Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Elbilar - Tråden för intresserade

Intresset på forumet verkar finnas för elbilar av olika slag, detta med tanke på att det oftast kommer mycket kommentarer och frågor när det omnämns i andra trådar. Så tänkte att vi kanske kan ha en egen tråd där intresserade kan utbyta erfarenheter, de som funderar på att ta klivet kan få hjälp och nyfikna kan ställa frågor.

Jag själv är ett riktigt fan av elbilar och ser fram emot det som komma skall när det blir mer vanligt.

Så, har du någon elbil du ser fram emot skall släppas? Äger du en just nu och vill dela med dig? Undrar du något från någon som äger en? Är din drömbil nu elektrisk? Är du orolig över hur laddning fungerar? Skriv av dig här!

Alla tankar och frågor är välkomna men för att undvika potentiell konflikt önskar jag att vi utelämnar diskussioner om klimatkrisers vara eller ickevara och politiken kring det, här fokuserar vi istället på produkter i kategorin elbilar.

Permalänk
Medlem

Jag är stort sett helt klar med mig själv att nästa "dyrare/nya" bil blir en elbil helt klart.
Jag tänker att en ren elbil är att föredra framför alla dessa sk hybrider av olika slag.
Frågan jag undrar, måste man bygga nån form av anläggning hemma för att ladda? Gissar att det inte bara är att plugga in i ett vanligt 230v eluttag utan man måste ha special som finns på bla stormarknader?
En begagnad elbil, vad är slitet förutom det uppenbara som ev däck och bromsar? Kan batterier bli utslitna fortare än vad man tänker en vanlig bil som lätt håller över 30år om man inte misshandlar den?
Elmotorer ska väll inte vara nån problem att hålla?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag är inte där än, men elbilarnas framfart bidrog till att jag valde att leasa i höstas.
Räckvidden och brist på dragmöjligheter utöver priset gör att det inte känns som en mogen produkt än.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är stort sett helt klar med mig själv att nästa "dyrare/nya" bil blir en elbil helt klart.
Jag tänker att en ren elbil är att föredra framför alla dessa sk hybrider av olika slag.
Frågan jag undrar, måste man bygga nån form av anläggning hemma för att ladda? Gissar att det inte bara är att plugga in i ett vanligt 230v eluttag utan man måste ha special som finns på bla stormarknader?
En begagnad elbil, vad är slitet förutom det uppenbara som ev däck och bromsar? Kan batterier bli utslitna fortare än vad man tänker en vanlig bil som lätt håller över 30år om man inte misshandlar den?
Elmotorer ska väll inte vara nån problem att hålla?

Man kan plugga in den i ett vanligt 230v uttag men det är inte att rekommendera förutom i nödfall (och då bör man ställa ner laddhastigheten från max), det bästa är att installera en riktig laddbox (det är både säkrare och ger högre laddhastighet). Det finns också laddstolpar på stan som har vanliga uttag men då har man sett till att ha rätt kablage för att klara hög belastning under lång tid och lite robustare uttag.

Batterierna degraderas med tiden och milen, hur mycket beror på vilken bilmodell vi pratar men upp till 10% verkar vara ett vanligt antagande om vi pratar rimliga mil (20k). Modernare bilar har oftast bättre batterier och bättre system för att hålla dem på bra temperatur hela tiden så de håller bättre. Vet dock inte om man kan räkna med att batteriet håller sig helt friskt i 30 år.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt vilja ha en hel elbil vid nästa bil byte. Men just nu är det 1.5 år kvar på leasing på min karoq. Sedan tycker jag att det är för dyrt än så länge.
Finns även ett till problem och det är att föreningen som jag lever i har 0 uttag och inte dragit fram och förberett över huvud taget.. Detta är en förening om som hade sitt första hus klart för 4 år sedan så det var ju någon som inte tänkte till.

Någon som har sett denna live?

https://www.byton.com/m-byte

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Vi köpte en nyare (2019 årsmodell) Volvo för ett halvår sedan. Anledningen till att det inte blev el var helt enkelt för att vårt sätt att använda bilen inte passar för elektrifiering. Samt att vi inte har möjlighet att ladda i garaget där vi står.

