Hur sänka idle power usage? HP PROLIANT DL580 G7 4U RACK SERVER

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2003

Hur sänka idle power usage? HP PROLIANT DL580 G7 4U RACK SERVER

Hej,

Har en server enligt följande:

HP PROLIANT DL580 G7 4U RACK SERVER
4x E7-4807, 16GB, P410i/256MB, 2x 146GB, DVD

Mitt dilemma är att den drar nästan 600W bara i idle mode, vad kan man göra åt det? Känns som om att bara fläktarna kanske drar 300W? Kan man plocka ur 2 cpuer samt lite flätar å kanske ett nätagg?

Mvh

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det lät lite mycket eller? Är den verkligen idle? Fläktarna ska ju varva ner och stå och puttra lite bara, inte yla som en vargfarm i fullmåne efter boot.

Här finns en trevlig lista på BIOS-inställningar (rekommenderade) som bl.a tar upp sånt.
https://boerlowie.wordpress.com/2010/09/03/recommended-bios-s...

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av spinxen:

Mitt dilemma är att den drar nästan 600W bara i idle mode, vad kan man göra åt det?

Hur har du mätt effektförbrukningen? Många billigare/äldre effektmätare kompenserar inte för effektfaktor, vilket gör att t ex switchade nätaggregat ser ut att dra väldigt mycket effekt vid låg belastning.

Skrivet av spinxen:

Känns som om att bara fläktarna kanske drar 300W?

Nä, knappast realistiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2004

Helt orimligt är det väl ändå inte med 600w för 4st gamla cpu:er? Det är ju i princip 4 datorer i en.
Om du plockar ur några CPU:er går rimligtvis förbrukningen ner.

Är detta din hemmaserver? Vad pysslar den med egentligen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

Om fläktarna går max så kan det vara för att den inte gillar någon av de insatta (SATA)hårddiskarna,

inte ett helt okänt problem och beror på utläsningsformaten från S.M.A.R.T skiljer sig mellan diskmodeller/serier när det läser ut temperaturerna från hårddiskarna och någon av mätvärden pga. felläsning eller snarare att datat är på fel position i datafältet från HD då indikeras som väldigt varm/felläge och fläktarna går då på max. Det räcker med en enda disk och det är nästan omöjlig att lura systemet och kringå detta så att fäktarna går med till normalvarv. Antingen får man gilla läget med fläktar på max eller så får man testa och byta diskar tills man får en uppsättning som HPE accapterar och fläktvarvtalet går ned.

söker man runt lite så finns det listor på olika hårddiskar som fungerar bra eller inte bra i olika HPE-servrar och det handlar verkligen om att leta efter exakta modeller och firmware då både HGST, toshiba, Samsung, Seagate och WD har diskar som fungerar bra och sådana som får fläktarna att gå på max.

Kör man med HPE:s orginaldiskar (både SATA och SAS) så kommer det att bli rätt eftersom dess firmware är ihopgift med servern
(sedan kan man tycka vad man vill om det och oviljan att supporta standarddiskar av valfri tillverkare - men så är läget...

Dell mfl. är inte ett dugg bättre på detta och värre blir det ju nyare modeller av servrar - det handlar om avsiktlig inlåsning av kunder och säkra omsättning av sina OEM-diskar (det är nästan alltid Seagate som tillverkar dem))

---

Effektmätning är knepig historia - många köpemätare visar helt fel när det kopplas in mot switchad last då det inte kan hantera att strömspikarna är höga nära halveriod-toppen och inget alls resten av tiden.

En mätare som jag vet mäter hyfsat rätt även på väldig 'dålig' ström är clas ohlsons https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

OBS: just denna!!! - inte dom andra dyrare, mer fancy funktioner, fjärravläsning eller är snyggare, elmätare då många av dem visar inte rätt när det är skrynklig ström från switchade nätaggregat, energisparlampor etc.

