Permalänk
Medlem

Overclock

kan man köra med denna clock 24/7 utan att skada processorn?
Hade den högre på 3.9 men den var ostabil efter 2 timmar prime nu är den stabil efter 8 timmar med dessa clocks.
Drog ner minnena till 3333mhz då de inte vill kall starta på 3600 fungerar dock när de är igång men orkar inte hålla på gå in i bios o starta om.

Permalänk
Medlem

@3rk0

Ryzen är specad för en max temp på 95 grader. Ser att du har maxat 58 så det ska vara hur lugnt som helst.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

@3rk0

Ryzen är specad för en max temp på 95 grader. Ser att du har maxat 58 så det ska vara hur lugnt som helst.

Lol 95C låter lovande detta ;).

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

kan man köra med denna clock 24/7 utan att skada processorn?
Hade den högre på 3.9 men den var ostabil efter 2 timmar prime nu är den stabil efter 8 timmar med dessa clocks.
Drog ner minnena till 3333mhz då de inte vill kall starta på 3600 fungerar dock när de är igång men orkar inte hålla på gå in i bios o starta om.

https://image.ibb.co/jKhXHk/detta.jpg

Max säker temp: 95c
Max säker Vcore 1.425V
Max säker SoC voltage 1.2V

Du har riktigt goda marginaler och kan förmodligen klocka extemt mycket högre. Just nu kör du ju processorn i rena söndagstempot!

Själv ställde jag in 1.425V och såg hur högt jag kunde klocka och på min 1700 så verkar makgränsen ligga vid 3.95Ghz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Max säker temp: 95c
Max säker Vcore 1.425V
Max säker SoC voltage 1.2V

Du har riktigt goda marginaler och kan förmodligen klocka extemt mycket högre. Just nu kör du ju processorn i rena söndagstempot!

Själv ställde jag in 1.425V och såg hur högt jag kunde klocka och på min 1700 så verkar makgränsen ligga vid 3.95Ghz.

Obehagligt men 4ghz går att nå vågar mig inte på mer säkert inte stabil dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Obehagligt men 4ghz går att nå vågar mig inte på mer säkert inte stabil dock

https://image.ibb.co/dmhA3Q/Untitled.jpg

Att smiska på med mer MHZ är inte skadligt det minsta så det är ju bara testa. Det som kan leda till degradering är om man ställer vcore högre än 1.425V, men håller man sig under det så kan man sedan se hur högt man kan nå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har en liten fråga. När man överklockar Ryzen 7 1700, eller något annat Ryzen 7-kort för den delen, försvinner då den automatiska nedklockningen vid idle och mindre arbete? Det känns ju lite synd om man ska ligga och maxa konstant utan anledning. Även om en del säger att det är lugnt så länge tempen är rimlig så borde det ju kunna ha någon slags påverkan på livslängden och framtida bruk?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av krisljungberg:

Jag har en liten fråga. När man överklockar Ryzen 7 1700, eller något annat Ryzen 7-kort för den delen, försvinner då den automatiska nedklockningen vid idle och mindre arbete? Det känns ju lite synd om man ska ligga och maxa konstant utan anledning. Även om en del säger att det är lugnt så länge tempen är rimlig så borde det ju kunna ha någon slags påverkan på livslängden och framtida bruk?

Ja, den ligger då och maxar hela tiden, men jag har wattmätare vid väggen och skillnaden är kanske 3-5W så för mig är det värt den extra prestandan.

Vill dock minnas att ASUS i någon video ville mena att om man kör "offset" på Vcore istället för ett fast värde så regleras åtminstonne spänningen utefter belastning, men jag får det inte att funka på x370 prime pro utan det är ett fast värde som blir något högre vid belastning i och med Load Line Calibration.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Så hur mycket påverkar det moderkort och CPU och allt? Jag menar, min burk är ju igång 24/7/365.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5700X Motherboard: ASUS Crosshair VI Hero GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX Cooler: be quiet! Shadow Rock TF 2 M.2: PNY CS2230 1TB SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB PSU: Corsair RM1000x V3 1000W Case: Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Så hur mycket påverkar det moderkort och CPU och allt? Jag menar, min burk är ju igång 24/7/365.

