MSI lanserar cylinderdatorn Vortex

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Fast GPU prestanda är inget man köper en Mac Pro för sen är det ju lite skillnad på CPU'erna som sitter i dem

CPU i MSI Vortex (oavsett modell)

CPU i värsta Mac Pro

Kör man Gpu tunga beräkningar vill man nog ha en Gpu som duger. Ingen ursäkt att ha vekare hårdvara för "folk behöver inte mer", rätt uppenbart att man bara försöker dra upp vinstmarginalerna då..
Hela Adobe suiten går väll att köra på Gpun nu o det gör ju lite skillnad i tid.

Skrivet av stimy09:

Det finns en anledning varför Mac Pro 5.1 fortfarande är glödhet på Blocket. Den anledningen heter Mac Pro 6.1. Jag har jobbat (och jobbar) en hel del inom digital post produktion (en av de klassiska marknaderna för Mac Pro) och dom macfrälsta där blev GALET besvikna på den senaste Mac Pro:n. 6.1 har aldrig stått sig bra, inte ens när den kom. Det "alla" nu hoppas på är en Mac Pro 7.1 som är modulär och enkel att uppgradera / expandera precis som 5.1. Soptunnan, precis som den gamla kuben hoppas vi blir kortlivad. Vi får väl se på måndag Men de flesta tror väl att det dröjer längre tyvärr..

Dock har en Mac med ID:t AAPLJ951 tydligen dykt upp i El Capitan. Så man kan ju hoppas

Måste säga att det är intressant när inte ens Apple sekten tycker om soptunnan...
Ser inte hur en stor låda kan vara ett problem på en arbetsplats som troligen är anpassade för större burkar, att dom måste tvinga in allt i så liten volym som möjligt blir bara löjligt när det är de sista man tänker på när man arbetar vid datorn, att det går så snabbt de bara kan är prio1, sålänge man kan med os/mjukvaran spelar loggan mindre roll för produktivitet, samt att man kan göra nått åt datorn när den fått något år på nacken o inte måste kasseras.
De e inte gratis för företag o sätta upp arbetsstationer direkt, en mindre uppgradering kontra byte av datasystem onödigt ofta är betydligt mer ekonomiskt. (Om man nu inte "hyr" Apple och får datorerna utbytta med jämna mellanrum, vet inte hur de jobbar på den punkten..)

Permalänk

@Dallebull:

"Måste säga att det är intressant när inte ens Apple sekten tycker om soptunnan..."

Lägg ned det där tramset. I övrigt håller jag överlag med dig i din analys, även om du skriver lite som en kratta.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Ser inte hur en stor låda kan vara ett problem på en arbetsplats som troligen är anpassade för större burkar, att dom måste tvinga in allt i så liten volym som möjligt blir bara löjligt när det är de sista man tänker på när man arbetar vid datorn,

Det är typ ingen som fattat det. Särskilt med tanke på hur fult det blir på skrivbordet när man börjar peta in externa tillbehör i de sex thunderbolt portarna.

Nä, presentera en ny Mac Pro i ett vettigt chassi, med mobo som enkelt kan expanderas vidare så köper jag direkt. Jag tycker Mac Pro 6.1 är som en BMW X6M, d.v.s spretar åt alla möjliga håll utan att vara speciellt bra på något.

För övrigt ser jag inte att jag själv ingår i något "sekt". Jag har väl ett rätt balanserat förhållande (ja inte ekonomiskt då) till hårdvara som synes i min signatur..

Permalänk
Medlem

Den är ungefär lika stor som en Mac Pro "Ashtray". Den här i ett rätblock skulle ta 9.2 liter.
Det finns ett par datorlådor på gång för mini-ITX som är mindre än så, men med stöd för bara ett grafikkort.
T.ex. Dan Cases A4-SFX på 7.25 liter.

Skrivet av Monarchy:

Dom borde göra denna formfaktor en standard. Så man kan köpa grafikkort. Etc som passar och sen säljs chassin de hade varit drömmen.

Håller med. Det finns lite hopp för det.

Grafikkorts-formatet är redan en standard:
Mobile PCI Express Module
- förkortat "MXM". Den gjordes ursprungligen för gaming-laptops.
Kylningen på korten är inte standard däremot.

Zotac's kommande Magnus EN980 innehåller ett MXM-kort med GTX980, och enligt uppgift med vattenkylning. Hur det ser ut inuti skulle vara väldigt intressant att se...
Formfaktorn är ungefär som en Mac Mini men högre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Den är just att man inte behöver så kraftiga cpuer som apple har tänkt med mac pro eftersom att de har tagit bort möjligheten till flera cpuer i en dator. Bara ett 6700K har ett övertag på Xeon E5 1620 v2. Sen måste man även tänka på att mac pro har 3 år gammal hårdvara i sig och kostar 32 995 kr i grundutförandet.

