Permalänk
Inaktiv

Jag fick äntligen hämta ut min skärm idag med. Första intrycket kändes bra, rejält med kablar följer med vilket iallafall imponerar på mig. Foten känns kvalitetsmässigt sådär men då är jag också van vid både HP och Dells rejälare fötter på deras mer påkostade fötter. Med tanke på att foten både går att rotera och vinkla så får den klart godkänt. Skärmen har även ett VESA-fäste om man vill fästa den på en vägg eller i någon annan hållare. För att vara en Gaming-skärm så tycker jag också den upplevs vara rätt diskret utformad, ser helt okej ut bredvid min Dell U2713HM och HP ZR24w.

Koppla in och få Windows att hitta den var smärtfritt. Likaså att aktivera FreeSync i Crimson. Efter att ha inaktiverat de FPS-låst jag haft med mina 60 Hz IPS-skärmar så går skärmen i spel som stödjer FPS över 60 (och 30 för den delen) utan problem. 1920x1080 är relativt lättdrivet med min Sapphire R9 290 Tri-X, dock kommer jag nog att klocka min i7 2700K för att minimera att den eventuellt skulle flaska.
Jag har provat Ryse, Dirt Rally och Alan Wake hitills. Blir att testa många fler titlar men det är så långt jag hunnit under kvällen. Bilden blir riktigt mjuk och fin vid 100 FPS och uppåt. De där små hacken som noterats med exempelvis 60Hz IPS-skärmar är inte där utan det flyter helt enkelt på bra. Ni som sett det förstår nog vad jag pratar om, ni andra borde försöka titta på en 144Hz skärm med någon form av Sync.

Jag har även provat UFO test för att försöka se om mitt exemplar tappar frames. Ser ut som att mitt exemplar fungerar som den ska, den har heller inga defekta pixlar eller några andra alltför märkbara defekter. Problemen som TN-paneler ger är svåra att komma ifrån med såklart.

Allt som allt och av vad jag hittills sett av denna skärm så känns den verkligen som ett kap för de 1999kr den gick för i fredags. För 2799kr den normalt sett kostar tycker jag den ändå känns lovande men samtidigt finns det nog en del andra skärmar som kan vara värda att titta på. Tror man att man skulle uppskatta flytet man får men fortfarande vill ha bra bildkvalitet så är den kostnad IPS-varianterna kostar förmodligen ingen dum investering. Själv kommer jag vilja skaffa en sådan framöver men tills vidare kommer denna fylla mina behov riktigt bra.

Skrivet av hakd:

http://anony.ws/i/2015/12/01/Namnlos.png

Precis, Windows tar 48 - 144hz istället för 35 - 144hz ..
Det är en drivrutin på gång så det är la bara att vänta iof

Härligt, något att se fram emot då iallafall.
Nu har jag inte hunnit testa så mycket men att komma över 48 Hz med ett R9 290 är ju inget större problem men nog vill man kunna gå ner till 35 Hz framöver iallafall.

Skrivet av WalterMitty:

Skoj att fler verkar ha köpt skärmen!

Jag hämtade upp min igår från SIBA. Jag väntar på ny dator från INET som kommer först om två veckor ungefär, så ett test får dröja.

Hur är skärmen i övrigt, för ej fast-paced spel och t.ex. film? Är det ok?

Edit: Låt säga att jag skulle koppla in enhet som ej har AMD-kort, t.ex. ett Playstation 4. Hur skulle det fungera?

Den stora vinsten med skärmen är ju hög Hz och Sync. har man en IPS-baserad skärm också så kan den vara att föredra om man tycker bildkvalitet är viktigt. Färgerna duger för mig men svärtan blir lite svår att acceptera. Speciellt när den står bredvid en Dell U2713HM för tillfället.
Men i spel är ju mjukheten man får både med hög Hz och (Free)Sync värt den uppoffringen. Och det säger jag som IPS-"fanatiker".

Kan man motivera priset så är det nog väl värt att slå till på en 144Hz IPS-baserad skärm faktiskt. Blir en sån för mig vid något lämpligt tillfälle, kan konstatera efter en kort stunds användning att 144Hz och synkad bild mellan skärm och grafikkort är riktigt riktigt nice!

När skärmen ansluts till en produkt som saknar FreeSync (eller Adaptive Sync) så fungerar den som en vanlig skärm. Med PS4 så ansluter man bara den via HDMI utan någon direkt skillnad uppstår mot en vanlig skärm.

Permalänk
Inaktiv

Hm, har ni andra problem med att ni inte får någon bild eller korrupt bild med era AOC G2460 PF? Min gick bra tills för ungefär en timme sedan då jag tappar bilden när jag försöker spela. Är ungefär som att spelen försöker köra skärmen i ett läge den inte tycker om och börjar då visa en svart bild som blir vit och sedan svart. Har lyckats rädda genom att komma åt DisplayFusion på en sidoskärm och sänka AOC-skärmen till 60Hz.

Permalänk
Medlem

@anon5930:

Vad tyckte du om kalibreringen då ?
Färgerna och framförallt ljuset var det som jag tyckte vara krångligast att ställa in

Skrivet av anon5930:

Hm, har ni andra problem med att ni inte får någon bild eller korrupt bild med era AOC G2460 PF? Min gick bra tills för ungefär en timme sedan då jag tappar bilden när jag försöker spela. Är ungefär som att spelen försöker köra skärmen i ett läge den inte tycker om och börjar då visa en svart bild som blir vit och sedan svart. Har lyckats rädda genom att komma åt DisplayFusion på en sidoskärm och sänka AOC-skärmen till 60Hz.

Nope det fungerar galant, du har inte "Virtuell superupplösning" påslagen då ?
Det låter jättebra i teorin men skapar flera problem än man tror, AMD i ett nötskal då det inte fungerar som det ska med freesync.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Har köpt denna skärm som present till brorsan, vad exakt behöver man göra för att få den att rulla i 144hz över dp?

Han har ett 280x, så blir dock inget freesync.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hakd:

@anders190:

Vad tyckte du om kalibreringen då ?
Färgerna och framförallt ljuset var det som jag tyckte vara krångligast att ställa in

Nope det fungerar galant, du har inte "Virtuell superupplösning" påslagen då ?
Det låter jättebra i teorin men skapar flera problem än man tror, AMD i ett nötskal då det inte fungerar som det ska med freesync.

Jag har inte gjort så mycket mer med min än att ställa in min skärm som PCMonitors.info info gjort på deras testexemplar och då deras "Optimal OSD Settings" dock utan ICC-profil. Det blir att titta närmare på kalibrering och ICC-profil senare dock men den känns helt acceptabel så för spelande, vilket är vad jag kommer använda min till. För allt annat kommer jag fortsätta köra mina IPS-skärmar.

Det var lite störande att ändring av någon av inställning defaultade resten så man fick gå tillbaks och rätta allt igen. Minns inte om det var gamma-inställningen eller overdrive som gjorde det. Var det det du syftade på med?

VSR är inaktiverat på samtliga skärmar för tillfället iallafall så är inte det. Kanske är något skit med just Ryse också iofs, måste prova fler spel. Det fåtal andra spel jag försökt med har det gått bra med iallafall. Gjorde även en total avinstallation med AMDs verktyg och installerade om drivarna men lika, iallafall med Ryse. I övrigt fungerar skärmen bra. De spel där jag kan gå uppåt 144Hz blir riktigt njutbara med.
Speciellt Dirt Rally som jag upplever lite drygt att spela på min U2713HM-skärm då alla rörelser bilen gör ihop med segheten i IPS-panelen och 60Hz-begränsningen gör att spelet blir lite ryckigt och svårare att leva in sig i. Nu bara flyter spelet på vilket är riktigt uppskattat. PCMonitors.info upplevde ingen direkt skillnad där men för mig är det verkligen märkbart.

Har du hittat något spel där du upplever att högre FPS och/eller FreeSync gjorde stor skillnad?

Skrivet av eucalyptus:

Har köpt denna skärm som present till brorsan, vad exakt behöver man göra för att få den att rulla i 144hz över dp?

Han har ett 280x, så blir dock inget freesync.

Ställa in skärmen men även spelet på 144Hz (eller 120 eller var man nu siktar mot) bör räcka. Klarar spelet av att köra så hög bildfrekvens så ska det bara fungera. Möjligen att man behöver aktivera V-Sync för att få bort den tearing som lär uppstå. Samtidigt borde det inte vara något större problem om man kan mata närmare 144 FPS till skärmen. En skärm som klarar 144Hz är fortfarande bättre än en skärm med 60Hz i spel även om man inte kan använda någon form av adaptiv synk.

Nu kör jag ju FreeSync med skärmen, ställer in den på 144Hz och inaktiverar V-Sync och får bilden mellan grafikkort och skärm precis som den kommer. Ökar och sjunker min FPS så märks det det inte såvida FPS sjunker riktigt lågt, ingen tearing eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack! Hittade en calibration sida på tomshardware men den blev inge bra. Men den du länkade var väldigt bra!

Även ställt in 144hz i Windows. Så hoppas allt ska rulla som det ska nu.

Testade snabbt lite cs. Inte spelat på en vecka så kan verkligen inte säga att jag märke någon större skillnad. Kanske gjort något fel?

Finns ju både färginställningar i skärmens osd samt Windows egna och AMD har något i sin programvara.

Brorsan blev nöjd iaf

Finns det något sätt man kan vara säker på att spelen verkligen rullar i 144hz?

Permalänk

Jag fattar inte, testar jag att låsa spel i tex 50-60-70fps så känns det så ryckigt och hackigt precis som att inte freesync fungerar alls. Någon annan som har samma problem? Hur vet man att freesync verkligen fungerar? Det är väldigt bra flyt i spel när man ligger på 100fps+ men hela anledningen tillagt jag köpte skärmen va att ja skulle kunna ÅTMINSTONE dippa till 60fps och ändå känna flytet men det är helt fruktansvärt!
Märker även av att det flimrar ibland när freesync är på, bilden flackar liksom.
Kör skärmen ihop med mitt nya 290x tri-x 4gb

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@eucalyptus:

Kom ihåg -freq 144 i csgo launch options sen kan du aktivera vsync ingame så ser du ifall FPS:en blir låst på 144 för att testa.

Fick hem min skärm på fredagen, riktigt nöjd förutom att färgprofilerna verkar nollställas av nån orsak vid reboot :/ nån som har lösning?

@norpan111:

Prova windmill programmet för att testa Freesyncen ;

https://www.asuswebstorage.com/navigate/s/2B197749034A48E1B00...

För mig börjar skärmen flimra om jag har f.lux igång samtidigt som freesync är aktiverat.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Jag fattar inte, testar jag att låsa spel i tex 50-60-70fps så känns det så ryckigt och hackigt precis som att inte freesync fungerar alls. Någon annan som har samma problem? Hur vet man att freesync verkligen fungerar? Det är väldigt bra flyt i spel när man ligger på 100fps+ men hela anledningen tillagt jag köpte skärmen va att ja skulle kunna ÅTMINSTONE dippa till 60fps och ändå känna flytet men det är helt fruktansvärt!
Märker även av att det flimrar ibland när freesync är på, bilden flackar liksom.
Kör skärmen ihop med mitt nya 290x tri-x 4gb

Har du en till skärm kopplad till datorn och kör du i fullscreen eller windowed mode?

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk
Skrivet av liquisole:

@eucalyptus:

Kom ihåg -freq 144 i csgo launch options sen kan du aktivera vsync ingame så ser du ifall FPS:en blir låst på 144 för att testa.

Fick hem min skärm på fredagen, riktigt nöjd förutom att färgprofilerna verkar nollställas av nån orsak vid reboot :/ nån som har lösning?

@norpan111:

Prova windmill programmet för att testa Freesyncen ;

https://www.asuswebstorage.com/navigate/s/2B197749034A48E1B00...

För mig börjar skärmen flimra om jag har f.lux igång samtidigt som freesync är aktiverat.

Vad är f.lux?

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Har du en till skärm kopplad till datorn och kör du i fullscreen eller windowed mode?

Ja klart jag har en skärm kopplad till datorn DisplayPort fullscreen

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Ja klart jag har en skärm kopplad till datorn DisplayPort fullscreen

Frågade om du hade en till skärm kopplad till datorn, alltså ytterligare en skärm som körs i 60Hz. Testa att slå på v-sync i spelen och kör i fullscreen. I spelets cfg-fil får du sätta "refresh" till din övre freesync-gräns

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool 3 GPU: XFX 6950 XT Merc 319 MB: Asus X670E-F CPU: AMD 7800X3D CPU-kylare: EK Nucleus CR360 ARGB RAM: G.Skill 64GB (2x32) 6000MT/s CL30 PSU: Cooler Master v1000 Storage: Samsung 840 EVO SSD 250GB, Samsung 750 EVO 500GB, SN850X 2TB, Crucial P5 Plus 2TB.
Kringutrustning: DT 1990 + Modmic Wireless + JDS Labs Atom & Sennheiser GSX 1000, Steelseries Apex Pro, Asus ROG Harpe, MSI 321URX

Permalänk

@norpan111:

https://justgetflux.com/

dock verkar du ju inte använda det så är inte pga det för din del :/

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av Zaic:

Frågade om du hade en till skärm kopplad till datorn, alltså ytterligare en skärm som körs i 60Hz. Testa att slå på v-sync i spelen och kör i fullscreen. I spelets cfg-fil får du sätta "refresh" till din övre freesync-gräns

Vsync ska egentligen inte spela någon roll men jag kan försöka. Jag har redan pillat i config tack för svaret

Permalänk

Jag funderar på om jag fick något demo-ex eller en redan inlämnad skärm, jag fick inte alla kablar med. Jag fick USB, VGA, displayport(ingen dvi, ska finnas två med) och en knäckt CD till. Freesync flimrar ibland och spel ger mig fruktansvärt med tearing även om jag håller mig inom freesync frekvenserna.

Har ni några särskilda inställningar? Min "image setup" är helt grå och går inte att välja. Horisontal 158hz vertikal 144hz freesync står det när det är aktiverat. Varför 158 horisontalt?

Finns det någon funktion för brusreducering i OSD jag ej kan hitta? Finns det någon för freesync för er? Eftersom min är grå kan jag inte se vilka funktioner som finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Vsync ska egentligen inte spela någon roll men jag kan försöka. Jag har redan pillat i config tack för svaret

Nä v-sync ska egentligen inte spela någon roll, men det gjorde det för mig

Visa signatur

Permalänk

Jag får byta ut skräpet helt enkelt :/

Permalänk

@norpan111:

Fick inte heller någon DVI-kabel med. Image setup är grått för att det endast gäller om du kopplar skärmen med VGA.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av liquisole:

@norpan111:

Fick inte heller någon DVI-kabel med. Image setup är grått för att det endast gäller om du kopplar skärmen med VGA.

Okej tack för svaret. Kan någon testa att köra tex Csgo eller minecraft och sätta Max fps på 60 och berätta för mig hur det känns för er? Med freesync alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av norpan111:

Jag funderar på om jag fick något demo-ex eller en redan inlämnad skärm, jag fick inte alla kablar med. Jag fick USB, VGA, displayport(ingen dvi, ska finnas två med) och en knäckt CD till. Freesync flimrar ibland och spel ger mig fruktansvärt med tearing även om jag håller mig inom freesync frekvenserna.

Har ni några särskilda inställningar? Min "image setup" är helt grå och går inte att välja. Horisontal 158hz vertikal 144hz freesync står det när det är aktiverat. Varför 158 horisontalt?

Finns det någon funktion för brusreducering i OSD jag ej kan hitta? Finns det någon för freesync för er? Eftersom min är grå kan jag inte se vilka funktioner som finns

Jag va sjkälv orolig för att jag fick en retunerad vara först. Då jag såg att det satt en annan tejp bit över den gamla nämligen. Men kollade noga på tejpen och såg att det va AOC egna tejp. SÅ det kan va så att den har varit öppnad för att lägga in rätt strömkabel för sverige kontakten. För jag fick med usb,vga,dvi,dp,3.5ljud samt hdmi kabel i min förpackning. Och allt va inplastat och inte ens ett ända märke på skärmen eller finger avtryck..Va jäkligt noga med vantar på mig när jag plockade upp för att verkligen se så den inte har varit använd innan.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Inaktiv

Min skärm kom med strömkabel, USB-hub kabel, ljudkabel, DP, HDMI, DVI och VGA-kablar. Kartongen var igentejpad och ej bruten sedan tidigare. Det satt dels två plast-aktiga lappar i de övre hörnen som visade vad skärmen klarade samt blå tejp i nedre högra hörnen som skyddade den röda kanten nertill (eller något).

Tror det var allt jag kan komma på. Skivan var hel också.

Permalänk

Jag ska felsöka lite mer idag. Testa spela med min 60hz skärm för att se om det är gpun är skärmen som gör att spelen rycker

Permalänk

Okej jag har testat lite grann nu. Rullade tillbaka till 15.11 (icke-Crimson) och fick upp mina fps märkvärt. Något jag också anmärkte på va att när freesync är aktiverat dippar mina fps ner, skärmen flimrar ibland och det känns som spelet kör i 30fps typ.

Kör helt utan freesync och allt flyter på bra. Så ironiskt att freesync skapar fps-drops och en hackande bild. Jag får helt enkelt inte funktionen att fungera överhuvudtaget.

Hur känns det för er när freesync är på och spelet droppar till runt 60-70? Märks det?

Permalänk
Skrivet av norpan111:

Okej jag har testat lite grann nu. Rullade tillbaka till 15.11 (icke-Crimson) och fick upp mina fps märkvärt. Något jag också anmärkte på va att när freesync är aktiverat dippar mina fps ner, skärmen flimrar ibland och det känns som spelet kör i 30fps typ.

Kör helt utan freesync och allt flyter på bra. Så ironiskt att freesync skapar fps-drops och en hackande bild. Jag får helt enkelt inte funktionen att fungera överhuvudtaget.

Hur känns det för er när freesync är på och spelet droppar till runt 60-70? Märks det?

använder du displayport? min skärm skärm fungerar sämre med alla andra portar än just displayport.
kör inte samma skärm men kan ju dela med mig av min upplevelse.

har inga problem alls med freesync, kör senaste http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys... crimson hotfixen.

om AOC skärmen står det: Resolution Maximum Resolution 1920x1080@144Hz: DisplayPort / DVI Dual Link .

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

använder du displayport? min skärm skärm fungerar sämre med alla andra portar än just displayport.
kör inte samma skärm men kan ju dela med mig av min upplevelse.

har inga problem alls med freesync, kör senaste http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalys... crimson hotfixen.

om AOC skärmen står det: Resolution Maximum Resolution 1920x1080@144Hz: DisplayPort / DVI Dual Link .

Japp kör DP. Vad händer när du cappar fps på tex Max 65? 70? Rycker bilden olidligt? Jag trodde inte jag hade några problem heller förrrens jag hamnade under 100fps (60-70-80) och det blev väldigt klart att freesync inte fungerade alls. Väldigt "choppy".

Finns det någon mjukvara som kan visa skärmens HZ i realtid medans man spelar så man ser om frekvensen ändras som den ska?

Permalänk

@norpan111: jag kör bara med amds frametarget på 144fps, märker inte av något ryck har angett 144hz på skärmen i desktop också. ser ingen poäng med att köra lägre frametarget än vad skärmen klarar av

Visa signatur

Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@norpan111: jag kör bara med amds frametarget på 144fps, märker inte av något ryck har angett 144hz på skärmen i desktop också. ser ingen poäng med att köra lägre frametarget än vad skärmen klarar av

Ja, men när fpsen dippar till tex 70FPS så ska i teorin också skärmen dippa till 70HZ när man har freesync aktiverat. Testa aktivera freesync och lås fps till tex 60 i något spel som man lätt kan sätta maxfps för att se hur det fungerar

Permalänk

@norpan111: min skärm synkar 40-144 så ja, så länge jag håller mig på 45+ är det lugna bullar här iaf. inget ryck

Visa signatur

Permalänk

@truedesire: Då måste det absolut vara något galet här på min setup någonstans. jag är helt 100 på att freesync inte fungerar alls nu. Det är som att freesync är avaktiverat totalt eftersom de laggar fruktansvärt redan vid 60fps

Permalänk

Alltså, vad tror ni i slutändan om den här skärmen?
Är den värd att köpa som den är nu, med nuvarande mjukvara?