Vårt körmönster är: Kör till ICA en gång i veckan. Rätt som det är kör vi 60 mil på en helg och bilen står då mitt ute i skogen (vi vandrar/tältar/klättrar) utan möjlighet att laddas.

Om vi börjar bilpendla till jobb är en elbil klart intressant.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag är inte där än, men elbilarnas framfart bidrog till att jag valde att leasa i höstas.
Räckvidden och brist på dragmöjligheter utöver priset gör att det inte känns som en mogen produkt än.

Ja dragmöjligheterna är rätt begränsade just nu men det verkar komma mer, av de som verkar att få tag på är det väl mest Tesla, Audi och snart Polestar som kommer med drag. Och skall man få lite räckvidd med dessa så kostar det ju en del.

En fråga till dig, vad för räckvidd är du intresserad av? Vill du kunna köra 60 mil utan att stanna? 100? Elbilar är ju ett annat tankesätt där man inte laddar när det är tomt och väntar tills det är fullt som man gör med bensinbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

En begagnad elbil, vad är slitet förutom det uppenbara som ev däck och bromsar? Kan batterier bli utslitna fortare än vad man tänker en vanlig bil som lätt håller över 30år om man inte misshandlar den?
Elmotorer ska väll inte vara nån problem att hålla?

Jag tänker att under 30 år har man bytt ganska många delar på en vanlig bränsledriven bil. Bland annat borde ju kamremmen vara bytt en eller två gånger. En elbil sägs ju ska kräva betydlig mindre service men ett batteribyte eller tre lär man ju måsta göra om den ska leva i upp till 30 år. Så kostnadsmässigt kan jag inte se att en elbil ska bli dyrare bara för att man måste byta batteri.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Jag själv är framförallt sugen på nån form av laddhybrid som nästa bil. En räckvidd på 4-6 mil skulle täcka i princip all vardaglig körning vi gör. Sen har vi stugan 15 mil bort utan laddmöjligheter så vi måste kunna ta oss fram och tillbaka även om vädret inte är optimalt (-20 grader) vilket skulle kräva en elbil med gissningsvis i alla fall 50 mils räckvidd för att klara det.

Vi har inte heller möjlighet att sätta in laddbox vid vår bostad för tillfället så känns mer rimligt att ladda ett mindre batteri och ta smällen att köra på bränsle om man ska längre.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är stort sett helt klar med mig själv att nästa "dyrare/nya" bil blir en elbil helt klart.
Jag tänker att en ren elbil är att föredra framför alla dessa sk hybrider av olika slag.
Frågan jag undrar, måste man bygga nån form av anläggning hemma för att ladda? Gissar att det inte bara är att plugga in i ett vanligt 230v eluttag utan man måste ha special som finns på bla stormarknader?
En begagnad elbil, vad är slitet förutom det uppenbara som ev däck och bromsar? Kan batterier bli utslitna fortare än vad man tänker en vanlig bil som lätt håller över 30år om man inte misshandlar den?
Elmotorer ska väll inte vara nån problem att hålla?

En ren elbil är nog att föredra i alla fall om man hade tänkt ha kvar den ett tag då man slipper viss service som oljebyte, tändstift, partikelfiler osv. men man måste nog vara lite vaksam då vissa tillverkare försöker dra en fuling på elbilservice också.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200313/d...

Om man är sugen på att leasa skulle jag nästan säga att ladd-hybrid nog är det smartare valet idag.

Man kan plugga in ett vanligt 230v uttag problemet är att själva stickkontakten inte är gjort för konstant hög strömstyrka så det kan vara en brandrisk. Dessutom så är det inte säkert att man vet hur kablaget ser ut till ett 'gammalt' uttag. Det bästa är att skaffa en 'laddbox' (laddaren sitter egentligen i bilen) så man vet att det klarar av strömstyrkan. Många nya/kommande bilar har också möjlighet till en trefas 11KW laddare.

De batterier i de flesta elbilar kommer att hålla väldigt länge och borde inte tappa jättemycket i kapacitet. Dock så finns det det vissa elbilar tex. tidiga modeller av Nissan Leaf som har tappat väldigt mycket kapacitet för att deras batterier har blivit för varma då de inte har någon kylning aktiv kylning på batteriet, och just värme verkar vara batteriets värsta fiende.

