Problem med VOIP server!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2010

Problem med VOIP server!

Hej!

Vi har stött på ett problem. Vi har en IBM xseries 336 serverdator som använder sig utav Asterisk. Det servern används till är VOIP.
Problem ett är att vi inte kommer in i systemet pga ingen vet lösenordet alltså root password. Och vi har provat att uppdatera softvaran från deras GUI i webläsaren men det funkar ej. Kan det vara så att något blockerar och att det då krävs att vi gör det ifrån själva datorn och inte deras GUI? Kan det vara så att det fattas någon behörighet för att kunna göra detta från webben?

Nästa problem vi har är att vi vill ansluta nya telefoner men när vi kopplat inte telefonen kan vi inte hitta den i kontrollpanelen där vi ska lägga till den men det går att ringa från telefonen men inte till den. Vi tror och hoppas att det löser sig med en uppdatering på softvaran i servern. Problemet kanske inte alls har med servern att göra utan är något problem med switcharna?

Vi är inte så kunniga inom området och hade uppskattat all hjälp vi kan få, det finns säkert en del otydligheter i min text så fråga jätte gärna så jag kan försöka ge en bättre beskrivning.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008

Ok.
Vad är det för GUI ni har uppdaterat? Freepbx?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Maj 2005

Det hade hjälp om ni visste vilken programvara ni använder samt vilket operativsystem. Har du fysiskt åtkomst till maskinen är det väldigt enkelt att få återställa root lösenord.

Har ni ett eget VLAN för telefoner?

Vet inte riktigt hur det funkar med "små" telefonväxlar.
Ni lär behöva sätta PBXen som gateway i ip telefonen och ni lär behöva binda telefonen till en anknytning.

Eftersom telefonen kan ringa ut så har den i alla fall hittat någon PBX. Ni kan inte ringa in för att ni för närvarande inte har något nummer kopplat till den, PBXen routar inte trafiken till den.

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010

Låter som personen som satte upp systemet slutat men glömt att dokumentera det?

I så fall är det nog kanske bättre ni plockar in någon konsult på några timmar som kan hjälpa till?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Troligen så att systemet är konfigurerat så att man default kan ringa ut och visa ex. växelnummret utan konfiguration. Sedan för att man ska kunna ringa telefonen internt/externt krävs att man get den ett nummer.

Vad är det för växelmjukvara? Vilket operativsystem? IBM är bara de som gjort hårdvaran. Ofta går det hacka root-lösenordet om man fysikt är på plats. Vet man vilken växel de är kan man prova med default login, 1234, växelnummret, organisationsnummret osv. Ofta är det sådana lösenord.

Sedan kan ni fundera över hur gammal hårdvaran är, en snabb googling ger siffror från 2005. Kanske dags att uppgradera hårdvaran om ni inte vill ha massa oförutsedd nertid på växeln

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av jocke92:

Troligen så att systemet är konfigurerat så att man default kan ringa ut och visa ex. växelnummret utan konfiguration. Sedan för att man ska kunna ringa telefonen internt/externt krävs att man get den ett nummer.

Vad är det för växelmjukvara?

TS skriver Asterisk så det borde väl vara en rätt bra indikation på vad det är för programvara. Att man kan ringa ut men inte in utan att göra någon som helst config är ju inte sant, du behöver konfiga en SIP extension med en anknytning och ett lösenord, så fungerar alla IP-Telefonilösningar. Det finns de som har autoconfig, men det är inget som asterisk har som default. Så någon annat ovanpå asterisk måste det nog vara, kan vara asterisk egen..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2010

Servern kör Linux. Dom nya telefonerna är konfigurerade och det går som jag nämnt att ringa från dom men inte till. Systemet är internt alltså inga operatörer eller liknande. Det stora problemet är ju att vi inte hittar dom nya telefonerna i pbx.

Om någon vet hur man återställer root password hade det uppskattas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av kre:

Servern kör Linux. Dom nya telefonerna är konfigurerade och det går som jag nämnt att ringa från dom men inte till. Systemet är internt alltså inga operatörer eller liknande. Det stora problemet är ju att vi inte hittar dom nya telefonerna i pbx.

Om någon vet hur man återställer root password hade det uppskattas!

Ja men då måste vi ju veta vad det är för mjukvara.
Vad står det om du går med webbläsaren där du försöker logga in?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kre:

Servern kör Linux. Dom nya telefonerna är konfigurerade och det går som jag nämnt att ringa från dom men inte till. Systemet är internt alltså inga operatörer eller liknande. Det stora problemet är ju att vi inte hittar dom nya telefonerna i pbx.

Om någon vet hur man återställer root password hade det uppskattas!

Om det är Linux så kan du boota i read-only mode och sätta nytt root lösenord

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kallabaz:

Ja men då måste vi ju veta vad det är för mjukvara.

TS skriver att det är Linux så rootlösenordet sätter du inte i mjukvaran, det gör du i OS!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av studiox_swe:

TS skriver att det är Linux så rootlösenordet sätter du inte i mjukvaran, det gör du i OS!

Nej men det blir svårt att göra ändringar på anknytningsnivå utan att komma in i webgui om det är ett sådant.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kallabaz:

Nej men det blir svårt att göra ändringar på anknytningsnivå utan att komma in i webgui om det är ett sådant.

Inte om du har root-access till servern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av studiox_swe:

Inte om du har root-access till servern

Beror på om detta tillfälle är en quick fix eller om de planerar att fortsätta använda lösningen.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av kallabaz:

Beror på om detta tillfälle är en quick fix eller om de planerar att fortsätta använda lösningen.

Hur menar du då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av kre:

Det stora problemet är ju att vi inte hittar dom nya telefonerna i pbx.

Har ni inte en manual? Om det är en Asterisk PBX finns drösvis med manualer på internet. Om ni har tid att labba borde ni installera en labserver som ni använder som utbildningsserver. Har ni kort om tid, hyr in en konsult som fixar problemen och lär er initiera nya telefoner/användare.