Problem med låg fps i cs go trots bra dator.

Permalänk
Medlem

Problem med låg fps i cs go trots bra dator.

Har problem med att jag konstant har endast 102-103 fps i cs-go.

Någon som har tips på hur jag ska göra för att öka min fps? Just nu verkar det som att grafikkorten inte vill gå igång.

Dator:
i7 5820k @ 4GHz
GTX 970 SLI
Acer XB270HU

Edit:
I alla andra spel såsom BF4 osv så arbetar korten för fullt och levererar bra fps.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

inaktivera SLI o kör ett kort själv o se om det hjälper annars hade jag kört DDU o rensat drivers helt.
Sedan lagt in ny o aktiverat SLI igen, tvinga sedan max prestanda ur korten i nvpanelen(CS:GO enbart då Under Program Settings fliken)
föredra max prestanda/prefer maximum performance under energihantering/power management mode.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk

Enable "Multicore Rendering" om det är Disabled.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hjälpte inte att inaktivera SLI och "Multicore Rendering" är enabled.

Ska testa rensa drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sitter du på typ 100hz och kör W10?

Även om du inte har det så kan jag skriva ut för andra om de råkar halka in här! =D

W10 har en XBOX-app - när den är installerad så forcas Vsync i CSGO av någon anledning. Inte i andra spel för jag testade. När man avinstallerar den appen så åker vsync av och fpsen åker upp till det normala!

Så om man ogillar vsync i csgo så är det bara att avinstallera xbox-appen!

Permalänk
Medlem

Nope, kör 144Hz och Windows 8.1.

Har testat att rensa drivrutiner och installera nya. Sen har jag satt cs-go som high performance osv i nvidia control panel.

Nu har den låst sig på 120 fps.

Vertical sync är off både i spelet och i nvidia control panel.

Edit:
Nu verkar det funka och jag ligger stadigt på 299fps.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Nope, kör 144Hz och Windows 8.1.

Har testat att rensa drivrutiner och installera nya. Sen har jag satt cs-go som high performance osv i nvidia control panel.

Nu har den låst sig på 120 fps.

Vertical sync är off både i spelet och i nvidia control panel.

Edit:
Nu verkar det funka och jag ligger stadigt på 299fps.

Tack för hjälpen.

kanon! man vad var sista spärren? skriv gärna hela lösningen för andra som har samma strul.
btw va kör du för launch options till csgo? -high -refresh 144 -threads 8

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

kanon! man vad var sista spärren? skriv gärna hela lösningen för andra som har samma strul.
btw va kör du för launch options till csgo? -high -refresh 144 -threads 8

Det funkade att installera om drivrutinerna och ändra i nvidia control panel så att spelet skulle köras "high performance".

Det funkade när jag skrev sista inlägget men jag gjorde missen att endast kolla fps ute i menyerna och då visade den 120 men när jag startade en bana så blev det rätt.

Den enda launch option jag nu lagt till är -refresh 144.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Det funkade att installera om drivrutinerna och ändra i nvidia control panel så att spelet skulle köras "high performance".

Det funkade när jag skrev sista inlägget men jag gjorde missen att endast kolla fps ute i menyerna och då visade den 120 men när jag startade en bana så blev det rätt.

ok gött! då är det bara o skriva i console(knapp ovanför TAB) §: fps_max 0
så kan du se vad du får som max och om det är skönt, annars begränsa till 300 elr nåt annat värde.
plus lyssna efter coil wine
gl&hf

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Värt att sätta i launch options kan vara -high vilket sätter spelet i high performance, samt -novid vilket egentligen är onödigt men det tar bort intro-videos när spelet startas.
Sen fps_max 300 eller 0 i konsolen.

Som standard är fps_max_menu 120, vilket låser FPS i menyerna till 120. Detta är egentligen helt onödigt att ändra men vill man kan man ändra den på samma sätt, t.ex. fps_max_menu 300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Värt att sätta i launch options kan vara -high vilket sätter spelet i high performance, samt -novid vilket egentligen är onödigt men det tar bort intro-videos när spelet startas.
Sen fps_max 300 eller 0 i konsolen.

Som standard är fps_max_menu 120, vilket låser FPS i menyerna till 120. Detta är egentligen helt onödigt att ändra men vill man kan man ändra den på samma sätt, t.ex. fps_max_menu 300.

Tack för tipsen.
Har precis börjat spela cs-go från att inte ha spelat cs på många år så jag har inte koll på vad man bör ha för settings.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Tack för tipsen.
Har precis börjat spela cs-go från att inte ha spelat cs på många år så jag har inte koll på vad man bör ha för settings.

Om du är van vid att spela 1.6 så finns det nu mycket fler kommandon i konsolen.
Om du precis börjat kanske du inte hittat crosshair generator än, då kan jag tipsa dig om att gå till steam, logga in och trycka subscribe på denna:

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=308490...

Då kan du skapa en lokal server med den mappen och skjuta på rutor som ändrar ditt sikte tills du är helt nöjd. Samma finns med viewmodel etc.
Hojta till om man kan hjälpa till med något.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med fps drops... Jag ligger på 250-300 fps. Helt plötsligt laggar, ljudet hackar till och jag sjunker ner till 100-150 fps i några sekunder, sedan går det upp till "normal" nivå igen.

Sitter på ett GTX 960 + i7 960 3,2 GHz. 8 gb ddr3
Tempsen är okej och även % användning.

Någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

B450 Aorus Elite - AMD Ryzen 5 3600X - GeForce RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Jag har problem med fps drops... Jag ligger på 250-300 fps. Helt plötsligt laggar, ljudet hackar till och jag sjunker ner till 100-150 fps i några sekunder, sedan går det upp till "normal" nivå igen.

Sitter på ett GTX 960 + i7 960 3,2 GHz. 8 gb ddr3
Tempsen är okej och även % användning.

Någon som vet vad det kan vara?

Är alla drivrutiner uppdaterade?
Kolla så att Multicore Rendering är aktiverad.

Kolla om något av tipsen på https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=199958... kan vara något för dig.
Om du har 2 skärmar eller är snabb på att tabba ner, kan du även kolla om någon annan process äter extra ram alternativt höjer sig i processanvändning just under den stunden du laggar till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Kolla om något av tipsen på https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=199958... kan vara något för dig.
Om du har 2 skärmar eller är snabb på att tabba ner, kan du även kolla om någon annan process äter extra ram alternativt höjer sig i processanvändning just under den stunden du laggar till?

Tack för tipsen, är på jobbet nu. Kikar så fort jag kommer hem! Återkommer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxxie:

Alla drivrutiner är uppdaterade, Multicore Redering aktiverat.

Följt guiden, ingen förbättring.

Processorn ligger på 30% användning under spelandet och 40% minnes användning.

Kan det ha något med min HDD att göra? Har Steam installerat på min SSD där jag har OS. Men CSGO ligger på min andra disk.
Jag använder en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2056984.

Har du något annat tips?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av doerman:

Alla drivrutiner är uppdaterade, Multicore Redering aktiverat.

Följt guiden, ingen förbättring.

Processorn ligger på 30% användning under spelandet och 40% minnes användning.

Kan det ha något med min HDD att göra? Har Steam installerat på min SSD där jag har OS. Men CSGO ligger på min andra disk.
Jag använder en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2056984.

Har du något annat tips?

Bör inte vara kopplat till hårddiskarna då CSGO läser och skriver så lite att det näst intill är omöjligt för den att lagga pga det.
Tyvärr är jag inte så duktig på hårdvara ifall felet skulle ligga där. Är lite osäker, men ska försöka googla lite på lunchen.