GTX 980Ti - Bra? Dåligt?

Permalänk
Avstängd

GTX 980Ti - Bra? Dåligt?

Hej SweClockers!

Jag hitta denna GPU från AFOX för ett mycket bra pris, nu undrar jag vad detta är för företag/märke/fabrikat (har aldrig hört talas om det) och ifall detta kort är något att ha.

Prisvärdigt?
Bra köp?
Bra kort?
m.m.

Vågar man köpa den?
Har någon testat detta kort och ifall någon har den vore det kul om man fick lite information och kanske se lite bilder på den.

Tacksam för alla svar.

Länk till varan AFOX GTX 980Ti - 6290:- har man cdon rabatt så blir det billigare ..
http://cdon.se/diverse/afox-gtx-980ti-6gb-gddr5-triple-fan-p3...

Mvh: RaBlack

Permalänk
Medlem

Jag har inte hört talas om märket heller. Men om ryktena stämmer så kommer ju 1080 (eller motsvarande namn) om en månad som antagligen är bra mycket bättre än 980Ti.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

som antagligen är bra mycket bättre än 980Ti.

Inte en chans

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hej SweClockers!

Jag hitta denna GPU från AFOX för ett mycket bra pris, nu undrar jag vad detta är för företag/märke/fabrikat (har aldrig hört talas om det) och ifall detta kort är något att ha.

Prisvärdigt?
Bra köp?
Bra kort?
m.m.

Vågar man köpa den?
Har någon testat detta kort och ifall någon har den vore det kul om man fick lite information och kanske se lite bilder på den.

Tacksam för alla svar.

Länk till varan AFOX GTX 980Ti - 6290:- har man cdon rabatt så blir det billigare ..

Om jag inte minns helt fel så ingår de i samma koncern som Foxconn. Är förmodligen varken bättre eller sämre än andra tillverkare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jag har inte hört talas om märket heller. Men om ryktena stämmer så kommer ju 1080 (eller motsvarande namn) om en månad som antagligen är bra mycket bättre än 980Ti.

Ryktena säger väl att 1080 kommer prestera som ett 980ti. Vad jag hört i alla fall.

Afox har jag aldrig hört talas om tidigare.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Varför tror du att 1080 kommer vara mycket bättre än 980 Ti? Jag tror det kommer vara bättre än 980 utan Ti och att den kommer vara storebror för GTX980 eller har jag uppfattat det hela fel?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaBlack:

Varför tror du att 1080 kommer vara mycket bättre än 980 Ti? Jag tror det kommer vara bättre än 980 utan Ti och att den kommer vara storebror för GTX980 eller har jag uppfattat det hela fel?

Jag har väldigt svårt att tro att de faktiskt släpper den nya generationen med en 80-siffra om den åtminstone inte är snabbare än 980Ti, tänk på att 980 var snabbare än 780Ti utan nodkrympning. Mycket snabbare? Tveksamt, men den kommer absolut vara snabbare och antagligen lär det väl bli bättre prestenda/kr när de väl släpps också. Behöver man ett kort nu är dock inte ett 980Ti ett dåligt val, tror inte direkt det kommer kännas förlegat så fort pascal kommer, iaf inte förrens stora kretsen släpps.

Permalänk
Avstängd

Hittade samma kort för 5490:- och tar man 2 SLI så får man dem för 10.000:- Garanti 2017-03

Men vågar man köpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hej SweClockers!

Prisvärdigt?
Bra köp?
Bra kort?
m.m.

Vågar man köpa den?

Tacksam för alla svar.

Jag har haft 2st AFOX GTX 780 referens som har gått i SLI.
Jag hade inga problem med de.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bosteed:

Har du bilder? Kan du berätta lite om fläktarna, ljud, strömförbrukning, temps o.s.v
Hur stark PSU krävs det för att driva 1st, 2st?

MVH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaBlack:

Har du bilder? Kan du berätta lite om fläktarna, ljud, strömförbrukning, temps o.s.v
Hur stark PSU krävs det för att driva 1st, 2st?

MVH

Om det är referensgrafikkort (som han skriver) så är dom exakt likadana som dessa.

http://www.sweclockers.com/test/17041-nvidia-geforce-gtx-780

När det gäller AFOX är det lite lustigt att dom inte har något 980 Ti på deras sida. Men deras 980 ser ut såhär:

http://afox-corp.com/en/products_details.asp?proid=331&typeid...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk

Om inte annat verkar de funnits sen 9800GT-tiden vilket väl säger något i alla fall.

http://afox-corp.com/en/pros.asp?Id=47

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hittade samma kort för 5490:- och tar man 2 SLI så får man dem för 10.000:- Garanti 2017-03

Men vågar man köpa?

Om du hittat två st nya 980Ti referens för 10k är det inget annat än ett kap.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fast länken i första inlägget går väl troligen inte till ett referenskort? Det står ju "triple fan" i beskrivningen.

...

Ett sidospår: många snackar om att nästa släpp från Nvidia blir "1080", men är det sagt något konkret alls egentligen om vilken modell som kommer först?
Det kan ju vara värt att påpeka att Maxwell-generationen debuterade som budgetkortet 750

Speciellt med tanke på att det mesta pekar på att de första släppen kör GDDR5/GDDR5X minnen snarare än HBM2, så kanske det inte är några prestandavärstingar som dyker upp först av nya generationen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xcluzive:

Skrivet av Trebsor:

Inte en chans

Skrivet av Llhweiir:

Om jag inte minns helt fel så ingår de i samma koncern som Foxconn. Är förmodligen varken bättre eller sämre än andra tillverkare.

Skrivet av Storage Jar:

Ryktena säger väl att 1080 kommer prestera som ett 980ti. Vad jag hört i alla fall.

