Tråden som skvallrar om Polaris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Ok... vad sägs om dessa ryktena.. duger de?

AMD trying to push Vega launch forward to October?
German tech site 3DCenter claims AMD has changed its Vega launch plans. The new high-end video card from AMD was previously scheduled for a launch in 2017 but if this new rumor pans out the company is doing its best to pull the Vega launch forward to October.

The Polaris series is expected to be launched later this month but these parts will be for the mainstream (Polaris 11) and performance (Polaris 10) markets. Vega 10 is rumored to have 4096 shader processors and a 2048-bit HBM2 memory bus, this card will take on NVIDIA's GeForce GTX 1080 (GP104).

A bit further on AMD's roadmap is the Vega 11, that part is rumored to have around 6000 shader processors and a 4096-bit HBM2 memory bus. This enthusiast-class video card will reportedly compete with NVIDIA's GP102, which allegedly has around 4500 CUDA cores and a 384-bit GDDR5X memory bus. Both Vega 11 and the GP102 are expected in the first half of 2017.

http://i.imgur.com/wWZcluF.jpg

Källa: http://www.3dcenter.org/news/amd-zieht-den-vega-launch-angebl...

MVH

Jag tror inte att amd får ut vega till october, med tanke på dom senaste lovade releasen och förseningar.

Tror detta utalande är endast att få dom som tänkt köpa en gtx 1080 att vänta, då det blev så pass nära för en riktig high-end kort.
Väl i october får dom någon "störning" och lanseringen blir till december-januari som tidigare planerat.

Jag hoppas att rykterna stämmer för konsumenter och amds del, men fötroende är inte så högt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv på ett 280x där en fläkt håller på att dö. Så hoppas på release av 490/490x väldigt snart!
Vega vore väl mer typ uppgradering av Fury?

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tenkai Star:

Vega vore väl mer typ uppgradering av Fury?

Jo.
Vega är ett flaggskepp i 2 versioner.
bekymret är att just nu är det svårt att sia om prestanda/pris både med vega/Polaris

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kettu92:

Jag tror inte att amd får ut vega till october, med tanke på dom senaste lovade releasen och förseningar.

Tror detta utalande är endast att få dom som tänkt köpa en gtx 1080 att vänta, då det blev så pass nära för en riktig high-end kort.
Väl i october får dom någon "störning" och lanseringen blir till december-januari som tidigare planerat.

Jag hoppas att rykterna stämmer för konsumenter och amds del, men fötroende är inte så högt.

Vad menar du med "med tanke på dom senaste lovade releasen och förseningar"?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Är lite nyfiken, ni som sitter på 290/290X/390/390X, hur har Nvidias presentation av 1070 & 1080 påverkat er?

Funderar ni på gå över till Nvidia? Vänta på Polaris? Försöka sälja korten nu och chansa på att 490/490X finns för nästan samma pris men högre prestanda, lägre energi, lägre värme och tystare? Eller behålla de ni sitter på och vänta tills Vega släpps och uppgradera då?

Jag har inga planer på 1080 i alla fall då jag inte har bråttom och väntar gärna på Vega innan jag köper något då det kortet verkar gå upp mot 1080. Vill se bådas prestanda innan jag köper något.

Finns fyra typer av personer anser jag, lite grovt sådär. Ta det med en nypa salt.

De som är helt inne på 1080 redan, främst de som inte ens kollar åt AMD iaf tycker jag det verkar som (man känner igen vissa namn på forumet), inte intresserade i att avvakta ett tag för det ska vara Nvidia. I vissa lägen finns andra anledningar som Gsync eller kanske Shadowplay men i grunden främst fanboys.

Sen finns de som inte vill att fanboy-flaggan ska vara synlig, så man duckar stämpeln genom att som exempel om AMD hade vart först ut med högpresterande kort, hade det säkerligen hetat att "avvaktar och ser hur Nvidias kort presterar först" fast nu när det är Nvidia som är först så bara kör man, skiter helt i att vänta på Vega tex. Finns gott om sånna tror jag nog.

Den tredje typen, som jag själv är en del av, vill ha alla korten på bordet och se priser och prestanda innan man väljer något, gärna avvakta lite extra så priserna stabiliseras efter släpp också. Skiter egentligen i tillverkaren, pris/prestanda är kung.

Sen har vi en skara människor till, de som har för mycket pengar att lägga på hårdvara (avis, önskar jag vore här) och de köper alltid det bästa när det finns nytt att tillgå och då är 1080 ett givet köp enligt mig.