36-2897 är dissikerad och analyserad av folk som håller på med energimätare och konstaterad att den faktiskt innehåller en riktig energimätarkrets av debiteringskvalitet, grundprecisionen kanske inte är den bästa då den inte trimmas in så noga vid tillverkningen i kina (dvs. +/- antal % fel i antal kWh vid mätning över låg tid) - men den visar effekten med hyffsad noggranhet även när strömmen är väldigt besvärlig och sönderhackad, det som gör andra stickproppseffektmätare vansinniga och kan visa på tok uppåt väggarna i värden.

Man kan få ut värdet för 'PF' = Power Faktor ur nämnda elmätare - dvs. hur mycket 'mer' genomsnittlig ström en produkt drar för en viss effektförbrukning (i Watt räknat) i jämförelse med hur en värmeelement drar i ström för samma effektnivå.

tex. om du mäter effektfaktorn till 0.5 (inte ovanligt för mindre, många parallellkopplade switchade nätaggregat och energisparlampor har ännu lägre värde) på en skarvsladd med utrustning som tillsammans drar 1150 Watt (reell effekt) , i andra läget på mätaren registrerar då en förbrukning på 2300 VA (skenbar effekt) - kvoten blir då PF = Watt/VA = 1150/2300 = 0.5 och RMS-strömmen kommer då att ligga runt 10 Ampere (strömspikarna på periodtopparna kan vara bra bit över 30 Ampere och är en orsak till varför det kan smacka otäckt när man slår på och av apparater och sticker in stickproppar i uttagen och det surrar/brummar otäckt om stiften och uttagen när man (för långsamt) drar ut en stickpropp ur en vägg under drift. Strömmen på ledningen ser för hemsk ut av dagens moderna switchade strömförsörjningsssystem...).

Det läget indikerar då att din kabel och din säkring arbetar på max ström (10 ampere) vid 1150 Watt reell förbrukning på apparaterna och du kan inte koppla in mer utrustning på den uttaget/säkringen utan att riskera att säkringen går efter en tid, men hade du kopplat in elelement så hade du kunnat belasta med 2300 Watt värmeeffekt för samma ström (dock elräkningen dubbelt högre)

Debiterings-elmätare mäter bara den reella effekten (i Watt), inte den skenbara effekte (VA) - så du betalar inte mer för den högre strömmen som en dålig byggs switchad aggregat drar - du betala 'bara' för den värmemängd som elströmmen resulterar i.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Gurk:

Det lät lite mycket eller? Är den verkligen idle? Fläktarna ska ju varva ner och stå och puttra lite bara, inte yla som en vargfarm i fullmåne efter boot.

Här finns en trevlig lista på BIOS-inställningar (rekommenderade) som bl.a tar upp sånt.
https://boerlowie.wordpress.com/2010/09/03/recommended-bios-s...

Stort tack, ska kolla! Ja det var i idle.

Skrivet av Hieronymus Bosch:

Hur har du mätt effektförbrukningen? Många billigare/äldre effektmätare kompenserar inte för effektfaktor, vilket gör att t ex switchade nätaggregat ser ut att dra väldigt mycket effekt vid låg belastning.
Nä, knappast realistiskt.

Jag mätte med denna: https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-4444

Skrivet av henkiii:

Helt orimligt är det väl ändå inte med 600w för 4st gamla cpu:er? Det är ju i princip 4 datorer i en.
Om du plockar ur några CPU:er går rimligtvis förbrukningen ner.

Är detta din hemmaserver? Vad pysslar den med egentligen?

Jag tänkte ev plocka ut 2 cpuer till en början. Är lite labb-miljö än så länge.

Skrivet av xxargs:

Om fläktarna går max så kan det vara för att den inte gillar någon av de insatta (SATA)hårddiskarna,

inte ett helt okänt problem och beror på utläsningsformaten från S.M.A.R.T skiljer sig mellan diskmodeller/serier när det läser ut temperaturerna från hårddiskarna och någon av mätvärden pga. felläsning eller snarare att datat är på fel position i datafältet från HD då indikeras som väldigt varm/felläge och fläktarna går då på max. Det räcker med en enda disk och det är nästan omöjlig att lura systemet och kringå detta så att fäktarna går med till normalvarv. Antingen får man gilla läget med fläktar på max eller så får man testa och byta diskar tills man får en uppsättning som HPE accapterar och fläktvarvtalet går ned.

söker man runt lite så finns det listor på olika hårddiskar som fungerar bra eller inte bra i olika HPE-servrar och det handlar verkligen om att leta efter exakta modeller och firmware då både HGST, toshiba, Samsung, Seagate och WD har diskar som fungerar bra och sådana som får fläktarna att gå på max.

Kör man med HPE:s orginaldiskar (både SATA och SAS) så kommer det att bli rätt eftersom dess firmware är ihopgift med servern
(sedan kan man tycka vad man vill om det och oviljan att supporta standarddiskar av valfri tillverkare - men så är läget...

Dell mfl. är inte ett dugg bättre på detta och värre blir det ju nyare modeller av servrar - det handlar om avsiktlig inlåsning av kunder och säkra omsättning av sina OEM-diskar (det är nästan alltid Seagate som tillverkar dem))

---

Effektmätning är knepig historia - många köpemätare visar helt fel när det kopplas in mot switchad last då det inte kan hantera att strömspikarna är höga nära halveriod-toppen och inget alls resten av tiden.

En mätare som jag vet mäter hyfsat rätt även på väldig 'dålig' ström är clas ohlsons https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

OBS: just denna!!! - inte dom andra dyrare, mer fancy funktioner, fjärravläsning eller är snyggare, elmätare då många av dem visar inte rätt när det är skrynklig ström från switchade nätaggregat, energisparlampor etc.

36-2897 är dissikerad och analyserad av folk som håller på med energimätare och konstaterad att den faktiskt innehåller en riktig energimätarkrets av debiteringskvalitet, grundprecisionen kanske inte är den bästa då den inte trimmas in så noga vid tillverkningen i kina (dvs. +/- antal % fel i antal kWh vid mätning över låg tid) - men den visar effekten med hyffsad noggranhet även när strömmen är väldigt besvärlig och sönderhackad, det som gör andra stickproppseffektmätare vansinniga och kan visa på tok uppåt väggarna i värden.

Man kan få ut värdet för 'PF' = Power Faktor ur nämnda elmätare - dvs. hur mycket 'mer' genomsnittlig ström en produkt drar för en viss effektförbrukning (i Watt räknat) i jämförelse med hur en värmeelement drar i ström för samma effektnivå.

tex. om du mäter effektfaktorn till 0.5 (inte ovanligt för mindre, många parallellkopplade switchade nätaggregat och energisparlampor har ännu lägre värde) på en skarvsladd med utrustning som tillsammans drar 1150 Watt (reell effekt) , i andra läget på mätaren registrerar då en förbrukning på 2300 VA (skenbar effekt) - kvoten blir då PF = Watt/VA = 1150/2300 = 0.5 och RMS-strömmen kommer då att ligga runt 10 Ampere (strömspikarna på periodtopparna kan vara bra bit över 30 Ampere och är en orsak till varför det kan smacka otäckt när man slår på och av apparater och sticker in stickproppar i uttagen och det surrar/brummar otäckt om stiften och uttagen när man (för långsamt) drar ut en stickpropp ur en vägg under drift. Strömmen på ledningen ser för hemsk ut av dagens moderna switchade strömförsörjningsssystem...).

Det läget indikerar då att din kabel och din säkring arbetar på max ström (10 ampere) vid 1150 Watt reell förbrukning på apparaterna och du kan inte koppla in mer utrustning på den uttaget/säkringen utan att riskera att säkringen går efter en tid, men hade du kopplat in elelement så hade du kunnat belasta med 2300 Watt värmeeffekt för samma ström (dock elräkningen dubbelt högre)

Debiterings-elmätare mäter bara den reella effekten (i Watt), inte den skenbara effekte (VA) - så du betalar inte mer för den högre strömmen som en dålig byggs switchad aggregat drar - du betala 'bara' för den värmemängd som elströmmen resulterar i.

