Permalänk
Medlem

MU-MIMO

Någon som kan skriva lätt o kortfattat hur en MU-MIMO router fungerar?

Permalänk
Medlem

En router som stöder MU-MIMO kan skicka data i full hastighet till en klient som stöder MU-MIMO utan att dela bandbredden med flera andra klienter.

Istället för att översätta skickar jag en länk:
http://www.tomsguide.com/us/mu-mimo-faq,review-2873.html

Permalänk
Medlem

@AndersHu: har Telia adsl 12-30. Så om jag köper en sån kommer det bli en betydlig skillnad på pingen när jag kör onlinespel som csgo, medans andra är inne o streamar filma samtidigt? För nu fungerar det inte samtidigt.

Permalänk
Medlem

@AndersHu: och hur vet man att klienten stöder MU-MIMO, är inte så kunnig med det här.

Permalänk
Medlem

Just MU-MIMO lär inte göra någon skillnad men om du har en kass router kommer en ny säkert förbättra pingen.

Ge oss gärna lite mer info. Vad har du för router nu? Vad har du för nätverkskort? Vad har du i ping? Vad har du i ping om du kopplar in en dator direkt i routern?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-ReNen:

@AndersHu: och hur vet man att klienten stöder MU-MIMO, är inte så kunnig med det här.

Det finns väldigt få klienter som har MU-MIMO än så länge.
Jag har ingen lista, men om du skulle stöta på en telefon eller PC som har det så lär det stå MU-MIMO över hela prylen.

Permalänk
Medlem

@simon253: du kan kolla min andra tråd så har jag skrivit där

Permalänk
Medlem

@simon253: men Jag har telia ADSL 12-30 med deras standard routern man får med. när jag kör med kabel in i datorn ligger ja på
18,67 Mbit/s
NEDLADDNING

1,04 Mbit/s
UPPLADDNING

Och trådlöst

17,43 Mbit/s
NEDLADDNING

0,70 Mbit/s
UPPLADDNING

ligger runt 31-70 ping i csgo men om någon annan går in o surfar på internet på ipad/telefon går den upp ganska mycket mer. Om jag är ensam hemma ligger ja alltid på 31 stabilt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-ReNen:

@simon253: men Jag har telia ADSL 12-30 med deras standard routern man får med. när jag kör med kabel in i datorn ligger ja på
18,67 Mbit/s
NEDLADDNING

1,04 Mbit/s
UPPLADDNING

Och trådlöst

17,43 Mbit/s
NEDLADDNING

0,70 Mbit/s
UPPLADDNING

ligger runt 31-70 ping i csgo men om någon annan går in o surfar på internet på ipad/telefon går den upp ganska mycket mer. Om jag är ensam hemma ligger ja alltid på 31 stabilt.

Latensen påverkas inte nått särskilt av mu mimo eller inte, ditt problem är troligen att du sitter på adsl och att upplänken fylls, din upplänk är besynnerligt liten med tanke på att du verkar ha skaplig nerlänk, jag tycker att den borde vara dubbelt så stor eftersom du säger att du använder smarten som har annex m.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: jag är inte ett dugg kunnig om dethär men skulle det bli någon skillnad med något om man skulle köpa en vanlig egen router o brygga den med telia?

tex. denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt...

eller skulle det va som det är nu?

gör vad som om det går o göra så det blir bättre, pallar inte med dethär internet längre

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-ReNen:

@mrqaffe: jag är inte ett dugg kunnig om dethär men skulle det bli någon skillnad med något om man skulle köpa en vanlig egen router o brygga den med telia?

Nej det skulle inte bli bättre.

Lösningen på ditt problem är att se till så att de som streamar inte tar så mycket bandbredd. Installera t.ex http://www.netlimiter.com på datorn där det tittas på film och begränsa den totala bandbredden till t.ex 10/0.5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-ReNen:

tex. denna:

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/routermodem/asus-rt...

eller skulle det va som det är nu?

gör vad som om det går o göra så det blir bättre, pallar inte med dethär internet längre

Det kan bli bättre med trafikprioritering och det går att ställa in i routern, men jag tycker ändå att du ska fråga Telias support om varför du har så lite upp när du har så pass mycket ner, proportionerna är underliga, kan du köra ett test mot bredbandskollen och posta resultatet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: visste inte hur jag skulle få in bild men fick:

16,68 Mbit/s
NEDLADDNING
1,03 Mbit/s
UPPLADDNING
Uppkopplingstyp: 12-30 Mbit/s adsl · Svarstid: 36 ms · Leverantör: TeliaSonera AB · Mätserver: Stockholm · Mätningen utfördes: 2016-01-17 21:18:43

när jag var inne själv och med kabel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-ReNen:

@mrqaffe: visste inte hur jag skulle få in bild men fick:

16,68 Mbit/s
NEDLADDNING
1,03 Mbit/s
UPPLADDNING
Uppkopplingstyp: 12-30 Mbit/s adsl · Svarstid: 36 ms · Leverantör: TeliaSonera AB · Mätserver: Stockholm · Mätningen utfördes: 2016-01-17 21:18:43

när jag var inne själv och med kabel.

Jag tycker det är underliga proportioner mellan upp och ner, det borde vara mer än 1Mbit/s upp när anslutningen klarar över 16 ner.
Starta om smarten och datorn och mät ett par gånger vid olika tid och om upplänken inte ökar så fråga Telia om de kan förklara varför förhållandet är på det sättet.
Det löser inte allt men det blir inte sämre om du får bättre upplänk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Håller med om att uppströmmen är låg, men då spel och surfande nästan bara är beroende av nedström och ping lär väl inte det hjälpa med problemet.

@A-ReNen: Eftersom nedström och ping är helt normal för ADSL så beror dina problem nästan garanterat på bufferbloat. Min personliga lösning på det är att köra SQM på OpenWRT (alternativt router OS) eller något derivat. Går även med annan trafikprioritering.
Men SQM fungerar väldigt bra.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det har alltid legat så lågt. Från när vi köpte det o alla tider. Har även startat om det o testat.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: har frågat telia på chatt o det ända dom säger att resultatet är godkänt och att upload ska va mer än 0,5

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av A-ReNen:

@mrqaffe: har frågat telia på chatt o det ända dom säger att resultatet är godkänt och att upload ska va mer än 0,5

Jo det kanske är godkänt men det är underliga proportioner att ha så lite upp när du får bra fart ner men tycker de att det är ok så lär de inte riva nått i det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: snackade med support o det ända dom sa o gjorde var att titta så det inte var något glapp i någon kabel. och det var det inte, så dom kunde tydligen inte göra något mer.