Manjaro hittar endast 2,3GB RAM av 4GB i legacy mode

Permalänk
Medlem

Manjaro hittar endast 2,3GB RAM av 4GB i legacy mode

Hej.

Nu har jag suttit åtskilliga timmar på google, forum och wiki's men hittar inget så får se om någon här kanske kan hjälpa mig.

Har suttit och försökt lära mig linux och kommit en bit på vägen men har nu stött på patrull. Har distrohoppat bra länge nu men har bestämt mig för att hålla mig vid Manjaro ett tag. Problemet jag har nu är att manjaro endast hittar 2263 mb av 4096 installerat. Eftersom iso:n ger svart skärm vid boot i UEFI mode, vilket tydligen är ett problem med lenovo laptops, måste jag köra i legacy mode med secure boot avstängt såklart. Linux mint och andra ubuntu-spinoffs bootar i UEFI och hittar således alla 4GB, det är Manjaro och ren Arch som tvunget ska trilskas.

Inxi -F visar följande:

System: Host: manjarobox Kernel: 3.18.14-1-MANJARO x86_64 (64 bit) Desktop: Xfce 4.12.2 Distro: ManjaroLinux 0.8.13 Ascella Machine: System: LENOVO product: 36852CG v: Lenovo B575e serial: xxxxxxxxxxxxxx Mobo: LENOVO model: 36852CG v: Win8 STD MM DPK IPG serial: INVALID Bios: LENOVO v: HPET68WW(1.06) date: 12/26/2012 CPU: Dual core AMD E1-1500 APU with Radeon HD Graphics (-MCP-) cache: 1024 KB clock speeds: max: 1480 MHz 1: 1480 MHz 2: 1480 MHz Graphics: Card: Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Wrestler [Radeon HD 7310] Display Server: X.org 1.17.1 driver: fglrx tty size: 134x36 Advanced Data: N/A for root Audio: Card-1 Advanced Micro Devices [AMD] FCH Azalia Controller driver: snd_hda_intel Card-2 Advanced Micro Devices [AMD/ATI] Wrestler HDMI Audio driver: snd_hda_intel Sound: Advanced Linux Sound Architecture v: k3.18.14-1-MANJARO Network: Card-1: Realtek RTL8111/8168/8411 PCI Express Gigabit Ethernet Controller driver: r8169 IF: enp1s0 state: down mac: xxxxxxxxxxxxxxxx Card-2: Broadcom BCM4313 802.11bgn Wireless Network Adapter driver: bcma-pci-bridge IF: wlp2s0b1 state: down mac: xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Drives: HDD Total Size: 120.0GB (6.4% used) ID-1: /dev/sda model: KINGSTON_SV300S3 size: 120.0GB Partition: ID-1: / size: 108G used: 5.0G (5%) fs: ext4 dev: /dev/sda2 ID-2: /boot size: 247M used: 41M (18%) fs: ext2 dev: /dev/sda1 ID-3: swap-1 size: 2.37GB used: 0.00GB (0%) fs: swap dev: /dev/sda5 Sensors: System Temperatures: cpu: 58.1C mobo: N/A Fan Speeds (in rpm): cpu: 0 Info: Processes: 147 Uptime: 1:06 Memory: 1105.6/2263.8MB Client: Shell (sudo) inxi: 2.2.22

lshw spottar ut detta om minnet:

*-memory description: System Memory physical id: 2b slot: System board or motherboard size: 4GiB *-bank description: SODIMM DDR3 Synchronous 1600 MHz (0,6 ns) product: SHARETRONIC physical id: 0 serial: F1E21804 slot: DIMM 0 size: 4GiB width: 64 bits clock: 1600MHz (0.6ns)

free -m:

total used free shared buff/cache available Mem: 2263 1093 394 275 775 683 Swap: 2264 0 2264

Idéer om varför legacy mode inte visar 4GB? Hårdvaran som j*vlas? Är som sagt i en lärandeprocess fortfarande, tänkte bara trycka på det

Permalänk
Medlem

En orsak är att delar av minnesadresserna är reserverat för hårdvaran. Men det skall inte ge så stor skillnad med ett 64-bits OS, vars adressrymd inte är begränsad till 4 GiB. Grafikkort brukar vara det som slukar mest minnesadresser. Kan vara att moderkortet i legacy mode inte har stöd för större adressrymd än 4 GiB.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

@Calzon:

Den senaste 0.8.13 bootar fint i UEFI men secure boot disabled dock. Om du har ASUS-moderkort måste man delete keys under secure boot settings. Annars blir det svårt.
Kör Arch på datorn i UEFI på GPT disk, fungerar finfint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Du kanske har dedikerat minne till grafikkretsen (antar att en APU använder en del av RAM-minnet som grafikminne)? Tänkte att i så fall kanske detta minnet inte blir tillgängligt för operativsystemet.

Om du testar med ett separat grafikkort istället, blir det någon skillnad?

Permalänk
Medlem

Har kommit en liten bit på väg. Lyckats boota live-sticka, både manjaro och EVOlution, i UEFI läge men lyckas inte installera det riktigt. Jobbar på det ^^

Skrivet av Dockland:

@Calzon:

Den senaste 0.8.13 bootar fint i UEFI men secure boot disabled dock. Om du har ASUS-moderkort måste man delete keys under secure boot settings. Annars blir det svårt.
Kör Arch på datorn i UEFI på GPT disk, fungerar finfint.

Ja jag lyckas boota om jag lägger till nomodeset i kernel parameters vid boot, verkar som att radeon drivarna inte vill spela med. Utan den parametern blinkar skärmen till och blir sedan svart, tänd men svart.

Skrivet av ronnylov:

Du kanske har dedikerat minne till grafikkretsen (antar att en APU använder en del av RAM-minnet som grafikminne)? Tänkte att i så fall kanske detta minnet inte blir tillgängligt för operativsystemet.

Om du testar med ett separat grafikkort istället, blir det någon skillnad?

Ja lite tar det tydligen, för kommer upp i 3,5GB i UEFI men bara ~2,3GB i legacy mode. Separat GPU blir nog svårt på laptopen

Som sagt jag ska testa lite till med senaste majaro ison. Återkommer om jag kommer någonvart

EDIT:

Fått Manjaro att fungera i UEFI-mode nu, med rätt mängd minne, isch. Eftersom grafikdrivarna inte ville spela med fick jag i menyn välja att boota med nonfree drivare och lägga till kernel parametern nomodeset och radera bort de 3 som var satta med =1 (bl.a. radeon). Trots detta bootade liveison med drivare igång, upplösningen var rätt och allt flöt på. Använde GUI-installeraren för att installera manjaro, den fick sköta all partionering osv själv, och valde gummiboot som bootloader. Nu fungerar det precis som det ska. Vet inte riktigt varför jag var tvungen att lägga till nomodeset när det ändå fungerade som det skulle. Men ja, ca 20 labbtimmar senare har jag fått igång den och inxi visar att jag har 3504MB ramminne. Detta med nonfree GPU-drivare, får väl se om jag ger mig på att göra med open-source lite senare

Success