Fractal Design Define C

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design Define C

Svenska Fractal Design ger sig på kategorin kompakta ATX-chassin med nykomlingen Define C. Modellen tar idag plats i SweClockers testlabb för en rejäl videogenomgång!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Änt. Li. Gen.

Där har vi våra nya standardchassin! Tack Fractal Design för att ni äntligen insett att sådana inte behöver ha plats för ett mindre datacenter och hälften av Sveriges ODD:er.

Rest in peace, Define R-serien. Du kommer inte vara saknad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Bra recension! Kul att se. Gillar verkligen storleken på det hela. Verkar vara ett bra nytt som har kommit nu. Gillar generellt Fractal Designs chassin starkt. Men lite gammaldags som jag är har jag dock lite svårt utan 5,25”-platser men för att vara riktigt ärlig så hur ofta använder man dem egentligen? Går ju faktiskt bra även utan DVD-spelare idag och det hela går ju faktiskt att enkelt lösa igenom att det finns USB stickor att använda istället om man nu verkligen skulle behöva det. Alternativt kan man ju faktiskt använda en extern dvd-spelare om det nu verkligen skulle behövas. Men det går ju faktisk bra att även placera valfri hårddisk på 5,25" platsen också och det faller ju bort med just detta nya chassi. Lite synd är också att att varken Corsair RM750x och EVGA Supernova G2, som båda är suveräna nätaggregat, inte får plats.

Tvärnöjd med min "Volvo", R5:an. Kommer behålla det för lång tid framöver.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Fractal Design by @biorrith

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Inaktiv

Är lika exalterad över båda modellerna. Fractal Design Define Mini har behövt en ersättare mycket länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis vad jag letat efter! Tyvärr ett par månader försent, gick och köpte ett 400C i somras.. förutom avsaknad av fläktkontroll och en krånglig process för att motera bort filter är jag nöjd även om jag hade valt fractal före

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Trevligt för dem som inte behöver massor av hårddiskplatser men för oss som behöver så är det helt ointressant

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Satan. Byggde ny dator i somras och köpte ett Define S, hade helt klart hellre velat ha detta! Kanske får bli ett köp.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Jävligt trevligt chassi! Bra jobbat ifrån Fractal Designs sida som vanligt.
Lite synd med begränsningen när det gäller nätagg dock.
Dock grymt nöjd med mitt R5 så det får stanna kvar.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Tänkte direkt att detta ska jag ha! Men så kom sista meningen.. Har tyvärr ett relativt nytt G2 750 som jag inte tänkte byta ut..

Edit: Borde det inte går med fullstor psu om man tar bort hdd vaggan?

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Jag blev orolig och mycket obekväm av att se PCIe-strömkontakten så extremt nära 120mm fläkten.

Jag hade dragit kablarna på översta istället för den nedersta för den kommer så extremt nära fläkten.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att både Corsair RM750x och EVGA Supernova G2 750w inte får plats är retligt ...
Men motsvarande 650wattare bör ju funka och räcka i flesta fall !

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Änt. Li. Gen.

Där har vi våra nya standardchassin! Tack Fractal Design för att ni äntligen insett att sådana inte behöver ha plats för ett mindre datacenter och hälften av Sveriges ODD:er.

Rest in peace, Define R-serien. Du kommer inte vara saknad.

Håller med, dock så är layouten i princip en kopia av corsairs 400c/q så inte direkt så att kändes att dwt var ett chassi som saknades förutom i fractals sortiment då. Men ju mer alternativ desto bättre

Men matx varianten! Det var efterlängtat!

Permalänk
Medlem

Är detta specifikt för just EVGA Supernova G2 750w eller hela Supernova-serien? Mkt märkligt att man inte gjort utrymme för detta tycker jag då det är en av marknadens bästa nätagg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av som99:

Trevligt för dem som inte behöver massor av hårddiskplatser men för oss som behöver så är det helt ointressant

Vilken tur då att det finns massor av chassin på marknaden för er!

Permalänk
Medlem

NICE! så ska det se ut!
Grymt bra med de två 3.5" platserna med

Om enda skillnaden mellan mini modellen och denna är antalet PCI platser så blir det ett mini asap, nu hoppas vi på en recension

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Verkar som att Supernova G2 650W bör få plats då det är kortare än 750w.
650W är 165 mm jämfört med 750W som är 180mm.
Det bör väl räcka till för ett 1070?

Någon som vet om man kan montera fast SSD- och övriga 2,5 diskar på baksidan utan att ta bort moderkortet?

Permalänk
Medlem

@Benedict: Ja det kan man. Plåten man monterar 2.5" enheter går att ta bort utan att montera bort moderkortet.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem

JJAAAAAAAAAAAA DÅ!!! Dom lyssnade på oss! Detta kommer bli mitt nästa chassi.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Men om man tar bort hårddiskburen och bara kör ssd?* Kan man inte ha oändligt långa nätagg då?

( Eller placerar hårddiskarna elsewhere )

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Wut man får inte plats med fullstora PSUer i det *gigantiska* chassit?! Det har ju en normal PSU bay nertill, borde finnas lika mycket plats som chassit är djupt.

Menar ni att 175mm är absoluta max (metal blockar, nånting sånt) eller att det "går" att trycka in större fast man får lite plats för kablar?

Mitt antika SG09 mATX som är väl hälften så stort får plats med 180mm PSU och det sitter ju på bredden...

Känns ju som en stor design annars. Det där är inte ett litet chassi där jag skulle acceptera att montera special PSUs eller specifika delar med tanke på utrymme. Inte ens i närheten.

Permalänk
Medlem

412mm för minimodellen är fortfarande på tok för långt för min smak. Men jag är också medveten om att jag har önskemål utanför det ordinära.
Kul att det äntligen händer lite iaf. (y)

Permalänk
Medlem

Perfekt! Mitt Define mini från 2011 får nog snart bytas ut! Väldigt tråkigt att de inte följer med någon fläktkontroller för chassifläktar, det finns ju i gamla define minill oc i deras billiga core chassin :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Är lika exalterad över båda modellerna. Fractal Design Define Mini har behövt en ersättare mycket länge.

Precis! Men vad tycker du om avsaknaden av fläktkontroller? Kan jag kanske flytta fläktkontrollern från mitt gamla mini till den nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne9108:

Tänkte direkt att detta ska jag ha! Men så kom sista meningen.. Har tyvärr ett relativt nytt G2 750 som jag inte tänkte byta ut..

Edit: Borde det inte går med fullstor psu om man tar bort hdd vaggan?

Jo tar du bort HDD buren så bör det gå utan problem, för vem vill ens ha vibrerande diskar i en modern dator nu? SSD all the way!

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur lång kabeln till EVGA SuperNOVA G2 650W är?
Ett omdöme på prisjakt klagade på att den var kort och jag vet då inte riktigt hur det skulle fungera i chassit, om videon här påpekar brister gällande nätaggregatskabelns längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Wut man får inte plats med fullstora PSUer i det *gigantiska* chassit?! Det har ju en normal PSU bay nertill, borde finnas lika mycket plats som chassit är djupt.

Menar ni att 175mm är absoluta max (metal blockar, nånting sånt) eller att det "går" att trycka in större fast man får lite plats för kablar?

Mitt antika SG09 mATX som är väl hälften så stort får plats med 180mm PSU och det sitter ju på bredden...

Känns ju som en stor design annars. Det där är inte ett litet chassi där jag skulle acceptera att montera special PSUs eller specifika delar med tanke på utrymme. Inte ens i närheten.

Tar du bort den onödiga HDD buren så bör det ju gå utan problem med ett 175-180mm nätagg?

Permalänk
Medlem

Tror det missade att tas med, men man ska enligt BitWits video kunna ta bort hårddiskvaggan helt och hållet och montera en 3.5" hårddisk direkt på golvet. Kanske hjälper för att få plats med längre nätaggregat.

Edit: Missade det i videon.

Visa signatur

R5 7600 | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Tror det missade att tas med, men man ska enligt BitWits video kunna ta bort hårddiskvaggan helt och hållet och montera en 3.5" hårddisk direkt på golvet. Kanske hjälper för att få plats med längre nätaggregat. https://youtu.be/maWHp8BH0P0?t=13m6s

Det nämns i videon.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF