Byta hela ljudsystemet i bilen - vad behöver jag?

Permalänk
Medlem

Byta hela ljudsystemet i bilen - vad behöver jag?

G'day! Jag befinner mig just nu i Australien där jag om ett par månader ska påbörja en rundresa runt hela landet. Detta innebär att jag kommer att spendera väldigt mycket av de kommande 18 månaderna i bilen. Som den ljudentusiast jag är måste jag såklart slänga ut det befintliga ljudsystemet och ersätta det med nya saker. Jag är väldigt hemma i världen av hörlurar och allt däromkring, men när det kommer till bilstereo brister mina kunskaper lite (har faktiskt aldrig ens ägt en bil innan). Därför söker jag nu hjälp med att göra en lista på saker jag behöver. Exakta produkter är inte så viktigt, det kan jag nog lista ut själv när jag vet vad jag letar efter, men har ni tips på bra produkter/märken så är det bara att slänga fram dem. Det jag främst behöver hjälp med är som sagt att ta fram en överblickande lista på komponenter som krävs för att bygga ett komplett system.

Först och främst: jag är inte ute efter att kunna spela så högt som möjligt eller att studsa fram med hjälp av dubbla 15" baselement, utan det är kvalitet jag är ute efter. Jag är typen som köper hörlurar för 20,000 för att kunna njuta av musiken fullt ut och önskar återskapa det till viss grad i bilen också. Jag är väl medveten om att ingen bilstereo i världen kommer kunna tävla mot hörlurar i toppklassen, men ni förstår vad jag menar

Exakt vad det blir för bilmodell vet jag inte än, ska försöka köpa en i slutet på veckan. Ska kolla på följande: Nissan Pathfinder, Toyota Landcruiser, Mitsubishi Pajero, Land Rover Discovery. Samtliga är sent 90-tal eller tidigt 00-tal.

Budget har jag inte bestämt än, det får kosta vad det kostar ungefär. Men upp till 3,000 dollar kanske? I.e runt 20,000 SEK. Går det att komma billigare undan är det välkommet, men jag har inga problem att kasta pengar på bra ljud. "Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet dåra" - Farbror Barbro

Listan jag har just nu:
*Högtalare fram: högtalare för mellanregister i dörrarna och tweeters uppe på instrumentbrädan någonstans.
Hur kan man montera tweeters i en bil som inte har några i originalutförande? Vill inte behöva borra och modda panelerna om jag kan undvika det. Har googlat efter någon form av surface mount men hittar inte mycket. De jag sett är från ebay eller liknande, men jag vill helst köpa i butik.

*Högtalare bak: högtalare i dörrarna.

*Subwoofer: lagom stor låda som kan stå i bagageutrymmet och samsas med övrig packning.
Har även sett kompakta sub'ar som kan placeras under sätet. Något att överväga? Annars: sluten eller ventilerad låda?

*Förstärkare: mitt största frågetecken just nu. Antal kanaler? Effekt? Andra funktioner? En förstärkare till hela systemet eller en egen till subwoofern?

*DSP: Ännu ett frågetecken. Det känns känns som att om man ska gå all in på ett system bör man ha en DSP. Gillar idén om att ha extra kontroll över ljudet. Speciellt signal delay och crossover. Yay or nay?

*Huvudenhet: Hur mycket pengar ska man lägga här när man kör extern förstärkning? Kommer främst spela musik från Spotify på telefonen via USB. Köper jag en DSP kommer jag inte behöva funktioner som EQ eller dylikt. Inte intresserad av radio.

*Ljuddämpande material i dörrpanelerna? Någon som provat? Skillnad som är värd kostnaden och arbetet?

Har jag glömt något eller är det något man kan göra annorlunda? Något annat som är bra att tänka på när man väljer saker eller monterar?

Övriga frågor:
*Bör man köpa ett nytt/större batteri när man bygger ett ljudsystem med högre effekt? Går det rentav att köra stereon på ett eget batteri? Har lekt med tanken att lösa det så att jag kan spela lite musik när jag campar och bilen är avstängd utan att riskera att döda batteriet och sen inte kunna starta bilen. Det är ganska låg prio på det. Det finns ju bluetooth-högtalare trots allt.
*Är det här något jag vågar försöka mig på att bygga själv eller ska jag betala ett proffs för att göra det? Jag är ganska teknisk av mig, men har ingen erfarenhet av det här. Vill undvika att förstöra bilen och/eller mig själv.

Tack för att ni tog er tid att läsa! Hoppas någon har svar på mina frågor.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | MPB14 M4 Pro

Permalänk
Medlem

Allmänna råd: Håll mellanregister och diskant uppe på instrumentbrädan (3,5 tums koaxialer förslagsvis) och midbas i dörrarna fram (midbas = cirka 60 - 160 Hz). Sen en baslåda i skuffen.

Dämpa absolut dörrarna (ibland viktigare än att byta högtalare). Det du är ute efter är att dämpa vibrationer så inget skumgummi, du vill ha något i den här stilen: https://www.brl.se/sv/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-4...

Glöm tunn bas under stolen, sikta på en 8-10-tums bas i sluten låda så blir den inte så stor. Sluten brukar även vara bättre på SQ än portad (portad ger dock bättre tryck oftast). Jargongen är förresten SQ för Sound Quality och SPL för Sound Pressure Level (spela-högt-vid-korvmojjen), två olika skolor.

Tänker du ha passagerare i baksätet? Om inte så kan du skippa högtalare där, det ställer till det med tidskompet (som är rätt viktigt för att få till ljudet bra). Dessutom är det två kanaler mindre att förstärka.

Köper du en tillräckligt bra huvudenhet så kan du hoppa över DSP tycker jag. En DSP ger oändliga möjligheter men man behöver rätt mycket rutin för att få till det också, mycket lätt att skruva bort sig.

Några saker du ska se till att det finns i huvudenheten:
- Bra lågnivåutgångar (som lämnar cirka 4V) och tillräckligt många, behövs i princip 2 front, 2 rear + sub.
- Tidskomp, dvs man ställer i princip in en fördröjning på de högtalare som sitter närmast en så att ljudet kommer samtidigt till öronen från alla högtalare. Låter som en fjantig detalj men är skillnaden mellan ok ljud och bra ljud.
-Bra delningsfilter så man kan skicka rätt del av ljudsignalen till rätt slutsteg (eller rätt ingång på slutsteget).
-En EQ med tillräckligt många band.
Den här kör jag med (dock modellen utan CD-spelare): https://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cde-178bt.html

Avsätt mer än du tror på kablar och övrig monteringsutrustning. Snåla inte på strömkablarna till slutsteg. Säkra av dessa kablar så nära batteriet som möjligt med rätt storlek på säkringen. Bilbränder ute i bushen klara man sig utan.

Extra batteri bör du inte behöva i det här läget. Man brukar säga ett batteri för varje 1KW slutsteg men jag kör mitt system (cirka 1800W totalt) på ett enda batteri. Då har jag en generator på 140A och spelar aldrig med bilen avstängd. Se dock till att batteri och generator är pigga innan du ger dig av.

Det behövs lite rutin för att bygga bra ljud i bil, själv tog jag hjälp när jag började och det behövdes. Kolla efter ett lokalt billjudsforum och fråga där om det finns nån rutinerad räv som kan hjälpa till mot ersättning. Då kan man vara med själv och göra mycket av jobbet och det blir billigare och förmodligen bättre än om du skulle lämna in bilen och få det gjort.

Har nog missat en del saker men fråga om det är något jag kan fylla på med.