Stort tack för ditt utförliga svar, jag ska testa lite mer! Återkopplar.

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av xxargs:

Om fläktarna går max så kan det vara för att den inte gillar någon av de insatta (SATA)hårddiskarna,

inte ett helt okänt problem och beror på utläsningsformaten från S.M.A.R.T skiljer sig mellan diskmodeller/serier när det läser ut temperaturerna från hårddiskarna och någon av mätvärden pga. felläsning eller snarare att datat är på fel position i datafältet från HD då indikeras som väldigt varm/felläge och fläktarna går då på max. Det räcker med en enda disk och det är nästan omöjlig att lura systemet och kringå detta så att fäktarna går med till normalvarv. Antingen får man gilla läget med fläktar på max eller så får man testa och byta diskar tills man får en uppsättning som HPE accapterar och fläktvarvtalet går ned.

söker man runt lite så finns det listor på olika hårddiskar som fungerar bra eller inte bra i olika HPE-servrar och det handlar verkligen om att leta efter exakta modeller och firmware då både HGST, toshiba, Samsung, Seagate och WD har diskar som fungerar bra och sådana som får fläktarna att gå på max.

Kör man med HPE:s orginaldiskar (både SATA och SAS) så kommer det att bli rätt eftersom dess firmware är ihopgift med servern
(sedan kan man tycka vad man vill om det och oviljan att supporta standarddiskar av valfri tillverkare - men så är läget...

Dell mfl. är inte ett dugg bättre på detta och värre blir det ju nyare modeller av servrar - det handlar om avsiktlig inlåsning av kunder och säkra omsättning av sina OEM-diskar (det är nästan alltid Seagate som tillverkar dem))

---

Effektmätning är knepig historia - många köpemätare visar helt fel när det kopplas in mot switchad last då det inte kan hantera att strömspikarna är höga nära halveriod-toppen och inget alls resten av tiden.

En mätare som jag vet mäter hyfsat rätt även på väldig 'dålig' ström är clas ohlsons https://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

OBS: just denna!!! - inte dom andra dyrare, mer fancy funktioner, fjärravläsning eller är snyggare, elmätare då många av dem visar inte rätt när det är skrynklig ström från switchade nätaggregat, energisparlampor etc.

36-2897 är dissikerad och analyserad av folk som håller på med energimätare och konstaterad att den faktiskt innehåller en riktig energimätarkrets av debiteringskvalitet, grundprecisionen kanske inte är den bästa då den inte trimmas in så noga vid tillverkningen i kina (dvs. +/- antal % fel i antal kWh vid mätning över låg tid) - men den visar effekten med hyffsad noggranhet även när strömmen är väldigt besvärlig och sönderhackad, det som gör andra stickproppseffektmätare vansinniga och kan visa på tok uppåt väggarna i värden.

Man kan få ut värdet för 'PF' = Power Faktor ur nämnda elmätare - dvs. hur mycket 'mer' genomsnittlig ström en produkt drar för en viss effektförbrukning (i Watt räknat) i jämförelse med hur en värmeelement drar i ström för samma effektnivå.

tex. om du mäter effektfaktorn till 0.5 (inte ovanligt för mindre, många parallellkopplade switchade nätaggregat och energisparlampor har ännu lägre värde) på en skarvsladd med utrustning som tillsammans drar 1150 Watt (reell effekt) , i andra läget på mätaren registrerar då en förbrukning på 2300 VA (skenbar effekt) - kvoten blir då PF = Watt/VA = 1150/2300 = 0.5 och RMS-strömmen kommer då att ligga runt 10 Ampere (strömspikarna på periodtopparna kan vara bra bit över 30 Ampere och är en orsak till varför det kan smacka otäckt när man slår på och av apparater och sticker in stickproppar i uttagen och det surrar/brummar otäckt om stiften och uttagen när man (för långsamt) drar ut en stickpropp ur en vägg under drift. Strömmen på ledningen ser för hemsk ut av dagens moderna switchade strömförsörjningsssystem...).

