Investera i Bitcoin XBT/XBTE?

Permalänk
Medlem

Investera i Bitcoin XBT/XBTE?

Hej!

Var inte så mycket prat om just Bitcoin XBT/XBTE här så tänkte passa på att lägga upp en ny tråd!

Jag funderar på att investera en del av mina vinster från aktiehandel på Bitcoin i en egen wallet nu när dess värde kraschar men har läst att avgifterna för köp/sälj av dessa är ganska höga. Inte nog med det så behöver man väl även redovisa eventuella vinster och utöver detta betala vinstskatt (30%?).

Hittade nyligen Bitcoin XBT/XBTE på Avanza vilket låter intressant men jag är lite osäker på hur dessa fungerar. Som jag ser det så är fördelen med dessa är att de kan köpas och säljas precis som andra aktier via t.ex. Avanza vilket gör det ganska attraktivt, speciellt med ett ISK konto.

Så vad tycker och tänker ni? Föredrar ni att investera i Bitcoin XBT/XBTE eller köpa Bitcoin till en egen wallet/annat?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Nackdelen är väl om du vill sälja / köpa när börsen är stängd..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Nackdelen är väl om du vill sälja / köpa när börsen är stängd..

Det är en nackdel ja. Speciellt på helger skulle jag tro, där stora förändringar kan ske med Bitcoin (t.ex. krasch). Men samtidigt verkar Bitcoin XBT att inte följa Bitcoin lika skarpt utan har en lite långsammare utveckling?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Läs om ISK på Avanza, du betalar bara Shablonskatt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kastar alla pengar jag har just nu på bitcoin cert via avanza... (isk)

Permalänk
Medlem

https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=BTC%3D

Rätt tillfälle nu! Köp innnan det är värt noll kr!

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Var inte så mycket prat om just Bitcoin XBT/XBTE här så tänkte passa på att lägga upp en ny tråd!

Kan bero på att det mesta förmodligen sagts i den här tråden redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Kan bero på att det mesta förmodligen sagts i den här tråden redan

Stämmer bra, hittade den efter Sålde alla mina Bitcoin XBT då det var inte lika fullt spännande som kryptovaluta som jag trott. Var något även med en hävstångsavgift (spread?) som jag inte förstod mig riktigt på samt att Avanza tar någon ränta om man håller i XBT över natten?

Visa signatur