Helt oklockat pendlade det för mig mellan 75-80W i idle. Nu med 3.95Ghz och vcore på 1.1424V så pendlar det mellan 85-90W i idle.

Om du menar hur det påverkar oklockat med "pure power" på eller av så har jag inte gjort några sådanna mätningar. Kan ju hända att det är spikar och dippar som min mätare inte läser av. Det är en billig sak från Clas Ohlsson.

Men är man av åsikten att energieffektivitet > prestanda så bör man nog inte klocka då jag har svårt att tänka mig att det är mer energieffektivt med en fast frekvens.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Jag menar livslängden på processorn eller andra komponenter! Om det påverkas mycket negativt av att köra full clock dygnet runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag menar livslängden på processorn eller andra komponenter! Om det påverkas mycket negativt av att köra full clock dygnet runt.

Aha, nej det ska det inte göra bara man håller sig under 1.1425V.

Sen kan det ju förståss bli kämpigt om man har dålig kylning. Ingen elektronik mår bra av värme.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Jag trodde Ryzen 7 1700 klarade högre volt än 1.1425? Det är det kortet jag går i banorna att köpa, som jag även tänkte överclocka lite inom rimliga gränser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Jag trodde Ryzen 7 1700 klarade högre volt än 1.1425? Det är det kortet jag går i banorna att köpa, som jag även tänkte överclocka lite inom rimliga gränser.

1.425V ska det vara Slant med fingrarna. Alltså ett komma fyrahundratjugofem.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Haha jag tänkte väl! Blev lite orolig där. ;D

Hur som helst, R7 1700 känns jäkligt lovande för allround-människor som jag. Enligt vissa tester jag läst så ska till och med stock coolern klara av skaplig overclock utan att nå i närheten av några 95C, så det känns ju lovande också. Man kanske kan slänga in ett par extra fläktar i chassit för säkerhetsskull?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Haha jag tänkte väl! Blev lite orolig där. ;D

Hur som helst, R7 1700 känns jäkligt lovande för allround-människor som jag. Enligt vissa tester jag läst så ska till och med stock coolern klara av skaplig overclock utan att nå i närheten av några 95C, så det känns ju lovande också. Man kanske kan slänga in ett par extra fläktar i chassit för säkerhetsskull?

I ett Fractal design define S så klarade min 3.85Ghz med stock-kylaren, ca 85c vid stresstest, så jo nog går det allt klocka lite grann även med Wraith.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Det är ju rätt schyst! När man stresstestar så går ju burken på max under en längre period. Vilka realistiska scenarior kommer man upp i samma temp tror du? Om man renderar film under en lång tid? Eller spelar något CPU-intensivt under några timmar i streck?

Man vill ju egentligen inte ligga på 85C, det skulle göra mig orolig. Min nuvarande verkar maxa runt 70-71C när jag spelar vilket jag tycker är OK.

Sorry förresten att jag kapade tråden fullständigt! Hoppas någon annan än jag har glädje av Ozzed's hjälpsamhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Det är ju rätt schyst! När man stresstestar så går ju burken på max under en längre period. Vilka realistiska scenarior kommer man upp i samma temp tror du? Om man renderar film under en lång tid? Eller spelar något CPU-intensivt under några timmar i streck?

Man vill ju egentligen inte ligga på 85C, det skulle göra mig orolig. Min nuvarande verkar maxa runt 70-71C när jag spelar vilket jag tycker är OK.

Sorry förresten att jag kapade tråden fullständigt! Hoppas någon annan än jag har glädje av Ozzed's hjälpsamhet.

Jag tror inte det finns "verkliga" laster som når samma temp som stresstest. de där sista graderna får de ut genom att belasta L1. L2 och L3 cache för fullt hela tiden och det tror jag inte att "verkliga" flertrådade laster gör på det sättet, så det är ju verkligen "worst case" och lite till.

Visa signatur

Permalänk

@Ozzed: Tack så mycket för alla svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag såg någon video där man kunde överklocka via pstate och få processorn att ställa ner sig till olika p states när den inte behöver kraften. Här är Videon
https://www.youtube.com/watch?v=woOk5MVNUzo

Kan inte säga att jag fattar allt han gör där men det ser lovande ut dock.