Går säkerligen att vända på det till AMD förstås, de har fanboys också men nu ska vi vara ärliga. De är överrepresenterade på den gröna sidan, av många olika anledningar :-P.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vad menar du med "med tanke på dom senaste lovade releasen och förseningar"?

Kanske något med detta ?? Är som sagt obekräftade rykten än så länge..

Citat:

Rumor: Polaris validation Failed Might Launch in October Now

The news arrived through Nordic Hardware saying that AMD's partners "won't have any new cards to display at Computex and the only Polaris cards promoted to them from AMD are R9 390/390X performance class but for a mid-range price. Reports say Polaris 10 can't hit 850 MHz reliably, whereas Nvidia already demoed the 2000 MHz marker with their GPUs.

A board partner response seem to be "as of now, no information".

Källa: http://www.guru3d.com/news-story/polaris-validation-failed-mi...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alpha77:

Läs vad NH verkligen skriver.
Det ryktas att Tillverkarna är frustrerade över att AMD har lagt munkavel på dem, de får inte heller visa upp några AMD-kort.
http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/frustration-o...
AMD har helt enkelt lagt locket på, orsaken kan mycket väl vara att de vill avvakta Nvidias släpp av GTX1070, det är i alla fall vad jag tror.
edit Kan också vara att de inte avser att konkurrera mot GTX1070 i prestanda, utan väljer lägre prestanda till ett mycket lägre pris, tonen mellan företagen har blivit mycket mindre hård på senare.

Verkar lovande, från länken.

Skrivet av NH:

Enligt källor till NordicHardware ska AMD nämligen presenterat siffror och intern data för vissa partners och distributörer som visar på extremt kompetenta grafikkretsar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Läs vad NH verkligen skriver.
Det ryktas att Tillverkarna är frustrerade över att AMD har lagt munkavel på dem, de får inte heller visa upp några AMD-kort.
http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/frustration-o...
AMD har helt enkelt lagt locket på, orsaken kan mycket väl vara att de vill avvakta Nvidias släpp av GTX1070, det är i alla fall vad jag tror.

Verkar lovande, från länken.

Normalt sett när de vill följa NDA så brukar de ju läcka uppgifter i form av bilder och prestandatest, de får se till att göra vad vi förväntar oss att partnertillverkarna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Hehe, du tror att hans förtroende för amd är lågt pga ett obekräftat rykte på NH?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Heinel:

Hehe, du tror att hans förtroende för amd är lågt pga ett obekräftat rykte på NH?

Inte ens ett rykte på NH, NH nämns men har inte alls skrivit vad som nämn i artikeln.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför är hypen större på Nvidias kort?

Permalänk
Medlem

skulle nog tro att det e på grund av att nvidia har släppt kort som presterat bättre än just amd.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

Nvidia är bättre på PR. De har lättare att få dåliga saker med deras produkter eller själva företaget att slinka igenom och blåsa upp bra saker något enormt. Under förra året kom Nvidia minst sagt lindrigt undan både GTX 970 och 3,5GB-fiaskot samt i viss mån falska påståenden om att Nvidia var de enda med fullt DirectX-kompatibla grafikkort vilket var felaktigt då de featuremässigt till och med låg efter Intel. Sedan har vi sett mycket problem med Nvidia och deras produkter med just DirectX 12 medans det gått betydligt bättre för AMD.

Nvidias drivrutiner påstås ofta också vara bra och problemfria men bara i år har Nvidia fått ut tre problematiska (och i vissa fall farliga) drivrutiner. På raken.
Men det räcker ju att kolla i forum, såväl Sweclockers som andra forum eller prata med folk. För många är Nvidia ett bra märke, oavsett om produkterna är bra eller inte. Du har väl sett alla dessa "väntar på Fermi/Kepler/Maxwell/Pascal"-inlägg i forumet exempelvis? Du har ju också varit här ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

större kundbas och korten har visats upp.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

För att nVidia är först ut. Vi vet att GTX 1080 kommer att lanseras 27 maj och att det är ett kort med väldigt bra prestanda. När det gäller AMD så kommer de första korten förmodligen senare och de första korten Polaris 11 och 10 verkar bli mellanklass/budgetklass kort. När lanseringen av Vega närmar sig kommer hypen kring AMD förmodligen vara större.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

håller med alla andra som svarat om detta, men jag ser det även som microsoft vs apple. eller samsung vs iphone.
apple kommer alltid generera mer hype oavsätt vem som är den mer populära. detta gäller även nvidia. dom är grafikkortens apple

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Vilket uttalande? Jag hoppas att ingen tar vad någon på någon sida säger som låter mer eller mindre troligt som ett offentligt uttalande från AMD? Väljer man att tro att detta på något sätt är officiellt och bygger sina förväntningar på detta, så kommer man alltid att bli besviken!

Varför verkar det vara så många som väljer att tro på rykten om ena tillverkarn, men inte på andra? Det är ju just dessa rykten som AMD aldrig kommer kunna leva upp till, vilket inte är konstigt, då de inte är de som lovar ngt. Det är nästan som om någon vill att de skall misslyckas av illvilja...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Varför verkar det vara så många som väljer att tro på rykten om ena tillverkarn, men inte på andra? Det är ju just dessa rykten som AMD aldrig kommer kunna leva upp till, vilket inte är konstigt, då de inte är de som lovar ngt. Det är nästan som om någon vill att de skall misslyckas av illvilja...

Var nog många som trodde Nvidia korten skulle släppas mycket tidigare än vad som blev..
säkert minst ett halvår som folk här på forumet har sagt *vänta på dom nya korten*.

Nu har Nvidia haft ett pressevent och det finns riktig info.
Vet inte om AMD har gått ut med så mycket detaljer..
det är kanske inte så konstigt att det florerar mer rykten om AMD just nu.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Om AMD säger 5.5 Tflops så betyder det 1350MHz på 2048 shaders. Men det går emot ryktet om att de inte får upp frekvensen.
Ett alternativ är att de ökar antalet shaders per CU från 64 till 80. Då har de 2560 shaders per CU och når 5.5 Tflops redan vid 1075MHz. Vilket inte heller stämmer överens med ryktet om frekvensproblem. Tror att det lite som vanligt med AMD avsiktligen kommer ut lite lustiga rykten som säger emot varandra.

Permalänk
Hjälpsam

@Aleshi: Det där ryktet tror jag inte alls på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Om AMD säger 5.5 Tflops så betyder det 1350MHz på 2048 shaders. Men det går emot ryktet om att de inte får upp frekvensen.
Ett alternativ är att de ökar antalet shaders per CU från 64 till 80. Då har de 2560 shaders per CU och når 5.5 Tflops redan vid 1075MHz. Vilket inte heller stämmer överens med ryktet om frekvensproblem. Tror att det lite som vanligt med AMD avsiktligen kommer ut lite lustiga rykten som säger emot varandra.

290x ligger väl på 5,6 tflops? då blir väl polaris 10 480 och 480x. det kliar i fingrarna men det finns inget som är värt att köpa från amd och gtx 1080 är inte att tänka på då jag skulle behöva byta min mg279q mot liknande med gsync vilket blir på tok för dyrt.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad prisnivån kommer att vara då 1080 ca 7000kr är så extremt snabbt kort och även ett 1070 ca 5000kr kommer att vara betydligt snabbare.

fury X 4000 Eller 3500kr (2st Fury X kommer att krävas för samma prestandard som 1080)
Nano 3500 eller 3000kr
polaris 10 3000 eller 2500kr
polaris 11 2500 eller 2000kr

eller vad tror ni??

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av versions:

290x ligger väl på 5,6 tflops? då blir väl polaris 10 480 och 480x. det kliar i fingrarna men det finns inget som är värt att köpa från amd och gtx 1080 är inte att tänka på då jag skulle behöva byta min mg279q mot liknande med gsync vilket blir på tok för dyrt.

Som jag har förstått detta så ska Polaris 10 och 11 vara lite mer i budget/prestanda segmentet, inte entusiast-segmentet.
Jag hade nog varit helnöjd med ett 290X på 150W TDP för prislappen av 4GB GTX960.

Jag delar dock oron med dig, AMD måste lyckas.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Frågan är vad prisnivån kommer att vara då 1080 ca 7000kr är så extremt snabbt kort och även ett 1070 ca 5000kr kommer att vara betydligt snabbare.

fury X 4000 Eller 3500kr
Nano 3500 eller 3000kr
polaris 10 3000 eller 2500kr
polaris 11 2500 eller 2000kr

eller vad tror ni??

