Permalänk

Låg volym i windows 10

Hej, har ett problem sen jag installerade windows 10. Mina B&W MM-1 högtalare behövde jag tidigare dra upp på 20-30% endast och då var ljudet högt. Nu måste jag ha dem på minst 50-60%. Dessutom så låter MPC HC så tyst så där måste jag kräma på ytterligare. Jobbigt om nån skriver i nån chatt t.ex medan jag kollar film då låter det skithögt i högtalarna.

Har installerat högtalarna med plug n play som på win 7. B&W har nån firmware som jag inte lyckas installera varken i win 10 eller win 7 så den har jag skitit i.

Avinstallerade Nvidia audio drivers om det var nån konflikt där men fortfarande samma problem.

Har även inofficiella Asus Xonar-drivrutiner för mina sennheiserlurar eftersom de vanliga inte funkade i win10. Men det borde inte spela nån roll då B&W-högtalarna är USB och använder sig inte av mitt inbyggda ljudkort.

Edit: Verkar också vara rätt tyst med hörlurarna och asus xonar-kortet. Men de har jag alltid på 100% och det är rätt tyst med spec i MPC HC.

Tips?

Visa signatur

i7 6700k // 16 GB Corsair Vengeance // EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB

Permalänk
Hedersmedlem

@GoldenPaws: Kontrollera först att MPC-HC har sin egna volymkontroll maxad, annars kan det bli kaka på kaka.

- Högerklicka på högtalaren nere till höger i aktivitetsfältet
- Öppna volymkontrollen.
- Sänk "Systemljud" (eller det program som normalt sett har högst volym) tills det är ungefär samma nivå som resten av programmen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

@Sture123: Kontrollera först att MPC-HC har sin egna volymkontroll maxad, annars kan det bli kaka på kaka.

- Högerklicka på högtalaren nere till höger i aktivitetsfältet
- Öppna volymkontrollen.
- Sänk "Systemljud" (eller det program som normalt sett har högst volym) tills det är ungefär samma nivå som resten av programmen.

MPC har 100%.
Systemljud ligger på samma nivå som allt annat.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldenPaws:

MPC har 100%.
Systemljud ligger på samma nivå som allt annat.

Jag var nog lite otydlig med punkt 3 så jag förtydligar:
Sänk "Systemljud" tills det är ungefär samma ljudnivå som resten av programmen.

Du måste alltså lyssna och bedöma om alla ljud låter ungefär lika högt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Jag var nog lite otydlig med punkt 3 så jag förtydligar:
Sänk "Systemljud" tills det är ungefär samma ljudnivå som resten av programmen.

Du måste alltså lyssna och bedöma om alla ljud låter ungefär lika högt.

Förstår ändå inte hur det ska hjälpa. Om jag sänker systemljud rejält då låter t.ex MPC och systemljud lika högt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenPaws:

Förstår ändå inte hur det ska hjälpa. Om jag sänker systemljud rejält då låter t.ex MPC och systemljud lika högt.

För att det inte ska låta fördjävligt högt när du får ett meddelande på datorn när du ser film

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

För att det inte ska låta fördjävligt högt när du får ett meddelande på datorn när du ser film

Jaha ok förstår. Men själva grundproblemet är ju fortfarande att jag måste dra upp volymen som fan när jag t.ex kollar film eller lyssnar musik på youtube.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldenPaws:

Jaha ok förstår. Men själva grundproblemet är ju fortfarande att jag måste dra upp volymen som fan när jag t.ex kollar film eller lyssnar musik på youtube.

Varför du behöver högre inställning på högtalarna efter att du uppgraderat till W10 vet jag inte. Inte så att det är någon inställning på högtalarnas egna volymkontroll som står fel (om de har någon d.v.s.)?

Sen så ser jag personligen inte något problem med det hela. Så länge som alla programs ljudnivåer är ungefär likvärdiga vid samma inställning på högtalarnas volymkontroll så finns det liksom ingen anledning att höja och sänka hela tiden. Eller har jag missat något?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Varför du behöver högre inställning på högtalarna efter att du uppgraderat till W10 vet jag inte. Inte så att det är någon inställning på högtalarnas egna volymkontroll som står fel (om de har någon d.v.s.)?

Sen så ser jag personligen inte något problem med det hela. Så länge som alla programs ljudnivåer är ungefär likvärdiga vid samma inställning på högtalarnas volymkontroll så finns det liksom ingen anledning att höja och sänka hela tiden. Eller har jag missat något?

Är mest irriterande bara. Om jag vill kräma på mycket så går det inte då jag redan är på 70%. Tidigare var det hög volym på 20-30%.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldenPaws:

Är mest irriterande bara. Om jag vill kräma på mycket så går det inte då jag redan är på 70%. Tidigare var det hög volym på 20-30%.

Är huvudvolymen för högtalarna på max i volymkontrollen? D.v.s. den inställning som är längst till vänster.

Visa signatur