AMD Radeon R7 470 "Polaris 11" och R9 480 "Polaris 10" till Computex 2016

Permalänk
Medlem

Något grafikkort som presterar som ett 280x med lite förfinad funktion,Low profile och utan att behöva koppla in extra pinnar vore hur jävla grymt som helst!

Tänk er en i7,polaris,picopsu och det minsta chassit som allt får plats med:)

Hoppas på något sådant

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Okej visst, såg inte att du skrev inklusive nätavgiften men varför skulle man räkna med den när man diskuterar skillnaden mellan strömförbrukningen på två olika grafikkort över huvud taget?

De fasta avgifterna är ju i så fall bara relevanta om man på något sätt skulle kunna driva en dator och allt annat i hemmet utan el över huvud taget
Det verkliga kWh-priset är i genomsnitt runt 1kr per kWh per extra förbrukad kWh vilket är det enda viktiga i sammanhanget.

Faktum är ju att om man räknar ut kWh-priset genom att dela den totala kostnaden för en elräkning med sina förbrukade kWh så blir ju kWh-priset "lägre" ju mer man förbrukar om man räknar med sina fasta avgifter.

Nu syftade jag på ditt svar där jag skrev att ett genomsnittligt el-pris inkl nätavgift är runt 2kr per kWh.

Vilka fasta elpriser? Elpriser är inte fasta på något sätt, var har du fått det ifrån? Det enda fasta med el-priser är väl månadskostnaden de flesta elbolag kör med även om det finns vissa elbolag som skippar den biten, resten av elpriset varierar ju under året beroende på tillgång av el som du kanske förstår.

Förstår inte vad du skriver med verkliga kWh-priset? Du räknar ut din totala kWh genom att addera elbolagets genomsnittliga kostnad (antal öre per kWh per månad) och nätleverantörerns elkostnad (antal öre per kWh per månad) och du får den slutliga kostnaden (öre/kWh) per månad. Fasta månadskostnader som både elbolaget och elleverantören kör med kan man inte komma undan och är således oviktiga i det här sammanhanget när vi pratar om rörliga priser som själva el-priset.

Självklart betalar en villa med 20.000W om året mindre än en lgn som förbrukar 2000W om året men jag förstår inte heller vad försöker få sagt med detta?

I vlket fall som helst så kanske det inte gör så ofantligt mycket i kostnad per år mellan t ex ett AMD R9 390 och ett Nvidia GTX 970 men det är ju ändå 600kr per år med sex timmars spelande per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Minneskomprimering finns redan i GCN 1.2. Alltså Fiji och Tonga (Antigua).

Ändå skriver de "Memory Compression" som en nyhet med Polaris.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

Något grafikkort som presterar som ett 280x med lite förfinad funktion,Low profile och utan att behöva koppla in extra pinnar vore hur jävla grymt som helst!

Tänk er en i7,polaris,picopsu och det minsta chassit som allt får plats med:)

Hoppas på något sådant

eller amd zen och vega.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Vilka fasta elpriser? Elpriser är inte fasta på något sätt, var har du fått det ifrån? Det enda fasta med el-priser är väl månadskostnaden de flesta elbolag kör med även om det finns vissa elbolag som skippar den biten

Det är den jag syftar på tillsammans med den fasta elnätskostnaden.
Sen kan man ju visst ha fasta elpriser istället för rörliga även om de brukar vara dyra men lönsamma för tex hus med eluppvärmning.

Skrivet av anon114264:

Förstår inte vad du skriver med verkliga kWh-priset? Du räknar ut din totala kWh genom att addera elbolagets genomsnittliga kostnad (antal öre per kWh per månad) och nätleverantörerns elkostnad (antal öre per kWh per månad) och du får den slutliga kostnaden (öre/kWh) per månad. Fasta månadskostnader som både elbolaget och elleverantören kör med kan man inte komma undan och är således oviktiga i det här sammanhanget när vi pratar om rörliga priser som själva el-priset.

Det jag ville få sagt är att du av någon anledning tror att man betalar cirka 2kr per extra förbrukad kWh men så är det ju inte om det nu inte är så att man förbrukar väldigt lite el och tycker att sitt kWh-pris är lika med sin totala avgift (Inklusive "fasta" kostnader) dividerat med antalet förbrukade kWh.