Det läget indikerar då att din kabel och din säkring arbetar på max ström (10 ampere) vid 1150 Watt reell förbrukning på apparaterna och du kan inte koppla in mer utrustning på den uttaget/säkringen utan att riskera att säkringen går efter en tid, men hade du kopplat in elelement så hade du kunnat belasta med 2300 Watt värmeeffekt för samma ström (dock elräkningen dubbelt högre)

Debiterings-elmätare mäter bara den reella effekten (i Watt), inte den skenbara effekte (VA) - så du betalar inte mer för den högre strömmen som en dålig byggs switchad aggregat drar - du betala 'bara' för den värmemängd som elströmmen resulterar i.

*blåser luft lite snabbare genom näsan av glädje*
Mycket trevligt att se någon med detaljkunskaper dela med sig, otroligt trevligt av dig.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Gurk:

*blåser luft lite snabbare genom näsan av glädje*
Mycket trevligt att se någon med detaljkunskaper dela med sig, otroligt trevligt av dig.

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

@spinxen:

Ja jag blev glad iaf

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Aha! På produktsidan finns en flik märkt "Experten svarar". Där står det att "Denna mätare tar ej hänsyn till effektfaktorn.". Så det kan ju vara en del av mysteriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@ Spinxen - såg inte förrän nu i din lista på servern att du hade två stycke 146 GB-diskar i servern - det är alltså HPE:s orginal SAS-diskar du har i denna?? - då borde inte fläktarna gå på max om du inte har andra diskar (eller SSD) i chassiet också - plocka i så fall bort extradiskarna och se om det blir lugnare - gissar att de båda 146GB diskarna är din systemdisk i RAID1-konfiguration.

---

Det 'löjliga' är att den billigaste och fulaste energimätare med den mest otydliga displayen hos clasohlson som gör jobbet bäst när det gäller att mäta på krånglig och ful ström från switchade aggregat, elektroniska ballaster för lysrör och halogen och energispar och vita LED-lampor.

---

De dyrare med "bells and whistles and good looking" gör mätjobben allt för ofta väldigt mycket sämre och tom. ger helt vansinniga och orimliga värden vid fulström från tex switchade nätaggregat att de faktiskt degraderas till att vara totalt värdelösa när de inte klarar att mäta rätt... man har lagt krutet på utseende och inte funktion och mätnoggranhet

kör dom till elektronikåtervinningen och köp 36-2897 på clas i sjön istället (motsvarande energimätare med samma utseende hos conrad mfl. torde ha samma inkrom och mäta hyffsat rätt dom också).

Ett sätt att skilja agnarna från vetet på sådana elmätare är att titta i bruksanvisningen och se om det finns något läge/knapp som kan visa 'PF' - har den denna funktion så är det stor sannolikhet att det är en riktig energimätarkrets i denna medans de som inte har det, har betydlig enklare mätsystem och börja visa grova fel när strömmen inte är i sinus längre utan är kraftigt distorderad med höga strömpulser vid spänninsgtopparna. dom som 'bara' har 'cos(fi)' och inte 'PF är också bara att välja bort, dom har inte tillräckligt bra strömmätare för att mäta rätt på switchade nätaggregat även om de mäter rätt på elmotorer och annan induktiv last.

En 1.7 Watts GU10 - lampa som borde bara dra 7.4 mA, men med effektfaktorn 0.3 så är det snarare 24.6 mA i RMS ström som dras och tittar man med oscilloskop så ser man att toppströmmen i själva verket är runt 180 mA under ca 1 ms per halvperiod-topp. det är alltså en väldigt spikig ström där all ström förflyter under enstaka ms och ingen ström alls resten av halvperioden.

det är sådan ström som även billiga elmätaren skall hantera idag - många är kallade men få klarar det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Jun 2002

Det är inte så märkligt med tanke på vilken CPU modell det är och att det dessutom är 4st