Permalänk

Högfrekvent ljud från datorn.

Hej. Jag har precis fått igång mitt nya datorbygge men när jag ladda ner filer datorn gav i från sig ett högfrekvent ljud. Ljudet var i takt med en LED lampa på närverkskortet, så jag plockade ut det och använder nu en usb nätsticka. Ljudet försvann men jag hör fortfarande ett svagt ljud i takt med LED lampan på framsidan chassit. Vad tror ni kan vara orsaken?

Permalänk
Medlem

Coilwhine?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av Schten:

Coilwhine?

Är rätt säker på att det inte är coilwhine. Det ljudet som består är som ett elektriskt clickande i takt med front LEDn. :/

Permalänk
Medlem

Har du hårddisk eller SSD?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Är rätt säker på att det inte är coilwhine. Det ljudet som består är som ett elektriskt clickande i takt med front LEDn. :/

Verkar som att det helt enkelt är hårddisken som låter om du nu har en sådan.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Troligtvis är din LED när din hårddisk skriver/läser.

Högst troligt att det är hårddisken som klickar.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Har du hårddisk eller SSD?

Skrivet av pixzie:

Verkar som att det helt enkelt är hårddisken som låter om du nu har en sådan.

Mvh
Hugo

Skrivet av Schten:

Troligtvis är din LED när din hårddisk skriver/läser.

Högst troligt att det är hårddisken som klickar.

Jag har en SSD som huvudlagring. Kan testa att koppla ur HDDn och se om det hjälper men den borde inte vara igång eftersom jag inte har nått på den just nu. :/

Permalänk

Det visade sig vara HDDn. Är detta dåligt? Behöver jag reklamera den? Det är en WD Black 1TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr Drakken:

Det visade sig vara HDDn. Är detta dåligt? Behöver jag reklamera den? Det är en WD Black 1TB.

Att en hårddisk klickar är oftast tecken på att den börjar ge upp, men då ska den klicka högt.

Ladda ner WD:s dig. tool för att köra en test på disken och se hur den mår.

http://support.wdc.com/downloads.aspx?DL

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Hedersmedlem

WB Black är snabb (för att vara HD) men optimerad för prestanda och inte låg ljudnivå. Är lågt ljud viktigast köp en 5200rpm-disk av lämplig sort. Vad ska disken användas till?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

WB Black är snabb (för att vara HD) men optimerad för prestanda och inte låg ljudnivå. Är lågt ljud viktigast köp en 5200rpm-disk av lämplig sort. Vad ska disken användas till?

Jag skall ha den till att installera mina spel på. Men jag skall se om jag kan få ett återköp och skaffa en 500gb SSD till som jag kan lagra enbart spel på. Har plockat ur HDDn nu och ljudnivån i datorn mer än halverades. Det klickande/kvittrande ljudet försvann när jag tog ur hårddisken.