Script som ändrar mina inställningar för när datorn sover/släcks ner, etc.?

Permalänk
Medlem

Script som ändrar mina inställningar för när datorn sover/släcks ner, etc.?

Min jobblaptop är inställd på att aldrig sova automatiskt, aldrig gå till viloläge automatiskt och inte göra något när man slår ihop den. Detta gör att man hela tiden måste manuellt gå till viloläge för inte batteriet ska vara helt tömt efter några timmar. Jag kan ändra dessa inställningar själv i kontrollpanelen men efter några timmar synkas de med företagets standardinställningar och återställs.

Jag har bett IT att ändra men de vägrar eftersom dessa inställningar är företagets policy (jag fattar inte varför). Men jag fick en idé: Eftersom jag kan ändra inställningarna manuellt och de håller i några timmar, kan jag då skriva ett skript som gör det åt mig? Dvs. att när jag kör skriptet så:

• Aktiveras sov när man slår ihop datorn

• Aktiveras sov efter X minuter

• Aktiveras viloläge efter X minuter

Detta skulle hjälpa oehört i arbetsvardagen. Vet någon om det är möjligt att kontrollera dessa inställningar med ett sådant skript? Jag har inte lokaladmin på datorn.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Kan du använda powercfg? Har du svenskt eller engelskt Windows? Jag flängde ihop ett litet batch-skript som jag inte hunnit testa än, men skulle tro att det fungerar.

@echo off set sleeptime=30 set hibertime=60 for /f "tokens=4" %%a in ('powercfg -GETACTIVESCHEME') do set scheme=%%a ::for /f "tokens=3" %%a in ('powercfg -Q %scheme% ^| find "(Power buttons and lid)"') do set group=%%a ::for /f "tokens=4" %%a in ('powercfg -Q %scheme% ^| find "(Lid close action)"') do set setting=%%a for /f "tokens=3" %%a in ('powercfg -Q %scheme% ^| find "(Str”mbrytare och lock)"') do set group=%%a for /f "tokens=4" %%a in ('powercfg -Q %scheme% ^| find "n„r locket st„ngs)"') do set setting=%%a powercfg -SETACVALUEINDEX %scheme% %group% %setting% 1 powercfg -SETDCVALUEINDEX %scheme% %group% %setting% 1 powercfg -CHANGE standby-timeout-ac %sleeptime% powercfg -CHANGE standby-timeout-dc %sleeptime% powercfg -CHANGE hibernate-timeout-ac %hibertime% powercfg -CHANGE hibernate-timeout-dc %hibertime%

EDIT: Drog igång min laptop och testade. Det fungerar utmärkt. Avkommentera raderna med engelsk find om du har Windows på engelska och kommentera ut de två svenska istället. Nu behöver du bara få det att köras vid rätt tillfälle, vilket jag inte vet när det är.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Min jobblaptop är inställd på att aldrig sova automatiskt, aldrig gå till viloläge automatiskt och inte göra något när man slår ihop den. Detta gör att man hela tiden måste manuellt gå till viloläge för inte batteriet ska vara helt tömt efter några timmar. Jag kan ändra dessa inställningar själv i kontrollpanelen men efter några timmar synkas de med företagets standardinställningar och återställs.

Jag har bett IT att ändra men de vägrar eftersom dessa inställningar är företagets policy (jag fattar inte varför). Men jag fick en idé: Eftersom jag kan ändra inställningarna manuellt och de håller i några timmar, kan jag då skriva ett skript som gör det åt mig? Dvs. att när jag kör skriptet så:

• Aktiveras sov när man slår ihop datorn

• Aktiveras sov efter X minuter

• Aktiveras viloläge efter X minuter

Detta skulle hjälpa oehört i arbetsvardagen. Vet någon om det är möjligt att kontrollera dessa inställningar med ett sådant skript? Jag har inte lokaladmin på datorn.

Kan inget om scritp, men satan vilken skum "Policy" frågan är om det är policy, eller om det är "IT" som inte orkar ändra detta GPO, eller vart det nu skall ändras.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

@Ibjiba: Anledningen skulle jag gissa på är att Sleep mode i Windows OFTA ställer till med många konstiga problem om man inte använder det på korrekt sätt, stöter på detta dagligen inom mitt arbete, hade önskat att dom stängde av funktionen där jag jobbar också... //Trött IT-tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

@Ibjiba: Anledningen skulle jag gissa på är att Sleep mode i Windows OFTA ställer till med många konstiga problem om man inte använder det på korrekt sätt, stöter på detta dagligen inom mitt arbete, hade önskat att dom stängde av funktionen där jag jobbar också... //Trött IT-tekniker

Något exempel på hur man använder det fel? Jag har aldrig haft något problem men då använder jag det troligtvis på rätt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: Oftast sker det i samband med att man har datorn i en docka på sin arbetsplats. Säg att du sitter och arbetar och ska springa på ett möte där du ska presentera något på en projektor, du trycker ut datorn och går iväg (med locket stängt så går den då i sleep mode), du kommer till mötet och allt är frid å fröjd men när du kommer tillbaka och ska stoppa in datorn och sedan starta den från sleep mode så kan du inte se något på dina externa skärmar, datorn buggar ur totalt (händer flera gånger per dag, jag inaktiverar dock det på alla datorer jag ser..) - för att lösa detta så måste man manuellt försätta datorn i Sleep innan man drar den ur dockan!!!!
Bäst av allt dock är att det inte hjälper med att starta om datorn, du måste ta UR den ur dockan och starta den...

Och inte tala om alla enheter (speciellt nätverkskort) som slutar fungera efter den vaknar från sleep mode helt random.
AutoCad total flippar ibland om man sätter den i sleep när man har en ritning öppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egnirra:

@LemonIllusion: Oftast sker det i samband med att man har datorn i en docka på sin arbetsplats. Säg att du sitter och arbetar och ska springa på ett möte där du ska presentera något på en projektor, du trycker ut datorn och går iväg (med locket stängt så går den då i sleep mode), du kommer till mötet och allt är frid å fröjd men när du kommer tillbaka och ska stoppa in datorn och sedan starta den från sleep mode så kan du inte se något på dina externa skärmar, datorn buggar ur totalt (händer flera gånger per dag, jag inaktiverar dock det på alla datorer jag ser..) - för att lösa detta så måste man manuellt försätta datorn i Sleep innan man drar den ur dockan!!!!
Bäst av allt dock är att det inte hjälper med att starta om datorn, du måste ta UR den ur dockan och starta den...

Och inte tala om alla enheter (speciellt nätverkskort) som slutar fungera efter den vaknar från sleep mode helt random.
AutoCad total flippar ibland om man sätter den i sleep när man har en ritning öppen.

Ah, det är ju riktigt uselt. Jag förstår att det blir irriterande som IT-tekniker om det händer ofta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kan du använda powercfg? Har du svenskt eller engelskt Windows? Jag flängde ihop ett litet batch-skript som jag inte hunnit testa än, men skulle tro att det fungerar.

Tusen tack! Det här verkar funka toppen och jag har lagt in det i Task scheduler med trigger då jag låser upp datorn. Skicka PM om du vill ha en femtiolapp som tack.

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Tusen tack! Det här verkar funka toppen och jag har lagt in det i Task scheduler med trigger då jag låser upp datorn. Skicka PM om du vill ha en femtiolapp som tack.

Härligt att det var till nytta. Tack för erbjudandet, men att mitt skript löste ditt problem räcker för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Härligt att det var till nytta. Tack för erbjudandet, men att mitt skript löste ditt problem räcker för mig.

Får jag be om en rad till? Även bakgrundsbelysningen till tangentbordet stängs av enligt gruppolicy. Går det att lägga till en rad om att tangentbordet alltid ska lägsta nivån av bakgrundsbelysning (men ej av)?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Får jag be om en rad till? Även bakgrundsbelysningen till tangentbordet stängs av enligt gruppolicy. Går det att lägga till en rad om att tangentbordet alltid ska lägsta nivån av bakgrundsbelysning (men ej av)?

Det har jag tyvärr ingen aning om hur man ska få till. Mig veterligen finns det inget standardiserat sätt för operativsystemet att hantera tangentbordets belysning, så jag vet varken inte hur den gruppolicyn fungerar eller hur man ska motarbeta den. Jag antar att tillverkaren har någon programvara som möjliggör båda delarna, men hur den fungerar får du nog googla dig fram till.

Visa signatur