Permalänk
Medlem

SweClockers stora fototråd

Då var det dags för årets fototråd (lite sen)

Börjar med en egen bild ifrån en regnig januari dag

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Fotot togs 21 januari 2020 när himlen bestämde sig att explodera i rött.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Fotar inte så ofta som jag önskar, men i slutet av året behövde kompisen hjälp med bilder för "blocketannonsen" på bilen så jag ryckte in. Inget vinterväder här inte!

Fotat med Canon EOS M5 och Canon EOS-M 32 mm f1,4 med Hoya CPL filter

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Riisitunturi, Finland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

En till bild från Riisitunturi, Finland.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Ett par fåglar från igår och idag.

20200213-50D_2342 by Kimmo Räsänen, on Flickr

20200214-50D_2750 by Kimmo Räsänen, on Flickr

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Ett gäng roliga korpar vid ett örngömsle

Permalänk
Medlem

Fick tillslut köpt mig en drönare. Bilderna är från första soliga dagen jag hade möjlighet att ut och testa fota. Den var väldigt snäll att fota med, däremot betydligt svårare att flyga snyggt och filma med. (Se bonusvideo längst ner (om det är ok att länka här?))

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Expertgissare

Den har gillade jag extra mycket, snyggt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big Lars:

Fotar inte så ofta som jag önskar, men i slutet av året behövde kompisen hjälp med bilder för "blocketannonsen" på bilen så jag ryckte in. Inget vinterväder här inte!

Fotat med Canon EOS M5 och Canon EOS-M 32 mm f1,4 med Hoya CPL filter
https://i.imgur.com/fxXCLg6.jpg
https://i.imgur.com/xwz2h0r.jpg

Kul att se lite enklare utrustning användas så väl!

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Det blev dåligt med örnar på årets gömslevistelse i Gysinge. De har inte lika stort behov av att besöka åtlar p g a det varma, snöfria vädret. Men några örnar fastnade i alla fall på bild. Här kommer ett par stycken.

4 år gammal havsörn. En riktigt stor och kraftig individ, troligen hona. Jag vet från ringen att den är ringmärkt (och därmed född) i Finland, väntar med spänning på mer information från Ringmärkningscentralen.

> 6 år gammal havsörn.

Permalänk
Medlem

Kungsörn och nötväcka?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kungsörn och nötväcka?

2K havsörn (fjolårsunge)

Permalänk
Medlem

Hann gå en timmes promenad på jobbresa till London. Tagna med Fuji Xpro 1 + 7artisans 35mm f/1.2.

Permalänk
Medlem

@izzie:

Det här tycker jag är bra bilder!

Jag hänger på Fotosidan.se och där finns en del pretentiösa "gatufotografer" som egentligen tar väldigt ospännande och intetsägande bilder. Oftast en bild rakt upp och ned i steget på någon som bara ser lite avvikande ut och det får bli hela grejen med bilden. Därför gillar jag normalt inte gatufoto, det har färgat min bild av vad gatufoto är.
Dina bilder är klart mer intressanta!

Permalänk
Inaktiv

Tog en bild för instagram med den blev lite tråkig så ritade/skrev lite på den 😁 Jag har fixat skyltbelysningen nu, ni behöver inte göra en polisanmälan, tack 😉

FÖRE

EFTER

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Kungsörn och nötväcka?

Havsörn och nötväcka i Varberg.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

@izzie:

Det här tycker jag är bra bilder!

Jag hänger på Fotosidan.se och där finns en del pretentiösa "gatufotografer" som egentligen tar väldigt ospännande och intetsägande bilder. Oftast en bild rakt upp och ned i steget på någon som bara ser lite avvikande ut och det får bli hela grejen med bilden. Därför gillar jag normalt inte gatufoto, det har färgat min bild av vad gatufoto är.
Dina bilder är klart mer intressanta!

Gu vad kul, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator

Har införskaffat mig en mamiya 645 och börjat fota av negativen, första rullen blev TMAX400 men köpte på mig 15 rullar portra 400 precis under januarimånad. Nu är det bara att börja lära sig hur man ska konvertera negativen på ett bra sätt med Capture one

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

https://i.imgur.com/hdIBVce.jpg
Har införskaffat mig en mamiya 645 och börjat fota av negativen, första rullen blev TMAX400 men köpte på mig 15 rullar portra 400 precis under januarimånad. Nu är det bara att börja lära sig hur man ska konvertera negativen på ett bra sätt med Capture one

Gjort för Lightroom, men denna mjukvara är otrolig. Kolla även fb-gruppen med samma namn.

https://www.negativelabpro.com/

Permalänk
Medlem

Fortsätter med pippibilder

Röd glada från ett lite annorlunda perspektiv, Skåne dec-19

Permalänk
Medlem

Ni är alltför duktiga.

Permalänk
Inaktiv

Snacka om tur att jag just hann ta fram kameran, sätta på rätt objektiv och ställa in slutare och bländare just i tid att knäppa denna bild när pappa häller upp kaffe åt bror

Skämt åsido är denna bild förstås planerad efter att jag blev inspirerad av nån bild på insta. Inte särskilt originellt men var kul att prova på. För den som är intresserad är bilden tagen med Sony a6300 + Sigma 30 f1.4 i 1/4000s f/1.6 iso:100

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kom på att jag också tog en norrskensbild för bara några dagar sedan, det var iaf syftet med ”utflykten” men det blev mycket annat som denna bild, även om man ser norrskenet där bak. Bilden tagen i Umeå 19/2.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: fy fan någonstans mellan att jag exportera och att jag ladda upp och länka bilden här så blev det något riktigt trist med kvalitén på bilden. Gör nog ett nytt försök ifrån datorn imorn (är på mobilen nu) och uppdaterat länken i detta och inlägget innan

Permalänk
Medlem

Bjuder på lite Parfym

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Fortsätter med pippibilder

Röd glada från ett lite annorlunda perspektiv, Skåne dec-19

https://i.imgur.com/urA0Jnj.jpg

Snyggt fångat med bra skärpa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Köpte på mig lite studio utrustning och behövs en modell, fick bli min pappa.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Henrikfotograf: Du missade fokus på ögonen här, tyvärr. Enligt mig det viktigaste med porträttfotografi.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |