Ghost S1 - prestanda, format, community

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Det er helt rett, men 'some turbulence' sier meg fint lite, derfor tar jeg sjansen! For meg er det viktig å ha en kjøler som holder seg på plassen sin, og ikke kommer i veien for RAM, heatspreaders etc... Hvis det blir helt forjævlig (og lyd er jo en subjektiv greie), får det bli en Cryorig C7 (cu), med Noctua-vifte (flakt) og en eller annen fan duct.

Håller med. Huvudsaken är att den kyler...

Jag ska prova att modda nh-l12 med en 15 mm fläkt. Ska bli mycket bättre temps då. Får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Håller med. Huvudsaken är att den kyler...

Jag ska prova att modda nh-l12 med en 15 mm fläkt. Ska bli mycket bättre temps då. Får se.

På mitt mobo (gigabyte ga-ab350n) gick det vända heatpipsen mot mina Corsair lpx och då gick en 120x15mm fläkt in när jag tog bort wifi modulen. Har inte jämfört temps däremot då det inte funnits tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Följet de inte med ? Jag köpte kylaren från amazon. Förväntar mig att få am4 fästen till faktiskt

Skrivet av JesperOlsson:

Nix, inga AM4 fästen.. bara för AM3.
EDIT: Men helvete, dom ligger ju här förfan!

Skrivet av kniven:

Om du köpte den nyproducerade versionen på Amazon ska am4 följa med direkt, har man köpt tidigare kan man beställa dem gratis via noctua på deras hemsida om du har kvitto på inköp.

Skrivet av xdrive:

Jag köpte nyss min från Amazon, jag fick med AM4 fästen.
Jag läste att det inte skulle följa med. Men det gjorde det.

En annan fråga, kan man köpa fler drive bays till top hatsen eller får man med det?

Har också för mig att de nyproducerade NH-L12 ska få med AM4 fästen. Om någon skulle bli utan så har jag ett extra AM4-kit liggande oöppnat hos mig. Fick av någon anledning två av Noctua när jag beställde fästen till den "gamla" kylaren. Går ju som sagt att få ett AM4-kit skickat från Noctua gratis.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadline:

Jeg har en LH9x65 på vei, som skal inn i spøkelset. For å være ærlig, så er jeg litt skeptisk til at Louqe avfeide den, all den tid de synes den kjølte bra. Vi får se!

Jag ser ju vinsten med en LH9x65 eftersom det är en väldigt lätt installation men eftersom 2700x inte såldes till ett bra pris under BF så köpte jag en 2700 istället och känner att jag vill överclocka den. Enligt Noctua så är L12 och LH9x65 likvärdiga i prestanda men L12S ska klara några watt till. Så jag hoppas på att kunna köra 4,1-4,2 stabilt på alla kärnor utan att kunna koka vatten på min cpu men vi får se.
Jag kanske skaffar en L tophat i framtiden och kör med en 240mm rad men klarar man sig på en L12S vore det perfekt eftersom jag tycker att tophat förstör hela chassit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag ser ju vinsten med en LH9x65 eftersom det är en väldigt lätt installation men eftersom 2700x inte såldes till ett bra pris under BF så köpte jag en 2700 istället och känner att jag vill överclocka den. Enligt Noctua så är L12 och LH9x65 likvärdiga i prestanda men L12S ska klara några watt till. Så jag hoppas på att kunna köra 4,1-4,2 stabilt på alla kärnor utan att kunna koka vatten på min cpu men vi får se.
Jag kanske skaffar en L tophat i framtiden och kör med en 240mm rad men klarar man sig på en L12S vore det perfekt eftersom jag tycker att tophat förstör hela chassit.

Tänk på att Noctua NH-L12S inte passar i Ghost S1 utan modifiering.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || Corsair 34WQHD240-C OLED || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 990 PRO 4TB || Corsair SF600 || Thor Zone NANOQ R Chalk || 3xNoctua NF-A14x25 G2 PWM || Corsair iCUE LINK TITAN 280 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Tänk på att Noctua NH-L12S inte passar i Ghost S1 utan modifiering.

Jo jag har tänkt på det, men enligt youtube klippet som postats tidigare var det inge större problem att bocka till den 2 gånger för att få den att passa.

Jag har insett nu att varken en L12 eller en L12S funkar med mina g.skill trident Z det är på 1,1 mm det faller :/.
Tänk vad lätt allt hade varit om man fick in en 70mm kylare i chassit

Och jag har svårt att bedöma om jag får in en Shadow Rock LP när jag inte fått moderkortet än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte utöka kylflänsarna (eller vad det kallas) på något sätt av en extra kylare? Haha a la Dr.Frankenstein. Typ svetsning.. haha..? Alternativt på något sätt leda värmen vidare i chassits ramverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

På mitt mobo (gigabyte ga-ab350n) gick det vända heatpipsen mot mina Corsair lpx och då gick en 120x15mm fläkt in när jag tog bort wifi modulen. Har inte jämfört temps däremot då det inte funnits tid.

Har samma moderkort och placerade L12an likadant, men jag fick plats med fläkten utan att ta bort wifi-modulen. Försköt förvisso fläkten lite åt sidan

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jo jag har tänkt på det, men enligt youtube klippet som postats tidigare var det inge större problem att bocka till den 2 gånger för att få den att passa.

Jag har insett nu att varken en L12 eller en L12S funkar med mina g.skill trident Z det är på 1,1 mm det faller :/.
Tänk vad lätt allt hade varit om man fick in en 70mm kylare i chassit

Och jag har svårt att bedöma om jag får in en Shadow Rock LP när jag inte fått moderkortet än.

Jag kommer köra NH-L12 + G.Skill Trident Z, vet att andra har gjort det också. Kan hitta bild om du vill se.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Administrativ avgift

@lasseTM: Jag kör en noctua L12 och G-skillz vad är problemet?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Har samma moderkort och placerade L12an likadant, men jag fick plats med fläkten utan att ta bort wifi-modulen. Försköt förvisso fläkten lite åt sidan

Det var av dig jag fick tipset att göra så via slack

Jag tänkte kylning framför allt då jag ändå kör alltid kör kabel på stationära så valde att plocka bort modulen.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Jag kommer köra NH-L12 + G.Skill Trident Z, vet att andra har gjort det också. Kan hitta bild om du vill se.

Skrivet av andra94:

@lasseTM: Jag kör en noctua L12 och G-skillz vad är problemet?

När jag kollade på Noctuas hemsida så ser det inte ut att passa, enligt dem är det 43mm i höjd upp mot fläns och Trident Z ska vara 44,1mm men har du bild får du gärna visa så jag kan slänga iväg en beställning på en L12. För just nu ligger alla mina prylar på posten utom just kylare som är det största gisslet för mig.

EDIT: är det tom möjligt att montera en 120 fläkt undertill med trident z?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

När jag kollade på Noctuas hemsida så ser det inte ut att passa, enligt dem är det 43mm i höjd upp mot fläns och Trident Z ska vara 44,1mm men har du bild får du gärna visa så jag kan slänga iväg en beställning på en L12. För just nu ligger alla mina prylar på posten utom just kylare som är det största gisslet för mig.

EDIT: är det tom möjligt att montera en 120 fläkt undertill med trident z?

Tvivlar på att det går använda en 120 fläkt under. Dom som fått dit en sån har använt ultra low profile minnen utan beklädnad

Permalänk
Administrativ avgift

@lasseTM:

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Tvivlar på att det går använda en 120 fläkt under. Dom som fått dit en sån har använt ultra low profile minnen utan beklädnad

Tänkte om det går att förskjuta fjäkten några milimeter åt sidan men det beror ju på hur moderkortet ser ut på andra sidan antar jag.
Jag får testa om en vecka när jag får min L12.

Tack, en L12 beställd, jag räknade visst inte med att cpu bygger 8mm men att ramslotten bara bygger 4-5mm så man "tjänar" ju några millimeter där.

Visa signatur

Permalänk
Administrativ avgift

@lasseTM: Tips är alltid att kolla över andras byggen , vi har några gallerier nu på SWEC än att förlita sig 100% på siffror. Inte ofta siffror faktiskt stämmer mot verkligheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att tänka på att moderkortet kommer sitta upp och ner i chassit och Noctua rekommenderar att kylaren ska vara vänd med heat pipes nedåt. Så i ditt fall bör du rotera kylaren 180 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Kan vara värt att tänka på att moderkortet kommer sitta upp och ner i chassit och Noctua rekommenderar att kylaren ska vara vänd med heat pipes nedåt. Så i ditt fall bör du rotera kylaren 180 grader.

Va..? Ska moderkortet vara monterat upp och ner?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Va..? Ska moderkortet vara monterat upp och ner?

Iom att det monteras i en kammare där "botten" ligger på motsatt sida mot vanliga chassin blir det upp-o-ner

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Fasen.... Ja insåg precis att ja inte kontrollerat mina RAM. Köpte kompletta black Friday ram på superbra pris..
Men nu när ja kontrollerar ser jag att de 51mm inte kommer gå då...
Gahhh.. Jag tyckte jag hade koll på allt...
Jaja då får man väl köpa nya minnen då.. Dessa var corsair Vengeance pro 3200mhz cl16 för 1600kr..
Nästa kostar nästan dubbelt upp alltså g.skill trident z 3200 cl14 .. Bahh

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Förra veckan sa Captech att mitt chassi såg ut att bli skickad nu den här veckan. Ringde till Captech idag och frågade om mitt chassi har blivit skickad. Fick ett nej, men borde skickas nästa vecka sa dem.

Jaha...

Visa signatur

|Chassi Deepcool CH160 |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

Förra veckan sa Captech att mitt chassi såg ut att bli skickad nu den här veckan. Ringde till Captech idag och frågade om mitt chassi har blivit skickad. Fick ett nej, men borde skickas nästa vecka sa dem.

Jaha...

Hmm, ja jag är inte förvånad om det tar ytterligare 1-2 veckor. Har inte heller sett röken av mitt chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mack4285:

Hmm, ja jag är inte förvånad om det tar ytterligare 1-2 veckor. Har inte heller sett röken av mitt chassi.

Inget nya tracking nummer har kommit sedan förra veckan på Torsdagen och gårdagens utskick var saknade nummer från den dagen som dom missat att skicka ut som redan låg service points.

Tror inget kommer skickas från Captech denna vecka till någon i EU och bra att du iallafall fick ett konkret svar.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Typiskt.. Kan se att mitt paket är vit serviceställe på PostNord hemsida. Men inte vilket ställe och orten är inte ens rätt. Ingen form av avisering 😑
Tragiskt att jag hade en avi från DHL att hämta ett paket samma jävla dag för något helt annat snacka om besvikelse när jag hämtade upp cykelkedjesprayen!!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Fasen.... Ja insåg precis att ja inte kontrollerat mina RAM. Köpte kompletta black Friday ram på superbra pris..
Men nu när ja kontrollerar ser jag att de 51mm inte kommer gå då...
Gahhh.. Jag tyckte jag hade koll på allt...
Jaja då får man väl köpa nya minnen då.. Dessa var corsair Vengeance pro 3200mhz cl16 för 1600kr..
Nästa kostar nästan dubbelt upp alltså g.skill trident z 3200 cl14 .. Bahh

Dina minnen kan mycket väl få plats. Jag har Noctua NH-L12 tillsammans med Ballistix AT-minnen. Detta skall egentligen inte gå då RAM-clearence under kylaren uppges vara 43 mm och minnena uppges vara 44 mm. Trots detta sitter dom på plats under kylaren med 10 mm marginal. Moderkortet är ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Dina minnen kan mycket väl få plats. Jag har Noctua NH-L12 tillsammans med Ballistix AT-minnen. Detta skall egentligen inte gå då RAM-clearence under kylaren uppges vara 43 mm och minnena uppges vara 44 mm. Trots detta sitter dom på plats under kylaren med 10 mm marginal. Moderkortet är ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

Ahh. Hoppas verkligen du har rätt
Får minnena imorgon men kylaren kan dröja så vi får se

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Tog fram linjalen. Ballistix Sport AT 16GB är 3.5cm på höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Mina är 5.1cm enligt specs online.. Rätt rejäl skillnad ändå..
Får väl helt enkelt hålla tummarna

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Nu har JayzTwoCents byggt klart sin Ghost med vattenkylning och tophat.

https://youtu.be/xzs-xCzjUoY

Skrivet av CooingPendulum:

@bluppblupp: "Today we're going to finish up this piece of crap."

Skrivet av breakwin:

@CooingPendulum: jay2cents är ju bara en dryg person generellt. Känns som han tog sitt första steg in i detta bygge med förtankar om att vara saltig från första början

Som jag ser det så syftar han inte på att chassit skulle vara skräp, utan på att han är less på alla problem han haft med själva bygget (otur med nätagg som var DOA, pump som inte orkade osv).

Snyggt med hatt både ovanpå och under för övrigt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Skrivet av Freffo:

Får erkänna att jag inte mätt mina minnen, gick bara efter måttangivelsen i specifikationerna som jag hittade på nätet innan jag beställde dom. Tänkte inte på att måttangivelsen kunde vara fel.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE