KRIS Fritidsgårdslan - Kommer inte in på spelklienter

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

KRIS Fritidsgårdslan - Kommer inte in på spelklienter

Hej på er!

Sitter på fritidsgården där vi ställer upp för lan med ungdommarna.
Vi har betalt en tjänst från Zetup IT för att kunna patcha en egen kanal/port (just för att kunna spela CSGO, Overwatch, CoD etc etc.)
Fritidsgården har även införskaffat 4x gamingdatorer också som följer kommunens säkerhetsprotokoll.

Vi kan alltså ansluta till Steam, Battlenet, origin you name it.
Men så fort vi får game och loadingscreen kommer, så återgår man automatiskt till lobby. Nätverket fungerar ypperligt för exempelvis: Youtube, facebook etc etc. Har inga direkta kunskaper i nätverk så ber om hjälp i hopp om att kunna få igång allt för kidsen!

Detta meddelande får vi allihop upp när vi försöker logga in på steam.

'' Could not connect to the Steam network, Either check your connection and click Retry, or start Steam in offline mode ''

Tacksam för all hjälp och tips som går att få.
MVH Alex

FULL COUNTER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Taberg
Registrerad
Dec 2010

@bobikong:

Jag skulle rekommendera att börja med att utesluta antigen nätverket eller datorerna. Ta ditt t.ex. en laptop som ni vet det fungerar på och se om det blir samma fel när ni är anslutna på det nätverket.

// CJ

Asus Maximus X Hero - Intel i7 8700K (wc, delid) - 2x8GB 3200Mhz cl14 - MSI Gaming X 1080 (wc) - SSD 960 Pro 500GB, 850 Pro 500GB, SSD 750GB - EVGA G3 750W - HTC vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

@CeJij:

Just nu är det 17st datorer + 4x X-box One S som är inkopplade. Alla har som sagt internet, men det är censurerat för spelklienter. ''Patchningen'' som vi betalt för vekar aldrig ha existerat.. För så som vi har internet nu är det helt oförändrat om man jämför med exempelvis skolans internet som ligger 25m från byggnaden.

FULL COUNTER

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av bobikong:

'' Could not connect to the Steam network, Either check your connection and click Retry, or start Steam in offline mode ''

Detta låter för mig som att Steam är spärrat. Det felet har inget med portar att göra. Är Steam spärrat kan det vara så enkelt att andra spel också är spärrade. Du skriver att ert internet är samma som skolans. Inte helt omöjligt att skolan har spärrat detta om ni har samma uppkoppling.

Så jag håller med om att ni ska börja med att se till att ni har grundläggande funktionalitet. En spelklient ska ni i alla fall kunna dra igång oavsett om allt är rätt. Det är när man vill köra flera mot samma server och liknande som det brukar kunna bli problem.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

@giplet:

Du har rätt i precis allt du säger.
Det vi gjorde för att åtgärda detta problem INNAN lanet var att kontakta Zetup IT för att beställa en patchning som de skulle lösa för att vi skulle kunna ha ett helt ocensurerat internet.
Antagligen har personerna på Zetup inte kunskapen i hur/vad man skall göra..

FULL COUNTER

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av bobikong:

@giplet:

Du har rätt i precis allt du säger.
Det vi gjorde för att åtgärda detta problem INNAN lanet var att kontakta Zetup IT för att beställa en patchning som de skulle lösa för att vi skulle kunna ha ett helt ocensurerat internet.
Antagligen har personerna på Zetup inte kunskapen i hur/vad man skall göra..

Men det du beskriver att ni har beställt låter som att det har att göra med att varje klient ska kunna få en egen port, något som jag förstår krävs av tex CSGO om man vill spela på samma server.

Kanske skulle ni ha testat detta medan det fortfarande var någon som kunde hjälpa er. Tror inte att det är någon här som kan hjälpa er att gå förbi skolans filter. Om inte Zetup har utfört vad som avtalats så får ni ju reklamera.

Jag blir också lite perplex när du skriver så här. Kan ni ansluta till Steam eller inte?

Skrivet av bobikong:

Vi kan alltså ansluta till Steam, Battlenet, origin you name it.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Okt 2010

@bobikong
Dra ner https://mullvad.net/ och kör på, eller annan valfri VPN-klient. Det brukar lösa sig när man ska spela på kommunala nätverk. Jag vet för att jag använder kommunens 250mbit/s wifi när jag behöver ladda ner nåt nytt spel från Steam och det brukar vara samma blockeringar från kommun till kommun.. Bara ett test alltså. Då de troligen har blockerat VPN sidor så får du väl dela internet från mobilen via USB för att ladda ner VPN-klienten. Det är en billig lösning i vilket fall som helst.

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Maj 2008

Självklart skall ni på fritidsgården prata med dom IT ansvarige på kommunen och förklara erat behov. Då kan ni arbeta fram en lösning gemensamt.
När han säger patcha en port så syftar han inte på en port-forward i en router utan på en egen fysisk port så att dom inte skall sitta anslutna på samma nätverks-port som skolan. Kommunens IT gäng måste ju sedan koordinera detta arbete med er (och antagligen med Zetup IT) så ni hamnar på ett avskilt nät som ej drabbas av samma säkerhets-policy som dom ordinarie näten.

Ni har väl pratat med kommunens nätverksgäng om detta förutsätter jag?

Networking geek, #28735

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2007

@giplet:

Du kommer in på Battlenet (Alla kommer in, ingen kan spela)
Du kommer in på Origin (Alla kommer in, ingen kan spela)
En del av oss kommer in på Steam (men INGEN kan spela)
En del av oss kommer INTE in på steam, felmeddelande kommer upp. ( se inlägg ovan)

Exempel: Jag loggar in på overwatch, sätter mig i kö för Quickmatch.
Kön tickar på, och så fort jag får game skickas jag tillbaka till lobby (utan något meddelande om varför etc)
Det är Zetup som tabbat sig, och vi har nu börjat få kontakt med dom.

FULL COUNTER