Dator som hanterar CAD-program, lättare 3D-visualiseringsprogram och lättare spel

Permalänk

Dator som hanterar CAD-program, lättare 3D-visualiseringsprogram och lättare spel

Min gamle trotjänare håller på att somna in och det är dags att köpa en ny stationär dator. Min budget ligger på ca 10 tusen men helst det lägre. Jag behöver en dator som kan hantera följande:

-CAD program i 3D och 2D

-SketchUp

-Photoshop, Illustrator och andra adobeprogram

-Lättare spel

Vill även att datorn ska vara snabb så SSD-diskar är ett måste. Kan plocka en vanlig hårddisk från min gamla dator också som är på 1 TB. Tips om bra skärmar skulle vara nice också

Tips om Mac-datorer undanbedes... vill alltså bygga en pc själv men är osäker på vilket grafikkort som krävs för ovanstående program

Permalänk

Sitter själv och funderar på detta då jag planerar att köpa mig en dator för främst CAD (catia V5).

Catia, solidworks och autocad har störst nytta av enkeltrådspretanda, så du vinner nödvändigtvis inte så mycket på att skaffa en i7 mot en i5 förutom vid t.ex. rendering, speciellt inte för prisskillnaden. En snabb i3 räcker långt till och med!

Ram är viktigt att ha gott om, 8gb är minimum, 16gb räcker för de flesta såvida du inte sitter med assemblys bestående av ett par hundra+ delar möjligtvis.

Angående grafikkort så får du kolla vilka kort de olika programmen du ska köra har stöd för, workstation-kort kostar väldigt mycket och är ofta krav på firmor som behöver stabila datorer som kan vara igång 24/7 utan att krascha så man eventuellt förlorar ett par timmars jobb (då är det Xeon och ECC-ram som gäller dessutom). Men då du frågar om råd här så antar jag att du inte har det behovet.

Catia t.ex. inte särskilt beroende av GPU'n i sig utan det är främst stabila drivrutiner som är viktigt. Det fungerar t.ex. bra att köra med intels HD 4000 iGPU för just CAD. Så troligtvis kan du köra vilket grafikkort du vill, se till att installera drivrutiner som stöds av programmen du ska köra bara.

Permalänk

@Audioslave:

Okej så 16 gb ram är givet. Intel i7 går nog in i budgeten och det är bra om jag vill köra AutoCad och photoshop samtidigt. Är inte i behov av workstation kort för tillfället och nåt medelbra grafikkort borde räcka för att inte gå ur budget och klara spel som inte behöver köras på maxad grafik.

Eller är jag ute och cyklar? Massvis av år sen jag byggde en dator och läste på om komponenter.

Permalänk

Med en i7 6700k, 16gb ram, en bra SSD samt ett så bra grafikkort som du har råd med så blir du säkerligen nöjd. Det jag tycker är viktigast egentligen är en bra skärm, det är ändå den man ska sitta och titta på när man använder datorn.

Det finns säkert någon här som kan ge förslag på bra GPU som matchar din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedCorpse:

Min gamle trotjänare håller på att somna in och det är dags att köpa en ny stationär dator. Min budget ligger på ca 10 tusen men helst det lägre.

Med den budgeten så får du nog återanvända lite gamla grejer om du har något som funkar.
Vad har du för komponenter idag?

Skrivet av Audioslave:

Med en i7 6700k, 16gb ram, en bra SSD samt ett så bra grafikkort som du har råd med så blir du säkerligen nöjd.
Det finns säkert någon här som kan ge förslag på bra GPU som matchar din budget.

Lägg då till att låda, cpu kylning samt nätagg inte är med.
Blir inte mycket över till grafikkort tyvärr.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 6700K Kylare: MSI Core Frozr L Moderkort: MSI Z170A Gaming M5 Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080TI Minne: Corsair Vengeance 32GB (4x8GB) OS disk: Samsung 960 Pro M.2 512GB SSD Chassi: NZXT H440W Silent Ultra Nätdel: EVGA Supernova G2 750w Lagringsdisk: Western Digital Black 2TB Ljud: Sound Blaster Z OS: Windows 10 Pro

Permalänk

@Deejay_Alive:

Som sagt en gammal dator men här är specsen:

Processor: AMD Phenom II X4 925 2.80 GHz

Moderkort: ASUS M4N78

RAM: 4 GB

Grafikkort: AMD Radeon HD 5800 Series

Hårddisk: 1 TB Samsung HD 103 SJ ATA Device

Chassi: Cooler Master Mystique 632 Black

Förresten har du nån erfarenhet av att köpa begagnade datorer/delar? Det kanske är ett alternativ för att få det man vill ha billigare. Duger inte en i5a?