Bekymret är väl att det blir så här,
dagens kommande kort är kallade att droppa i pris till hösten när Vega kommer ut med HBM2.
Nyhetens behag gör att priserna kommer vara höga initialt.
is i magen, avvakta tills marknaden stabiliserat.

Ett Polaris i 250-300$ kan bli ett grymt kort.
liknande 1070 prestanda men 1000kr billigare.
men vem vet hur amd tänkt här.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Som jag har förstått detta så ska Polaris 10 och 11 vara lite mer i budget/prestanda segmentet, inte entusiast-segmentet.
Jag hade nog varit helnöjd med ett 290X på 150W TDP för prislappen av 4GB GTX960.

Jag delar dock oron med dig, AMD måste lyckas.

jag hoppades på att polaris 10 skulle ligga i nivå med 980 ti och polaris 11 runt 290x. nu verkar det som att polaris 10 blir som 290x vad jag förstår. sedan skulle jag nog inte köpa polaris 10 med prestanda runt 980 ti heller, blir att vänta på vega antar jag. 290x var onekligen ett jävligt bra köp men ändå lite tråkigt att vara "fast" med det istället för att få klämma på nya saker. kretsen är så jävla svårkyld också då den är någorlunda liten och drar som den gör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av versions:

jag hoppades på att polaris 10 skulle ligga i nivå med 980 ti och polaris 11 runt 290x. nu verkar det som att polaris 10 blir som 290x vad jag förstår. sedan skulle jag nog inte köpa polaris 10 med prestanda runt 980 ti heller, blir att vänta på vega antar jag. 290x var onekligen ett jävligt bra köp men ändå lite tråkigt att vara "fast" med det istället för att få klämma på nya saker. kretsen är så jävla svårkyld också då den är någorlunda liten och drar som den gör.

Absolut, men fastna inte på rykten bara. Allt återstår att se på officiella siffror från AMD.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag väntar ivrigt på att Polaris 10 kommer ut. Men de ska minst matcha 1080 i prestanda för att jag ska ha dem i åtanke. Men sen så spökar ju ryktet med Vega redan i oktober också. De flesta spel jag så att säga uppgraderar för släpps ju först i höst i alla fall..

Kommer jag kunna hålla mig till oktober om Polaris inte är något att hänga i granen när det kommer till ren prestanda? Det är frågan. Jag hoppas att alla rykten som säger att Polaris inte kan tävla med 1080 visar sig vara falska. Då kan jag se tester och köpa ett av de korten redan i sommar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag väntar ivrigt på att Polaris 10 kommer ut. Men de ska minst matcha 1080 i prestanda för att jag ska ha dem i åtanke. Men sen så spökar ju ryktet med Vega redan i oktober också. De flesta spel jag så att säga uppgraderar för släpps ju först i höst i alla fall..

Kommer jag kunna hålla mig till oktober om Polaris inte är något att hänga i granen när det kommer till ren prestanda? Det är frågan. Jag hoppas att alla rykten som säger att Polaris inte kan tävla med 1080 visar sig vara falska. Då kan jag se tester och köpa ett av de korten redan i sommar

det finns inget som pekar på att polaris kan jämföras med 1080, helt olika prisklasser de inriktas mot. det är vega som ska göra det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Bekymret är väl att det blir så här,
dagens kommande kort är kallade att droppa i pris till hösten när Vega kommer ut med HBM2.
Nyhetens behag gör att priserna kommer vara höga initialt.
is i magen, avvakta tills marknaden stabiliserat.

Ett Polaris i 250-300$ kan bli ett grymt kort.
liknande 1070 prestanda men 1000kr billigare.
men vem vet hur amd tänkt här.

Tror inte en sekund på att om polaris10 kan konkurrera med 1070 att de skulle lägga sig 1000kr(!?) under i pris, varför skulle de göra det? Max att de lägger sig 500kr under eller så, finns väl ingen poäng med att göra något sådant, korten kommer ändå sänka prestanda/kr såpass mycket att folk kommer köpa kort ändå. Sen verkar det ju även bli så att polaris10 inte behöver konkurrera med något kort alls, vilket kanske är tur för AMD, 1070 kommer ju inte bli jättebilligt direkt och nvidia kommer inte ha något kort alls att kontra polaris10 med förens de kommer med 1060 så är ju fritt fram för AMD att ta över hela mellanklassen. Ska de sluta med 970 så har de ju bara 960 4GB kvar och det kommer ju bli överkört av polaris 10.