Kan inte formatera hårddisk Linux

Permalänk

Kan inte formatera hårddisk Linux

Tjena, har fått hem en laptop Acer Aspire V5 531 som en fått det så kallade Polisviruset. Och tydligen så hade han försökt återställa Windows med deras egna återställnings program men det verkade inte fungera, när man försöker starta datorn så står det Acer väldigt länge sen kommer det upp något om att det saknas windowsfiler.

Men har startat upp datorn nu via usb med Ubuntu 14.

Men jag kan varken installera eller formatera hårddisken.

Snälla hjälp

Här är i Disks när jag försöker formatera

Och när jag ska installera så kommer denna menyn up

Men efter många tryck på Ignore så blir det så här

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Kontrollera hårddisken mot skador med tillverkarens mjukvara. Med 12 skadade sektorer och input/output error så skulle jag misstänka att det är en döende hårddisk. Inte säkert, men tillräckligt för att du inte bör lita på den tills du sökt igenom den med vettigt test.

Sen, vad vill du göra? Återställa Windows, eller installera Ubuntu? I båda fallen så görs det bra via installationen partitionshanterare, och du behöver inte göra det manuellt i förväg.

Men om du vill göra det i förväg så skulle jag föreslå att du använder GParted eller annat verktyg än Disks.
Och skapa inte ett filsystem på hela sda. Skapa ett partitionssystem (förslagsvis MBR) och skapa minst en partition, och formatera sedan partitionen, inte hela hårddisken.

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Kontrollera hårddisken mot skador med tillverkarens mjukvara. Med 12 skadade sektorer och input/output error så skulle jag misstänka att det är en döende hårddisk. Inte säkert, men tillräckligt för att du inte bör lita på den tills du sökt igenom den med vettigt test.

Sen, vad vill du göra? Återställa Windows, eller installera Ubuntu? I båda fallen så görs det bra via installationen partitionshanterare, och du behöver inte göra det manuellt i förväg.

Men om du vill göra det i förväg så skulle jag föreslå att du använder GParted eller annat verktyg än Disks.
Och skapa inte ett filsystem på hela sda. Skapa ett partitionssystem (förslagsvis MBR) och skapa minst en partition, och formatera sedan partitionen, inte hela hårddisken.

Fick bara med själva datorn och laddaren så har inga skivor. Men om jag väljer att jag ska boota med usbstickan med Ubuntu på så kan jag välja om jag vill testa Ubuntu utan att installera eller att installera direkt men det går inte att installera då det kommer upp samma meddelande om read/write error eller vad det står..

Har också testat Gparted men det funkar inte alls, spammar en bug ruta likadant om error write data on sda eller vad det står på bilderna..

Har tänk att köra Ubuntu på den, för jag orkar inte ladda ner Windows 8 osv, plus att det inte finns någon windowskod på undersidan av datorn heller...

Edit: det verkar som det är viruset som gjort så att hårddisken inte är "nårbar" ungefär.. Aldrig varit med om liknande problem att det inte går att formatera..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Virus orsakar inte hårdvarufel. Att hårddisken potentiellt håller på att dö samtidigt som att den fick virus är en slump.

Testa disken med WD's Data Lifeguard Diagnostic. Antingen skruva ut disken och koppla in den (via USB om du har en adapter, eller en oanvänd SATA-port) till en annan Windows-dator och testa den där. Eller ordna en USB med FreeDOS mha rufus och boota det på datorn i fråga, och kör där DOS-versionen av Data Lifeguard Diagnostic.

(Windows licensen ligger antagligen i SLIC i BIOS, så Windows hittar den automatisk utan att du behöver knappa in någon nyckel från en klisterlapp. Vill du ändå köra Linux på den så varför inte, men du har antagligen fortfarande möjlighet att installera Windows 8 om du skulle vilja, om du kan få tag på en skiva eller ISO-fil)

Permalänk
Skrivet av Genesis:

Virus orsakar inte hårdvarufel. Att hårddisken potentiellt håller på att dö samtidigt som att den fick virus är en slump.

Testa disken med WD's Data Lifeguard Diagnostic. Antingen skruva ut disken och koppla in den (via USB om du har en adapter, eller en oanvänd SATA-port) till en annan Windows-dator och testa den där. Eller ordna en USB med FreeDOS mha rufus och boota det på datorn i fråga, och kör där DOS-versionen av Data Lifeguard Diagnostic.

(Windows licensen ligger antagligen i SLIC i BIOS, så Windows hittar den automatisk utan att du behöver knappa in någon nyckel från en klisterlapp. Vill du ändå köra Linux på den så varför inte, men du har antagligen fortfarande möjlighet att installera Windows 8 om du skulle vilja, om du kan få tag på en skiva eller ISO-fil)

Hur ska jag få in Linux då? Går ju inte att installera?
Och datorn har ju funkat klockrent tills han fick polisvirus i den :s
Inte så sugen på att koppla in den i min dator heller (en hårddisk fylld med virus).

Men håller på att gör en USB sticka nu med Windows 7 installation på och får se om Windows lyckas installera det. (Blev Windows 7 för det är den enda iso filen jag har)

Visa signatur

Permalänk

Tydligen så har Microsoft ändrat så man kan ladda ner Windows 8 via deras verktyg och lägga in på USB.
Men när man trycker på antingen Reparera eller Installera så låser sig datorn, stod i flera timmar utan att det hänt något..

Så det måste vara att hårddisken är trasig va?

Kan tillägga att ägaren till datorn försökte göra en Windows Återställning via en inbyggd tjänst men då blev det så här, kan det ha förstört hårddisken? Tycker det låter konstigt att den har gått sönder via mjukvara..

Visa signatur