krångliga att installera och använda. GoG har fattat grejen och jag hoppas att de blir stora och på allvar kan utmana

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AeoNES:

Konkurrens för Steam är verkligen något som behövs tycker jag. Kör hårt!

Många säger tvärtom och förespråkar ett Steam-monopol. Ren galenskap.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att gog lyssnar på användarna. Många användare klagade på att det inte finns något community, inga achievements osv och nu kommer de ut med Galaxy, det som är bra är att man måste inte använda Galaxy. Man kan ladda ner spelen som man har gjort förr och man bestämmer själv vilka funktioner man vill använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicWizard:

Jag har precis börjat med GoG nu när Witcher 3 snart kommer ut. Och jag måste säga att jag upplever GoG som snabbt, super seriöst och väldigt lätt att använda med bra support som jag testade när jag ville föra över The Witcher spelen från Steam till GoG.

Spelutbudet är kanske inte det bästa där. Men när jag har använt Uplay, Origin och Steam så känns GoG som en för mig uppskattad trevlig överraskning. I slutändan vill jag bara spela spel och ha kul utan problem när tiden finns, GoG gör det utan krångel. Bara positivt.

Kan man föra över? har ett massivt bibliotek i steam som jag nu gärna vill bli av med

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Synd att inte fler stora titlar släpps på GOG...

GOG.com: Sök spel > Köp > Ladda ner > Spela!

En del Steam spel: Sök spel > Registrera dig på Steam > Köp > Ladda ner DRM (Steam Client) > Logga in > Ladda ner spelet > Registrera dig på eventuell tredjeparttjänst (Exempelvis Rockstar online för GTA) > Ladda ner uppdateringar > Hoppas Steam fungerar > Spela!

Det där ser lite förvridet ut. Det stora problemet med GOG är ju just att man ofta fastnar på steg 1 p.g.a. att spelet inte finns i butiken. Sen nämner du inte ens det faktum att man behöver registrera sig hos GOG för att köpa något eller att man där behöver installera spelet på egen hand.

Steam-scenariot känns väldigt överdrivet eftersom du radar upp många saker som bara behöver göras en gång (även om du snällt klämt in "en del Steam spel"). Och antalet ytterligare tredjepartstjänster är ju försvinnande litet. Men om vi tar bort allt vad registrering heter och bara räknar inloggningar (som man på en privat dator i regel ändå bara gör en gång) så är väl det här en rättvisare jämförelse, om jag inte missat något?

GOG: Sök spel > Logga in > Köp > Ladda ner > Installera > Spela!

Steam: Sök spel > Logga in > Köp > Ladda ner > Logga in på eventuell tredjepartstjänst > Spela

Om vi plockar bort inloggningar, som ju går att automatisera både i webbläsare och applikationer, är faktiskt Steam-scenariot kortare eftersom du slipper sköta installationen själv där.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Kan man föra över? har ett massivt bibliotek i steam som jag nu gärna vill bli av med

Det var ett erbjudande som dem har på GoG där man kan använda licens nycklarna till enbart The Witcher spelen för att lägga över dem på GoG. Fördelen blev att man fick bland annat en fin rabbat på The Witcher 3 samt extra digitalt material.

Länk:
http://www.gog.com/witcher/backup

Visa signatur

| Chassi: Nått vitt mög med glas och snurrande grejer -|- CPU: Snabb -|- Moderkort: Vit, många lampor -|- GPU: Långsam -|- Ram: Många -|- Skärm: LG 34" - Gsync" |

Permalänk
Medlem

Blir en del klienter att halla reda pa nu.

GOG
Steam
UPLAY
Origin
Desura

Hoppas GOG slapper en klient for Linux nu ocksa. Blir mest Steam och Desura nu for tiden da det ar dom som har klienter for Linux.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Det är officiellt dags nu. Någon kunnig får koda en Pidgin för spelportaler så man slipper ha 3456 st.