Problem med att få enkla grundläggande funktioner i excel att fungera, formatering av celler, filterfunktionen och säkerhetsvarning.
Hej, hela eftermiddagen har gått och jag har ingenting fått gjort. Vilket gör att jag känner mig något frustrerad nu. Jag har försökt söka mig fram på internet, både på engelska och svenska men jag lyckas inte hitta någon lösning. Så jag hoppas kunna få hjälp här! Att göra en enkel kalkyl ska inte vara så här svårt!
Jag har precis gjort en ren installation, formaterat datorn, installerat windows 8.1 och Office 2007 och nu när jag laddat ner bankutdrag i både .xls och .csv filer så får jag ingenting att fungera som det ska.
Problem 1.
När jag laddar ner kontoutdrag i form av en .xls fil från bankens hemsida så är allt formaterat i text, jag kan alltså inte summera mina utlägg på respektive företag. När jag markerar hela kolumnerna med utgifter, summa etc. och ska ändra till tal eller valuta så fungerar ej detta. Att "hämta format" fungerar inte heller. Det enda jag hittat som fungerar är när jag vänsterklickar på den lilla gröna triangeln i hörnet på en enstaka cell och väljer konvertera till tal. Att sitta och göra detta på flera tusen poster är inte aktuellt.
Problem 2.
Om jag laddar ner kontoutdrag i form av en .csv fil och hämtar extern data från text så får jag formateringen av celler och summeringen att fungera. Nu fungerar däremot inte filterfunktionen som den ska, när jag ska filtrerat ut celler med namn som t ex JET, Statoil osv och ska kategorisera dom till Bensin i en ny kolumn så får även alla andra inköp mellan det första och det sista datum på JET och Statoil, som inte är markerade i filtret, benämningen "Bensin".
Problem 3.
När jag laddat ner .csv filen och hämtat in dess data i en ny arbetsbok som jag beskrivit ovan, så får jag en säkerhetsvarning och Excel meddelar att "Dataanslutningar har inaktiverats." När jag kollade upp detta på windows hemsida så hävdar de att en hackare finns i filen. Hur kan jag fått det när jag precis har gjort en ren installation och endast använt mig av genuina programvaror och sedan enbart gått in på bankens hemsida. Är det banken som bistått med denna hackare?
Tacksam för svar!