virtualapp/didlogical i W10

Permalänk

virtualapp/didlogical i W10

Jag gillar inte saker som kommer tillbaka!

Jag har tagit bort den från autentiseringsuppgifterna två gånger men den kommer strax tillbaka. Jag vet att nätverket är hackat, jag gjorde en ren installation av min dator för ett par veckor sen för att få en helt ren dator. Jag kommer att göra om det när jag till slut får någon här att fatta vidden av problemet innan ställets bankkonton är länsade. Jag använder på rekommendation Defender och Windows brandvägg.
Jag vill ha bort den här grejen permanent, det känns som nån jäkla bakdörr eller malware som dom som hackat nätverket använder. Jag är rätt så säker på att dom kommit in i min dator. Defender hittar ingenting, men jag kan alltid ta hem Avast Internet Security igen, det kändes bättre med AIS på så sätt att jag kunde programmet sen tidigare och kunde maxa inställningarna. Jag har lagt upp datorn som ett lokalt konto, den är inte kopplad mot MS-konto på något sätt. Lärde mig en bitter läxa när jag av en händelse upptäckte att kontot var kapat med extra allt. Det fattas bla. tre dagars historik, polisen var skeptisk först och trodde inte på mig. 45-50 skärmdumpar senare slog hakan i skrivbordet, "Det här måste skickas till MS i USA, jag har aldrig sett nåt liknande!"

Jag har hållit på med det här sen före jul, förklarat och förklarat utan resultat. Jag är snart färdig att ta livet av mig med häftpistolen. Jag har rotat runt efter någon möjlighet att åtminstone avaktivera skiten men jag hittar inget. Är det någon som vet något, helst med karta och kompass?

Permalänk
Medlem

Använder du Windows Live Mail, annat i Windows Essentials eller annan Microsoft-tjänst?
I så fall beror det på det:
http://windows7themes.net/en-us/what-is-virtualappdidlogical/
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-se...
http://www.sevenforums.com/software/197862-what-virtualapp-di...

Har inget att göra med att datorn skulle vara hackad.

Defender och Windows-brandväggen är ett basskydd som fungerar för det mesta för den som har datorn ansluten till ett säkert nät och använder datorn förnuftigt. Om inte behöver man något bättre.

Permalänk

@CeciliaB: Jag använder inte Windows Live Mail och när jag gör en sökning så hittar W10 inte Windows Essentials. Men jag är som sagt säker på att nätverket är hackat tills jag kan få någon här att fatta. Jag har sen jag skrev tråden provat att ta bort virualapp/didlogical och sen gjort en djupscanning med Defender, konstigt nog så scannade den ca 100.000 objekt mer än den brukar göra.

Permalänk
Medlem

Någon Microsoft-tjänst du använder?
Något med Microsoft eller Windows i listan över installerade program?

Men i vilket fall som helst har inte "virtualapp/didlogical" något att göra med att du är hackad utan det är helt normalt att man har den. Finns ingen anledning för en hackare att lägga in den heller.

Permalänk

@CeciliaB: Det finns inga program från Microsoft eller Windows i den listan, kan det ha nåt med dom där fåniga apparna att göra? Men hur och varför kommer den tillbaka när jag tagit bort den?

Permalänk
Medlem

Ja, det är möjligt att apparna använder "virtualapp/didlogical" också. Kommer tillbaks för att det är något program/app som behöver den informationen för att fungera.

Permalänk

@CeciliaB: Nu har jag avinstallerat alla appar jag kunde. Idag har det förutom att v/a kommer tillbaka hela tiden dykt upp något som kallas SSO_POP_Device. Tog hem Norton Power Eraser igår och körde den (känner inte fullt förtroende för Defender) och den hittade något bland systemfilerna som den betecknade som farligt, tog bort den naturligtvis.

Jag är så obeskrivligt less på den här följetongen som pågått sen jul. Man vet ju inte om de virusprogram och uppdateringar är okorrumperade, kan inte ha ett BankID på datorn, kan inte sköta internetbanken, dom har försökt komma in på FB, osv. Med kontantsurf när jag gör sånt, förutom BankID som jag har på fil, borde jag väl gå säker? I morse bad Defender om manuell uppdatering, tyvärr så råkade jag av misstag göra så och nu har jag väl fått in nån skit ytterligare.

Permalänk
Medlem

Alla Microsoft-appar går inte att avinstallera så det är väl någon av dem som är kvar.

SSO står vanligen för single sign-on. POP låter som att det kan ha med mejl att göra. Hur läser du dina mejl?

Alla antivirusprogram och liknande falsklarmar ibland så utan att veta vilken fil, i vilken mapp och vad som skulle vara skadligt med filen går det inte att veta om det PowerEraser hittade verkligen var något farligt.

Som sagt Defender är endast det mest grundläggande skyddet och andra program hittar mer.

Varför skulle du få in något skadligt bara för att du gör en manuell uppdatering av Defender?
Det är väl ingen skillnad på det och en automatisk uppdatering.

Installera Linux om du är så rädd.

Permalänk

@CeciliaB: Jag använder gmail och väldigt sällan, möjligen en gång i veckan men det kan nog bli tio tolv dagar också. För mig är det misstänkt om ett virusprogram som ska sköta sina uppdateringar helt plötsligt vill ha manuella uppdateringar och texten för denna begäran ser lite annorlunda ut. Hade samma problem när jag använde Avast Internet Security, den skulle hämta uppdateringar hela tiden men meddelade plötsligt att definitionerna var gamla, första gången det hände tryckte jag ok och fick in nån skit som tog mycket fixande att bli av med. Samma grej dök upp fler gånger, nobbade naturligtvis, och ibland vill AIS ha mitt medgivande att lägga till en ny IP-adress eller nätverk, nix. Nätverket är som sagt hackat och trafiken leds om, problemet blir aldrig slutgiltigt löst om man inte fixar problemet.

Tack för tipset om Linux, jag har ingen som helst aning om vad det är men det kollar jag upp.
Tack för hjälpen