Skrivet av Dallebull:

Kör man Gpu tunga beräkningar vill man nog ha en Gpu som duger. Ingen ursäkt att ha vekare hårdvara för "folk behöver inte mer", rätt uppenbart att man bara försöker dra upp vinstmarginalerna då..
Hela Adobe suiten går väll att köra på Gpun nu o det gör ju lite skillnad i tid.

Måste säga att det är intressant när inte ens Apple sekten tycker om soptunnan...
Ser inte hur en stor låda kan vara ett problem på en arbetsplats som troligen är anpassade för större burkar, att dom måste tvinga in allt i så liten volym som möjligt blir bara löjligt när det är de sista man tänker på när man arbetar vid datorn, att det går så snabbt de bara kan är prio1, sålänge man kan med os/mjukvaran spelar loggan mindre roll för produktivitet, samt att man kan göra nått åt datorn när den fått något år på nacken o inte måste kasseras.
De e inte gratis för företag o sätta upp arbetsstationer direkt, en mindre uppgradering kontra byte av datasystem onödigt ofta är betydligt mer ekonomiskt. (Om man nu inte "hyr" Apple och får datorerna utbytta med jämna mellanrum, vet inte hur de jobbar på den punkten..)

Jag har inte en aning vad det är ni försöker säga till mig, jag påpekade bara att det är 2 helt olika CPU'er i dem och att de är riktade mot 2 helt olika marknader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Jag har inte en aning vad det är ni försöker säga till mig, jag påpekade bara att det är 2 helt olika CPU'er i dem och att de är riktade mot 2 helt olika marknader.

Fast 6700k gör nästan allt som mac pro kunderna är ute efter som video produktion, Photoshop och annan form a media skapande. Men mac pro har 3 år gammal hårdvara. Det är till och med så att Imac med den nya i7an är snabbare på många saker.

Tycker dock att MSIs dator är omotiverat dyr.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dallebull:

Kör man Gpu tunga beräkningar vill man nog ha en Gpu som duger. Ingen ursäkt att ha vekare hårdvara för "folk behöver inte mer", rätt uppenbart att man bara försöker dra upp vinstmarginalerna då..
Hela Adobe suiten går väll att köra på Gpun nu o det gör ju lite skillnad i tid.

Problemet med Adobe-sviten är att det generellt faktiskt inte är så grafiktunga saker att göra. Photoshop klarar sig långt på en integrerad GPU och ett ensamt Firepro D300 hade varit tillräckligt. Tittar vi på Premiere så har de bytt ut CUDA mot OpenCL men det är fortfarande bara vissa typer av effekter som använder GPU för rendering vilket betyder att totala renderingstiden till största delen beror på CPU och inte GPU. Har sett tester där det renderingstiden för ett projekt gick från 226 sekunder till 220 sekunder när man bytte ut ett GT 240 mot ett GTX Titan. Att köra samma projekt med enbart CPU tog 685 sekunder. Så att slänga in ett grafikkort kan hjälpa mycket men det spelar inte så stor roll vad det är för grafikkort när man tittar specifikt på Adobes program.

Nästa problem är att stödet för OpenCL bland profesionell mjukvara inte är vad man kunde önska. Framförallt CAD-program har grävt ner sig i CUDA varpå nya Mac Pro är ointressant då den bara levereras med AMD. Det faktum att du måste köra dubbla grafikkort är också lite trassligt eftersom stödet för dubbla grafikkort är skakigt.

Så visst finns det massa tillfällen där man vill kunna avlasta jobb på GPU men då vill man generellt också ha viss kontroll över vilken hårdvara man har. Till exempel kanske man behöver CUDA, då är det kört med Mac pro. Kanske hade det varit bättre med ett Firepro D700 istället för två D300, då får man vackert betala för två D700.

Problemet med senaste Mac Pro är att den saknar all form av flexibilitet vilket gör den till en dålig arbetsstation. Apple kan inte ha sålt särskilt många sopptunnor. Inte för att den var dyr utan för att de helt glömde av vilken deras marknad var.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Fast 6700k gör nästan allt som mac pro kunderna är ute efter som video produktion, Photoshop och annan form a media skapande. Men mac pro har 3 år gammal hårdvara. Det är till och med så att Imac med den nya i7an är snabbare på många saker.

Tycker dock att MSIs dator är omotiverat dyr.

Fortfarande så vet jag inte vad det är du vill säga mig, jag pekade fortfarande bara på att det var 2 helt olika CPU'er i dem och det finns ju en anledning till att Apple har valt att använda denna Xeon CPU i Mac Pro (eller att Intel har valt att ens tillverka den), om du inte kan klura ut varför de har gjort det så är antagligen inte Mac Pro något för dig, svårare än så är det inte.