För det är det enda sättet man kan komma fram till att man betalar 2kr per kWh men jag tycker det är ett konstigt sätt att se på saken.
Det är ju den faktiska extra kostnaden per extra förbrukad kWh som är intressant när man diskuterar förbrukningen hos två olika grafikkort.

Om man verkligen betalar 2kr per kWh extra man förbrukar när man räknar in elnätskostnaden per kWh+elbolagets avgift per kWh+elskatten+moms utan att blanda in fasta avgifter ja då har man ett jäkligt dåligt avtal.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

eller amd zen och vega.

eller amd zen ! yes!

men .. vega med picopsu ? blir nog mkt svårt xD hoppas dock på super låg watts gpuer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sisyfos:

Det är den jag syftar på tillsammans med den fasta elnätskostnaden.
Sen kan man ju visst ha fasta elpriser istället för rörliga även om de brukar vara dyra men lönsamma för tex hus med eluppvärmning.

Det jag ville få sagt är att du av någon anledning tror att man betalar cirka 2kr per extra förbrukad kWh men så är det ju inte om det nu inte är så att man förbrukar väldigt lite el och tycker att sitt kWh-pris är lika med sin totala avgift (Inklusive "fasta" kostnader) dividerat med antalet förbrukade kWh.

För det är det enda sättet man kan komma fram till att man betalar 2kr per kWh men jag tycker det är ett konstigt sätt att se på saken.
Det är ju den faktiska extra kostnaden per extra förbrukad kWh som är intressant när man diskuterar förbrukningen hos två olika grafikkort.

Om man verkligen betalar 2kr per kWh extra man förbrukar när man räknar in elnätskostnaden per kWh+elbolagets avgift per kWh+elskatten+moms utan att blanda in fasta avgifter ja då har man ett jäkligt dåligt avtal.

Men vi har ju inte en fast elnätskostnad. Det enda fastna elnätskostnaden är de fasta abonnemangen inte det rörliga elpriset.

Suck! Det jag syftade på var att 2kr per kWh var elbolaget + elleverantörerns totala kostnad för rörligt elpris. Nu kanske det är lägre en så men nu är det Svensk Energi som satt det priset och inte jag.

Förstår inte vad du blandar in ordet "extra" när jag försöker slå fast vad skrev precis här ovan.

Vill du räkna ut kostnaden mellan två grafikkort sa det exemplet jag skrev i föregående inlägg. Det skiljer runt 150W mellan dessa kort jag nämnde resten kan du nog räkna ut själv.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon114264:

Men vi har ju inte en fast elnätskostnad. Det enda fastna elnätskostnaden är de fasta abonnemangen inte det rörliga elpriset.

Precis, abonnemangen får väl ändå ses som en fast kostnad?
Själva elöverföringen är ju en annan sak men den är inte hög, har för mig att mina föräldrars sådan brukade ligga på runt 15-20 öre per kWh för just elnätet.

Skrivet av anon114264:

Suck! Det jag syftade på var att 2kr per kWh var elbolaget + elleverantörerns totala kostnad för rörligt elpris. Nu kanske det är lägre en så men nu är det Svensk Energi som satt det priset och inte jag.

Precis och då tycker jag inte att du så självsäkert skall säga att elpriset i Sverige är 2kr per kWh i genomsnitt när man diskuterar grafikkortsval beroende på hur mycket man kan tjäna i längden.

Det enda jag vet är att mina föräldrars avtal brukade resultera i strax över 1 krona per kWh (Typ 1.20kr) med det rörliga elpriset från elbolaget, elnätsföretaget samt skatten och momsen och det var också när elen över lag var dyrare än idag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@rSon:
Den som väntar på nåt gott...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ändå skriver de "Memory Compression" som en nyhet med Polaris.

Troligtvis handlar det om en bättre version. Vill minnas att GCN 1.2's minnes komprimering inte var riktigt i nivå med Maxwells.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Jag antar att Vega blir efterträdaren till Fury X. Lite jobbigt faktiskt, jag som ville uppgradera i år

Jamen precis. Här satt man och småfrös och småmös i vintras och väntade på en uppföljare till Fiji, och vad får man: Uppföljaren till Hawaii? Igen? Eller... Nej, hur svårt kan det vara?!!! Jag skiter väl fullständigt i om nån minimal kretsjäkel fiser ut 1080p a 80Watt. Imponerande energieffektivitet, so what! 300watt har väl ingen dött av? I allafall inte mitt Hawaii. Koduri: Så nu har vi den hära 14nm noden you see, whaaat caan we dooo with it? Cut the die in half! Off Course! Aaand still have the same amounnt of perfoormance... Cooul!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nu syftade jag på ditt svar där jag skrev att ett genomsnittligt el-pris inkl nätavgift är runt 2kr per kWh.

