Steam och diskskrivningsfel efter formaterad HDD

Permalänk

Steam och diskskrivningsfel efter formaterad HDD

Hej,
Jag har precis formaterat en HDD m NTFS och skapat en "SteamLibrary" folder på den nyformaterade disken via Steam. Kan nu ej reinstallera spelen från Steam pga att det står att "Ett fel inträffade under installationen av Fallout 4 (diskskrivningsfel)". Vad är det för knas och förslag på lösning.

Permalänk

"Diskskrivningsfel" vid installation av Steamspel efter HDD formatering

Hej,
Jag har precis formaterat en HDD m NTFS och skapat en "SteamLibrary" folder på den nyformaterade disken via Steam. Kan nu ej reinstallera spelen från Steam pga att det står att "Ett fel inträffade under installationen av Fallout 4 (diskskrivningsfel)". Vad är det för knas och förslag på lösning.

Permalänk
Medlem

@Kurre1974:
Finns mappen du skapade via Steam på disken?
En del program skapar inte mappar, utan tar för givet att de redan existerar, så om de inte finns, kan det naturligtvis inte skrivas till dem.

Finns mappen, kontrollera så den inte av någon anledning är skrivskyddad.

Kontrollera även att det går att flytta/kopiera filer till disken.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

@Kurre1974 *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hejsan Kurre1974,

Skrivet av Kurre1974:

Hej,

Det kan vara så att du fick ett skrivfel på disken, inte helt ovanligt om det är äldre disk.
Kanske körde du en snabbformatering?
Jag föreslår att du:
1) Flytta allt du vill ha kvar till en annan disk temporärt.
2) Kör en diskcheck (högerklicka på disken, välj properties->tools->check now), för att se om du har fel på disken
3) Formaterar om den (inte snabb utan vanlig)
4) Lägg tillbaka undansparat material
5) Skapa nytt Steam-lib och försök igen
6) Ta en kopp kaffe

Permalänk
Medlem

Kika också var temporärfiler skrivs - skrivs de på en nästan smockfull C-disk innan de läggs över där det skall kan också ge felmeddelanden när den inte lyckas skriva filen fullt ut för att temporärdisken blir stum-full.

Det finns anledning varför det skall vara ganska mycket ledig plats på C-disken - kort sagt behövs det en del armbågsutrymmen i hanterandet både för windows egna uppdateringar och den här typen av installationer.