Spara mail lokalt så inte inboxen blir full?

Permalänk
Medlem

Spara mail lokalt så inte inboxen blir full?

Behöver lite hjälp då jag vill slita av mig mitt hår.

Min käre mor vägrar använda sig av gmail och dylikt och kör vidare med sin outlook kopplat till ett epost-konto hos Glocalnet.
Hon har nyligen införskaffat sig en dator och då började alla problem med mailen. Glocalnet har en maxgräns på 20MB så hennes inkorg blir full direkt!

På hennes gamla dator misstänker jag då att alla hennes mail sparades lokalt istället för på servern?

Det jag då undrar över:
Är det möjligt att göra så att alla mail hon får sparas lokalt istället för på servern och att hennes 20MB hos Glocalnet inte fylls??

Hon hade inte detta problem med sin gamla dator men jag förstår inte hur det skulle fungera, vad händer t ex med webmailen som man kan komma åt via glocalnets hemsida, den måste ju bli full direkt den med när hon kollar på den när hon är t ex utomlands då hon inte kan komma åt mailen via outlook då (alla ingående och utgående mailservar spökar då)?

Snälla hjälp mig, jag blir tokig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Behöver lite hjälp då jag vill slita av mig mitt hår.

Min käre mor vägrar använda sig av gmail och dylikt och kör vidare med sin outlook kopplat till ett epost-konto hos Glocalnet.
Hon har nyligen införskaffat sig en dator och då började alla problem med mailen. Glocalnet har en maxgräns på 20MB så hennes inkorg blir full direkt!

På hennes gamla dator misstänker jag då att alla hennes mail sparades lokalt istället för på servern?

Det jag då undrar över:
Är det möjligt att göra så att alla mail hon får sparas lokalt istället för på servern och att hennes 20MB hos Glocalnet inte fylls??

Hon hade inte detta problem med sin gamla dator men jag förstår inte hur det skulle fungera, vad händer t ex med webmailen som man kan komma åt via glocalnets hemsida, den måste ju bli full direkt den med när hon kollar på den när hon är t ex utomlands då hon inte kan komma åt mailen via outlook då (alla ingående och utgående mailservar spökar då)?

Snälla hjälp mig, jag blir tokig.

Javisst, poppa mailen istället för imap. Kolla hennes POP3-serverinställningar och byt till det.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Javisst, poppa mailen istället för imap. Kolla hennes POP3-serverinställningar och byt till det.

Ok tack ska testa det. En liten fundering bara, hur fungerar det med mobil och surfplatta då om jag har pop3 på datorn, hur synkar mailen då mellan alla enheter??

Permalänk
Medlem

@Mainman: Det gör den inte

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

@Mainman: Det gör den inte

Har nu lyckats med att ställa in pop3 i outlook så nu borde mailen sparas ner på datorn då? Det jag inte förstår är att jag testade att skicka ett mail till henne, det gick fram via outlook vilket är ju bra men det hamnade ju även i webmailen man kommer åt via glocalnets hemsida, och där är det ju fortfarande bara 20MB så den lär ju bli full direkt igen med alla nya mail och då kommer den väl även inte kunna ta emot nya meddelanden? Jag hatar verkligen sånt här Är så jävla usel på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Ok tack ska testa det. En liten fundering bara, hur fungerar det med mobil och surfplatta då om jag har pop3 på datorn, hur synkar mailen då mellan alla enheter??

Den synkar inte alls. Den laddas bara ned lokalt till den mailklient som hämtar mailen. Den tömmer brevlådan så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Ett litet tips på vägen, om möjligt be henne skaffa en gmail eller livemail istället. Allt ligger kvar och virtuellt inga begränsningar i storlek. Accessbar från alla enheter.

ISP-bunden mail är aldrig optimalt, den dagen hon bestämmer sig för att byta ISP så försvinner mailen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Ett litet tips på vägen, om möjligt be henne skaffa en gmail eller livemail istället. Allt ligger kvar och virtuellt inga begränsningar i storlek. Accessbar från alla enheter.

ISP-bunden mail är aldrig optimalt, den dagen hon bestämmer sig för att byta ISP så försvinner mailen.

Jo hon har en gmail men som hon inte direkt använder. Har försökt få henne att byta till den men hur ska hon smidigast göra flytten.. Antar att man kan ställa in så att all mail som går till hennes gamla vidarbefodras till hennes gmail och dlängs efter det vidarbefodrats? Eller finns det något annat sätt?

Om man nu skulle behålla denna mail:
Hur blir det med webmailen (som jag skrev om ovan), den får ju fortafarande mail som fyller på utrymmet även om datorn sparar ner allt lokalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Jo hon har en gmail men som hon inte direkt använder. Har försökt få henne att byta till den men hur ska hon smidigast göra flytten.. Antar att man kan ställa in så att all mail som går till hennes gamla vidarbefodras till hennes gmail och dlängs efter det vidarbefodrats? Eller finns det något annat sätt?

Hur blir det med webmailen (som jag skrev om ovan), den får ju fortafarande mail som fyller på utrymmet även om datorn sparar ner allt lokalt?

Du kan ställa in de vanligaste mailklienterna att köra IMAP mot gmail också. Om hon ändå använder en klient menar jag. Välj bara att behålla mailen på servern, så kan hon använda vilka klienter/enheter hon vill.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Om ett mail sparas lokalt (pop3) så försvinner det ju från servern, och därmed så borde det väl också försvinna från webb mailen. Alltså borde hon i webb mailen bara kunna se mail som hon ännu inte hunnit öppna med datorn, och inte några mail som är nedladdade lokalt.

Det går också att använda pop3 men lämna kvar en kopia på mailet på servern, men det är överkurs i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Om ett mail sparas lokalt (pop3) så försvinner det ju från servern, och därmed så borde det väl också försvinna från webb mailen. Alltså borde hon i webb mailen bara kunna se mail som hon ännu inte hunnit öppna med datorn, och inte några mail som är nedladdade lokalt.

Det går också att använda pop3 men lämna kvar en kopia på mailet på servern, men det är överkurs i de flesta fall.

Sant, och då fylls mailboxen rätt snabbt dessutom. Gmail har ingen övre gräns tror jag, varken i utrymme eller antal mail. Eller, det är åtminstone flera GB

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

@kalle-anka: tack. Jag gjorde nu så att all mail som går till hennes konto vidarebefodras till hennes gmail utan att lämna en kopia på servern. Nu får hon köra med gmail framöver. Hoppas hon slipper alla problem nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Beror på leverantör.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Sant, och då fylls mailboxen rätt snabbt dessutom. Gmail har ingen övre gräns tror jag, varken i utrymme eller antal mail. Eller, det är åtminstone flera GB

Eftersom du rekommenderar Gmail antar jag att du själv använder det. Står längst ner på sidan hur mycket utrymme du har - 15 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Eftersom du rekommenderar Gmail antar jag att du själv använder det. Står längst ner på sidan hur mycket utrymme du har - 15 GB.

Tack, hos mig står det 1 TB dock.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Beror på leverantör.

Det visste jag inte, vilka låter behålla mailen? Är det för "all framtid"?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dockland:

Det visste jag inte, vilka låter behålla mailen? Är det för "all framtid"?

Tele2 har brutit kopplingen mellan abonnemang och epost, så bör fungera som hos Gmail och andra, men huvudsaken är att du ska kunna avsluta abonnemang utan att eposten tas bort. De tar säkert bort den om den är inaktiv.

Permalänk
Medlem

En lösning är att köra imap på telefon och surfplattan. Sedan pop på datorn och när man startar datorn tömms servern. Kräver att man regelbundet startar datorn och tömmer inkorgen. Så man inte slutar använda datorn för att plattan är smidigt.

Eller gör man som du gjorde vidarebefordrar till en Gmail. Tror också att man kan pop3:a ner mejl till Gmail. Sedan kan man i lugn och ro peka om prenumerationer och inloggningar till den nya. Har försökt få min far att göra samma sak med sin sunkiga spraymail som han t.o.m. betalar för. Han har mer kunskap än din mor, så har svårt att övertyga honom.