Vilka fasta elpriser? Elpriser är inte fasta på något sätt, var har du fått det ifrån? Det enda fasta med el-priser är väl månadskostnaden de flesta elbolag kör med även om det finns vissa elbolag som skippar den biten, resten av elpriset varierar ju under året beroende på tillgång av el som du kanske förstår.

Självklart betalar en villa med 20.000W om året mindre än en lgn som förbrukar 2000W om året men jag förstår inte heller vad försöker få sagt med detta?

I vlket fall som helst så kanske det inte gör så ofantligt mycket i kostnad per år mellan t ex ett AMD R9 390 och ett Nvidia GTX 970 men det är ju ändå 600kr per år med sex timmars spelande per dag.

Låter som att du borde byta elleverantör. Jag betalar 16,50 öre/kWh i nätavgift, 29,40 öre/kWh i energiskatt och ca 25 öre/kWh till elbolaget. Det blir ca 71 öre/kWh. Inklusive moms blir den totala rörliga kostnaden 89 öre/kWh.

6 timmar spel per dag i snitt kan nästan ingen spela som har ett heltidsjobb. Spelar man 4h om dagen i snitt (vilket nog ändå får ses som ganska mycket) blir det med 89 öre/kWh bara 194 kr dyrare per år om ett grafikkort drar 150W mer än ett annat. Ingen kostnad att prata om kan jag tycka.

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jäger:

Låter som att du borde byta elleverantör. Jag betalar 16,50 öre/kWh i nätavgift, 29,40 öre/kWh i energiskatt och ca 25 öre/kWh till elbolaget. Det blir ca 71 öre/kWh. Inklusive moms blir den totala rörliga kostnaden 89 öre/kWh.

6 timmar spel per dag i snitt kan nästan ingen spela som har ett heltidsjobb. Spelar man 4h om dagen i snitt (vilket nog ändå får ses som ganska mycket) blir det med 89 öre/kWh bara 194 kr dyrare per år om ett grafikkort drar 150W mer än ett annat. Ingen kostnad att prata om kan jag tycka.

Inte en chans att det du skriver är rätt! Jag vet inte hur du räknar dina elfakturor men du verkar helt ute i virrevarre världen. Det billigaste elpriset ligger nu på runt 50 öre/kWh för elbolag för elområde SE3.

Såvida du inte visar dina fakturor i pm och suddar ut känslig information så tror jag dig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Inte en chans att det du skriver är rätt! Jag vet inte hur du räknar dina elfakturor men du verkar helt ute i virrevarre världen. Det billigaste elpriset ligger nu på runt 50 öre/kWh för elbolag för elområde SE3.

Såvida du inte visar dina fakturor i pm och suddar ut känslig information så tror jag dig inte.

Kan ju vara så att priset gått upp sista månaderna då, fast 50 öre låter riktigt dyrt. Senaste fakturan är från Dec 15 - Jan 16. Priserna jag haft senaste 3 fakturorna har varit:
aug - 19,80
sep - 23,55
okt - 25,99
nov - 30,81
dec - 22,08
jan - 34,17

Alla siffror exklusive moms 25%.

Det blir medel 26,07 öre/kWh. Så rättar mig väl till 72 öre/kWh då och 90 öre/kWh inklusive moms totalt.

EDIT: Även om det nu skulle kosta 50 öre/kWh som du säger förstår jag inte hur du kommer i närheten av 2kr!?

Visa signatur

FD Define R4 | ASUS Z170 Pro Gaming | Corsair RMx 550W | Intel Core i5 6600K + Noctua NH-U12S | ASUS GeForce GTX 960 4GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Totalpriset för varje watt, utan fast avgift medräknad kostar det närmare 1 kr watten för mig (80/90 öre). Ja det är inte billigt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hoppas dom kör 490x balls to the wall och skiter i förbrukningen, annars blir polaris en liten besvikelse. Typ som med fury x vid lansering skulle vara titan x killer, men den har ju nu kommit ikapp med optimerade drivers.

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av anon114264:

Jag tycker snarare att det är du som verkar virrig. Jag ligger på 1,22 kr / Kw inklusive både elpris och den rörliga delen av nätavgiften. Sen kan det såklart bli dyrare om man köper hippe-el som bara produceras på varma kramar och små barn som springer på merry-go-rounds.

När det skiljer såpass lite som det gör blir El-kostnaden i princip irrelevant vid val av grafikkort för de allra flesta. Däremot kan den lägre förbrukningen medföra andra fördelar. Bland annat göra kretsen mer lättkyld. Det gör ju att kyllösningen därmed kan göra sitt jobb till lägre ljudnivå.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Vart är 490? Hur ska dom annars konkurrera med Pascal?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Asus Z97-P | I5 4690K | Crucial Ballistix 8GB 1600MHz | Gigabyte 970 G1 Gaming | Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halloojj:

Vart är 490? Hur ska dom annars konkurrera med Pascal?

490/490x ryktas komma i juli

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Jag tycker också att mångas nonchalans här om grafikkorts strömåtgång är något oviktigt inte direkt sitter inne med någon direkt kunskap. Ett kort som drar mycket genererar väldigt mycket värme som kommer påverka resten av systemet, det märks också el-fakturan om man spelar mycket grafikintensiva spel såvida man inte bor hemma hos mamma och pappa.

Hehe. Du ska spela en jävla massa om det skall vara märkbart på el-räkningen. 200w extra i timmen betyder 20 öre extra i timmen (dagens höftning). 2 timmar om dagen * 30 dagar = 12kr. 4 timmar om dagen = 24kr / månad. Då skiljer det bara 150W mellan 970 och 390X (typ).

Allt kan tas med en nypa salt som jag skivit. Allt är höftningar.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

eller amd zen ! yes!

men .. vega med picopsu ? blir nog mkt svårt xD hoppas dock på super låg watts gpuer!

jo men tänk om de gör en vega nano eh !? man kommer kunna göra sjuka små prestanda burkar som jag siktar på som min nästa dator lätt o flytta, lätt o göra ren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Till er som undrar varför de inte släpper Vega nu är att för att HBM2 inte finns i massproduktion än.
HBM1 är begränsat till 4GB (om man inte vill göra en dubbel minnesbuss men det tar en del kiselarea och varför göra det när HBM2 är stundande?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

490/490x ryktas komma i juli

Enligt vilket rykte? Hittills känner vi bara till Polaris 10 och Polaris 11, som enligt denna nyheten blir 480/480X och 470/470X. Vi känner inte till något krets som kan bli 490/490X innan Vega som kommer i vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jo men tänk om de gör en vega nano eh !? man kommer kunna göra sjuka små prestanda burkar som jag siktar på som min nästa dator lätt o flytta, lätt o göra ren.

det är exakt min tanke också!! jag ska bygga en super liten dator med sjyst prestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SectionX2:

Jag antar att Vega blir efterträdaren till Fury X. Lite jobbigt faktiskt, jag som ville uppgradera i år

Ska man tolka bilden lite mer noggrant så lär Vega komma runt jul detta året, men vem vet..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av criscros:

det är exakt min tanke också!! jag ska bygga en super liten dator med sjyst prestanda

tänker du köra vatten kylning eller luft ? jag är kluven där, å ena sidan vill jag ha vatten, men jag är rädd för läckor och luft funkar alltid även om det låter mer.

Visa signatur

Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt vilket rykte? Hittills känner vi bara till Polaris 10 och Polaris 11, som enligt denna nyheten blir 480/480X och 470/470X. Vi känner inte till något krets som kan bli 490/490X innan Vega som kommer i vinter.

http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/radeon-r9-490...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det är kortet som i denna nyheten kallas 480X. Alltså kommer inget snabbare än Polaris 10 innan Vega kommer i Vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det är kortet som i denna nyheten kallas 480X. Alltså kommer inget snabbare än Polaris 10 innan Vega kommer i Vinter.

Med detta menas att polaris 10 är endast 1st kort? och ingen "familje namn" vilket jag hade trott. *woooah*

Trodde det skulle vara såhär:
polaris 10=r9 400-serie
polaris 11=r7 400-serie
vega=nya fury

Lite tråkigt isåfall, nvidia tar troligtvist hem potten igen då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

tänker du köra vatten kylning eller luft ? jag är kluven där, å ena sidan vill jag ha vatten, men jag är rädd för läckor och luft funkar alltid även om det låter mer.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21404-corsair-slapper-vatten...

jag ska köra på den!