Afox har jag aldrig hört talas om tidigare.

Skrivet av anon75480:

Jag har väldigt svårt att tro att de faktiskt släpper den nya generationen med en 80-siffra om den åtminstone inte är snabbare än 980Ti, tänk på att 980 var snabbare än 780Ti utan nodkrympning. Mycket snabbare? Tveksamt, men den kommer absolut vara snabbare och antagligen lär det väl bli bättre prestenda/kr när de väl släpps också. Behöver man ett kort nu är dock inte ett 980Ti ett dåligt val, tror inte direkt det kommer kännas förlegat så fort pascal kommer, iaf inte förrens stora kretsen släpps.

Skrivet av bosteed:

Skrivet av SeF.Typh00n:

Om det är referensgrafikkort (som han skriver) så är dom exakt likadana som dessa.

http://www.sweclockers.com/test/17041-nvidia-geforce-gtx-780

När det gäller AFOX är det lite lustigt att dom inte har något 980 Ti på deras sida. Men deras 980 ser ut såhär:

http://afox-corp.com/en/products_details.asp?proid=331&typeid...

Skrivet av magkliarn:

Om inte annat verkar de funnits sen 9800GT-tiden vilket väl säger något i alla fall.

http://afox-corp.com/en/pros.asp?Id=47

Skrivet av Mocka:

Om du hittat två st nya 980Ti referens för 10k är det inget annat än ett kap.

Skrivet av Roger W:

Fast länken i första inlägget går väl troligen inte till ett referenskort? Det står ju "triple fan" i beskrivningen.

...

Ett sidospår: många snackar om att nästa släpp från Nvidia blir "1080", men är det sagt något konkret alls egentligen om vilken modell som kommer först?
Det kan ju vara värt att påpeka att Maxwell-generationen debuterade som budgetkortet 750

Speciellt med tanke på att det mesta pekar på att de första släppen kör GDDR5/GDDR5X minnen snarare än HBM2, så kanske det inte är några prestandavärstingar som dyker upp först av nya generationen.

Ska man slå till? Vad tycker ni?

Sådär ser korten ut. Kan ni se ifall det är bra fläktar och vad de kan påminna om typ av annat fabrikat o.s.v?

Får 2 sådana för 10.000:- exkl. frakt.

Vågar man slå till eller ska man vänta på Polaris/Pascal???

Har skitsvårt att bestämma mig då jag aldrig någonsin hört talats om AFOX.
Man sitter mellan valet och kvalet.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaBlack:

Hej SweClockers!

Prisvärdigt?
Bra köp?
Bra kort?
m.m.

Vågar man köpa den?

Tacksam för alla svar.

"AFOX GTX 980Ti 6GB är marknadens starkaste grafikkort. Utrustad med en tre-fläkts kyllösning garanterar AFOX att ditt kort är både svalt och tyst. Med 6GB grafikminne kan denna best driva spel i maximal upplösning och på högsta inställningar."

Det står ju att det är det starkaste grafikkortet, så du kan inte få snabbare en så. Du är ju också garanterad att det går svalt och tyst samt så kan denna best driva allt i HÖGSTA inställningar i 4k (eftersom 4k är en maximal upplösning). Frågan är inte om detta måste vara en sensation till grafikkort, detta är ju bättre en dom som finnes på blocket tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

"AFOX GTX 980Ti 6GB är marknadens starkaste grafikkort. Utrustad med en tre-fläkts kyllösning garanterar AFOX att ditt kort är både svalt och tyst. Med 6GB grafikminne kan denna best driva spel i maximal upplösning och på högsta inställningar."

Det står ju att det är det starkaste grafikkortet, så du kan inte få snabbare en så. Du är ju också garanterad att det går svalt och tyst samt så kan denna best driva allt i HÖGSTA inställningar i 4k (eftersom 4k är en maximal upplösning). Frågan är inte om detta måste vara en sensation till grafikkort, detta är ju bättre en dom som finnes på blocket tom.

Haha.. så jävla oseriöst utav cdon.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@RaBlack: Klart det är svårt för dig att välja. Idag hade jag nog väntat men 10k för två nya kort är inte illa... Vet inte. Tänk på det Roger säger också, korten du vill ha från nästa gen kanske kommer i höst/vinter och man vet fortfarande inte pris eller prestanda.

Du har en del att fundera på

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Silcan:

LOL... Hahahhaha

Man får nog ta BS text med en STOR nypa salt.

Jag slår nog till eller inte... men tack för alla svar... kanske ska man fundera ett bra tag till.... de ger bara 1 års garanti dessutom WOOW.
Någon som ser ifall fläktarna är bra eller ser att de liknar något annat fabrikat?

Vore bra om SWECLOCKERS kunde testa dessa "Bkort" billigare alternativen ibland. Så man skulle kunna få någon humm om de duger eller inte.

MVH

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Inte en chans

Skrivet av RaBlack:

Det är en stor krympning de gör denna gången. Förra gången de krympte så blev GF100 rätt duktigt slaget av GK104. Krympningen de gör nu är ett större hopp. GP104 lär vara en hel del snabbare än GM100.

nVidias egna siffror om 12TFlop enkelprecision antyder att GP100 är minst dubbelt så snabbt som GM100. Med de förhållandena som brukar råda mellan Gx100 och Gx104 kretsar så borde GP100 vara runt 25-50% över GP104. Vilket placerar GP104 minst 33% över 980Ti.

Permalänk

Du har säkert letat runt lite också men hittade denna tråden: https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/46bexa/980_ti_afox/

Du kan ju alltid PMa TS och kolla om det blev nåt köp.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Avstängd

Ja, men då krävs det att man träffas annars får det bli via CDON för där får man det absolut bästa kortet av alla samt säkrare köp...

MVH