Själv är jag nog ute efter en begagnad Hyundai Ioniq Electric men just nu med de rådande omständigheterna så är jag inte i akut behov av en bil så jag avvaktar en stund och ser vad som händer under/efter sommaren.

Permalänk
Inaktiv

Elbilar kommer helt klart slå ut fossibilar. Helt. Problemet är vilken timing man skall ha vilket då styrs av kostnaden för batterierna. Denna bästa analysen jag sett applicerar Wright's Law och den hamnade på ett slutpris på 30 USD/kWh jämfört med nuvarande 100-120 USD/kWh. Mycket kvar alltså vilket gör det svårt att köpa en elbil i dagsläget, kommer mycket billigare längre fram.

Man köpa en lyxig elbil därför att där är batteriet en liten del av totalpriset. Andra strategin är köpa en bil med ett litet batteri, också där står batteriet för en liten del av totalpriset. Passar inget av de så får man leasa något.

Fossilbilar och laddhybrider kommer att falla hårt i pris som begagnat. Köper du en ny fossilbil kan den bli helt värdelös innan den gått 10 000 mil, det kan bli billigare att köra en elbil än att köra en fossilbil även om fossilbilen är gratis. För lastbilar ser det ännu värre ut.

Äg inga aktier i något som har med fossilbilar att göra. Nyförsäljninghen upphör gissningsvis runt 2023-2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

En fråga till dig, vad för räckvidd är du intresserad av? Vill du kunna köra 60 mil utan att stanna? 100? Elbilar är ju ett annat tankesätt där man inte laddar när det är tomt och väntar tills det är fullt som man gör med bensinbilar.

Tittar man på prisklassen som hade varit aktuellt för min del nu när jag bytte handlar det snarare om 20-30 mils max räckvidd, vilket visserligen hade räckt hyggligt för det vardagliga men inte duger alls för utflykter.
En grej som inte ska glömmas med elbilar heller är att de tappar betydligt mer räckvidd när de lastas än motsvarande fossilbil.

Får se vad som finns och vad det kostar om 2,5 år, om inte annat är det nog aktuellt med en hybrid då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kul att det verkar vara många som är intresserade :).

Skrivet av JoL_:

Jag själv är framförallt sugen på nån form av laddhybrid som nästa bil. En räckvidd på 4-6 mil skulle täcka i princip all vardaglig körning vi gör. Sen har vi stugan 15 mil bort utan laddmöjligheter så vi måste kunna ta oss fram och tillbaka även om vädret inte är optimalt (-20 grader) vilket skulle kräva en elbil med gissningsvis i alla fall 50 mils räckvidd för att klara det.

Vi har inte heller möjlighet att sätta in laddbox vid vår bostad för tillfället så känns mer rimligt att ladda ett mindre batteri och ta smällen att köra på bränsle om man ska längre.

Ja ska man klara av 15 mil, stillastående ett tag och sen köra hem i -20 och snö är det nog en ”på pappret”-räckvidd på över 50 mil man vill ha och då kostar det en slant i dagsläget.

Skrivet av Json_81:

Tittar man på prisklassen som hade varit aktuellt för min del nu när jag bytte handlar det snarare om 20-30 mils max räckvidd, vilket visserligen hade räckt hyggligt för det vardagliga men inte duger alls för utflykter.
En grej som inte ska glömmas med elbilar heller är att de tappar betydligt mer räckvidd när de lastas än motsvarande fossilbil.

Får se vad som finns och vad det kostar om 2,5 år, om inte annat är det nog aktuellt med en hybrid då.

Ja det är ju en prisfråga såklart men tänkte mer generellt, när du åker längre hur brukar du åka? Vissa vill ju nämligen inte stanna alls på 60 mil och då lär det ju dröja ett tag innan det finns tillgängligt i vettiga prisklasser. Men de lite dyrare modellerna idag kan ju klara 60 mil motorväg med 15-20 minuters rast så dessa blir ju bara billigare.

Permalänk
Medlem

Är nog ett ganska bra läge framöver att investera i en bil då priserna går nedåt. Under förutsättningen att man redan hade tänkt köpa en alltså.. en bil är ju sällan något man går med vinst på. Och varför då inte satsa på en hybrid- eller el-bil!

Jag kör en sån här och är löjligt nöjd:

Permalänk
Avstängd

Det går bra att ladda i vanliga 230V uttag, så länge elektroniken och kablarna kan klara av effekten. Drar man ner effektuttaget, i bilen, så kan det funka bra med klena saker som motorvärmaruttag och liknande. Då tar det tid att ladda dock, men det är väl egentligen inget problem.

Det är lite som med telefonerna, snabbladdning är jättetrevligt men laddaren är dyrare och det sliter mer på batteriet så det bästa är ju att inte snabbladda varje natt i en timme för att sen ligga och underhållsladda utan att låta telefonen ladda långsamt och sen använda snabbladdning sällan och vid behov. Laddbox hemma är förstås trevligt, det ger en extra säkerhet. Men de dyrare boxarna med snabbladdning är i de flesta fall helt onödiga. Bilen kommer oavsett att vara fulladdad eller åtminstone nästan fulladdad på morgonen liksom. Har du en stuga som ligger 30 mil bort som du ofta åker till för att besöka i ett par timmar så är det en annan sak förstås.

Permalänk

Jag kör sedan ett år en Nissan Leaf 30 från 2017 vid inköp hade den gått 2000 mil. Idag har den gått ca 3200 mil.

Bilen används främst av min sambo för pendling 4 mil tur och retur men vi gör alla resor i bilen.

Jag gillar min elbil men den kräver ett öppet sinne, att man tänker innan man hoppar in i bilen och planerar. Jag har ca 13 mil räckvidd (100%-10%) i motorvägsfart (100km/h enl mätaren i bilen) på sommaren. Att öka hastigheten med 10km/h tar bort säkert två mil.
Över lag så finns det bra laddmöjligheter att snabbladda så att åka längre är inga problem.

Funderar ni på att köpa en Nissan Leaf så har jag några grejer jag vill skicka med. Har ni möjlighet att ladda hemma och vet med er att ni inte kör så långt så ofta så kör. Leafen använder en äldre standard för snabbladdning som jag inte tror kommer byggas ut i samma takt då det finns bättre idag och de nya bilarna inte kommer med den laddtypen.
Har då råd och ska köpa en helt ny bil så är >40 kWh batteri fullt tillräckligt för att ta sig till de flesta ställen med ett laddstopp på ca 30 min.

Hit me om ni vill fråga något om hur det är att leva med en elbil med ett förhållandevis litet batteri

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, Intel 8700k, ASUS Z370-I, 16GB DDR4 3000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju en prisfråga såklart men tänkte mer generellt, när du åker längre hur brukar du åka? Vissa vill ju nämligen inte stanna alls på 60 mil och då lär det ju dröja ett tag innan det finns tillgängligt i vettiga prisklasser. Men de lite dyrare modellerna idag kan ju klara 60 mil motorväg med 15-20 minuters rast så dessa blir ju bara billigare.

3-4 timmar vill jag kunna köra, hur långt det är varierar ju rätt mycket på väg men säg 30-40 mil.
Sen gäller det ju att komma åt någon form av snabbladdning.

Apropå det, jag tror folk underskattar problemen med infrastruktur för laddning när elbilar blir vanligare.
Det efterfrågas mer laddstolpar vid jobbet t ex, men går inte eftersom området saknar kapacitet. Och det är ändå vid ett industriområde i Göteborg.

Det är inte meningen att låta pessimistisk, de problem som finns kommer säkerligen lösas, men för min del är det lite kvar innan jag vill hoppa på tåget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

En el-pendlarbil av enklare typ och solpaneler på hustaket känns ju som en förträfflig kombo. Även idén att ha en solpanel på biltaket gillar jag. Det är ju en knappt märkbar grej, men tänk om du skulle besöka en bilhandlare och de har en dieselbil som skapar en droppe diesel i timmen, gratis, för alltid, och det låter ju som ren magi.

Jag läste även, kommer ej ihåg när eller var, om en elbil med typ en tvåtaksmotor och litet batteri, som genom optimal RPM på motorn kontinuerligt laddar det lilla batteriet. Övriga bilen är eldriven, men det skulle tydligen ge ruggigt bra bränselekonomi till ett väldigt lågt inköpspris. Vet ej om det var koncept eller prototyp, eller om det tillverkas för försäljning, men det kan ju vara en bra hybridlösning.

Idag kanske det är bäst att köpa billigaste dieselpendlarbilen begagnat, och lägga in besparingen på att köpa Teslaaktier. När tekniken väl mognat har du väl halva bilen redan betalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

3-4 timmar vill jag kunna köra, hur långt det är varierar ju rätt mycket på väg men säg 30-40 mil.
Sen gäller det ju att komma åt någon form av snabbladdning.

Apropå det, jag tror folk underskattar problemen med infrastruktur för laddning när elbilar blir vanligare.
Det efterfrågas mer laddstolpar vid jobbet t ex, men går inte eftersom området saknar kapacitet. Och det är ändå vid ett industriområde i Göteborg.

Det är inte meningen att låta pessimistisk, de problem som finns kommer säkerligen lösas, men för min del är det lite kvar innan jag vill hoppa på tåget.

3-4 timmar är väldigt långt för de flesta. Jag kör max två timmar utan stopp om jag är själv, och har jag barn i bilen så blir det stopp minst varje timme. 3-4 timmar från Göteborg tar dig ju till Oslo eller Köpenhamn utan problem liksom, de resorna är inget de flesta gör särskilt ofta, speciellt inte utan att stanna och käka eller sträcka på benen eller så.

Permalänk
Inaktiv

Jag har intresserat mig för Tesla länge, när det väl är dags för bilköp så lär det bli just Tesla jag skaffar. Att köpa en bensin eller diesel bil eller ens en hybrid känns inte aktuellt.

Återstår att se vad det blir, lär inte vara i behov inom ett år så när det väl sker finns nog mer att välja på också.

Blir att följa tråden, intressant att se diskussionerna som uppstår.

Edit: En kollega kör en Tesla Model 3, sneglar åtråvärt på den dagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

3-4 timmar vill jag kunna köra, hur långt det är varierar ju rätt mycket på väg men säg 30-40 mil.
Sen gäller det ju att komma åt någon form av snabbladdning.

Apropå det, jag tror folk underskattar problemen med infrastruktur för laddning när elbilar blir vanligare.
Det efterfrågas mer laddstolpar vid jobbet t ex, men går inte eftersom området saknar kapacitet. Och det är ändå vid ett industriområde i Göteborg.

Det är inte meningen att låta pessimistisk, de problem som finns kommer säkerligen lösas, men för min del är det lite kvar innan jag vill hoppa på tåget.

Ja då handlar det nog mest om att de bilar som klarar det ska ner lite i pris.

Själv tror jag inte på att det blir några större problem, det finns bara ledtider mellan att efterfrågan nu har uppstått tills investeringarna i infrastrukturen gjorts.

Permalänk
Inaktiv

Har varit sugen ett par år men har inte kommit till skott. De flesta verkar vara antingen supersportbilar eller något som ser för jävligt ut, men det har blivit bättre i mellansegmentet. Den jag kikar på då och då är XC40 Recharge. Men tycker fortfarande den är alldeles för dyr.

Snygg för att vara en mer "vanlig" bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Vi köpte en nyare (2019 årsmodell) Volvo för ett halvår sedan. Anledningen till att det inte blev el var helt enkelt för att vårt sätt att använda bilen inte passar för elektrifiering. Samt att vi inte har möjlighet att ladda i garaget där vi står.

Vårt körmönster är: Kör till ICA en gång i veckan. Rätt som det är kör vi 60 mil på en helg och bilen står då mitt ute i skogen (vi vandrar/tältar/klättrar) utan möjlighet att laddas.

Om vi börjar bilpendla till jobb är en elbil klart intressant.

Äga en liten billig elbil för att handla och hyra bil vid behov? Svårt att inte kunna ladda i garaget man står dock, låter ju tyvärr som ett vanligt strukturproblem som hindrar folk från att kunna äga elbil.

Permalänk
Medlem

Har själv också börjat titta ganska mycket på just elbilar. Men de är dyra i inköp vilket får mig att snegla lite på att privatleasa istället men det kanske är bättre att betala med egna medel och låna det som behövs i alla fall kanske? Själv har jag mest tittat på KIA e-niro eller e-soul och renault Zoe beroende på vilket tankesätt man ska ha. Med KIA kan jag göra även enstaka längre resor verkar det som men är dyrare i inköp och vise versa med Renault då får man hyra en bensinare om man ska åka längre t.ex.

Men vi håller på att bygga laddstationer i föreningen just nu så det är ju ett ypperligt tillfälle att skaffa elbil till hösten tänker jag mig. Kommer ju många nya modeller inom kort också. Troligen hade man fått se mer om det inte var för pandemin...

Tesla går lite bort då de är så mycket dyrare i inköp som jag ser det. Även om det vore trevligt att ha en Tesla med autopilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Äga en liten billig elbil för att handla och hyra bil vid behov? Svårt att inte kunna ladda i garaget man står dock, låter ju tyvärr som ett vanligt strukturproblem som hindrar folk från att kunna äga elbil.

Hindrar gör det ju inte, om inte batteriet är jättelitet. Jag kör utan hemmaladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Hindrar gör det ju inte, om inte batteriet är jättelitet. Jag kör utan hemmaladdning.

Om vi säger så här
Elbil med hemmaladdning smidigare än förbränningsmotor.
Elbil utan hemmaladdning knöligare än förbränningsmotor.

Jag tror att det är ett hinder för framförallt många stadsbor även om det inte är ett hinder för just dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om vi säger så här
Elbil med hemmaladdning smidigare än förbränningsmotor.
Elbil utan hemmaladdning knöligare än förbränningsmotor.

Jag tror att det är ett hinder för framförallt många stadsbor även om det inte är ett hinder för just dig.

Sen beror det ju på vad som är hemladdning också, vi saknar laddning i vårt garage men det finns stolpar lite överallt på gatan. Så jag parkerar på gatan några timmar ibland och laddar då. Eller sätter den på snabbare laddning när jag ändå skulle gå förbi butiken efter jag parkerat.

När frun körde till jobbet så kunde hon ladda på stolpar som fanns där men sedan alla jobbar hemma är detta vad vi kört på.

Permalänk
Medlem

Elbilar? Det kan man fråga mig vad som helst om som en vanlig förare behöver! Nördat ned mig helt och hållet på området!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

3-4 timmar är väldigt långt för de flesta. Jag kör max två timmar utan stopp om jag är själv, och har jag barn i bilen så blir det stopp minst varje timme. 3-4 timmar från Göteborg tar dig ju till Oslo eller Köpenhamn utan problem liksom, de resorna är inget de flesta gör särskilt ofta, speciellt inte utan att stanna och käka eller sträcka på benen eller så.

Till Köpenhamn eller Oslo hade jag definitivt inte stannat om jag körde själv och bara i nödfall med familjen.
Men det behöver inte bara vara sträckkörning, säg att jag vill åka 15 mil och inte kan ladda medans jag gör vad som nu ska göras där och sen komma hem igen. Jag vet att det går att lösa med planering, men det är inte lockande att vara så begränsad.

Skrivet av Aktsu:

Själv tror jag inte på att det blir några större problem, det finns bara ledtider mellan att efterfrågan nu har uppstått tills investeringarna i infrastrukturen gjorts.

Ja, absolut. Jag tror dock den ledtiden är längre än vad många vill.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Om vi säger så här
Elbil med hemmaladdning smidigare än förbränningsmotor.
Elbil utan hemmaladdning knöligare än förbränningsmotor.

Jag tror att det är ett hinder för framförallt många stadsbor även om det inte är ett hinder för just dig.

Högubbe. Osnyggt. Du sa att det hindrade, inte att det var smidigare eller osmidigare.

Det stämmer dessutom inte. Det kan mycket väl vara smidigare med förbränningsmotor även om du har hemmaladdning, på vintern t.ex när du ska långt. Även när du låter bilen stå parkerad en period, speciellt utomhus, så är förbränningsmotor smidigare då elbilen måste värma upp batteriet (eller kyla om det är varmt ute!) passivt för att det inte ska frysa, vilket tar energi från batteriet.

Allt beror på hur du kör och vad dina behov är.

Med det sagt tror jag inte du gjort bytet själv. Det låter inte så.