Permalänk
Medlem

Ljudswitch?

Hej SC,
har en fråga angående mina ljudkällor som jag vill kunna kontrollera bättre.

Just nu har jag ett par USB hörlurar och ett par analogt (3,5mm) 2.1 högtalare. Det jag vill göra är att lättare kunna byta mellan dessa istället för att behöva gå in i "byta ljudkälla" varje gång. Drömmen skulle vara om det även gick att styra volymen på hörlurarna med en fysisk volymkontroll antingen som jag köper till eller den som redan finns. Micken är USB Blue Yeti också..

Funderar även på att skaffa nya 2.0 högtalare som oklart kommer vara då USB eller analog.

Jag har hittat olika hubbar men bara en specifikt för ljud och den är bara analog (https://www.inet.se/produkt/6304867/ljudswitch-hogtalare-head...)... den är ifrån 2011.

Några tips?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

@Constantine: jag kör väldigt likt dig, Jag klickar bara på högtalaren på windows skrivbord för att välja enhet snabbt i rulllistan. (går ju knappt få det smidigare än så?) Jag kör annars med asus pegasus hörlurar, där följer det med en dac/hubb som går att välja utgång på fysiskt men för mig tycker jag fortfarande det är smidigare att bara klicka på ikonen nere till höger.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon:
Jesus, jag visste inte ens om den det där i win10, tydligen nytt för windows. Jag har gått in i ljudkällor manuellt och "ändrat till standard". Hur som hittade ett program "audioswitch" och "soundswitch" som man kan koppla källorna till macro knapparna på tangentbordet, låter hur gött som helst, ska provas imorn!

En lösning jag hittade också var USB switch "styr 2 datorer i ett" och ha hörlurarna kopplade i kanal 1 och sedan slå på kanal 2 (död, ej inkopplad i något) och då förhoppningsvis få högtalarna att automatiskt bli påkopplade.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem

Kan relatera, har varit i samma sits och tröttnade på att byta ljudkälla stup i kvarten via Windows, så jag löste det genom att skaffa mig ett mindre mixerbord med stöd för 3.5mm-mikrofon. Definitivt en sån sak man inte trodde man behövde men som man nu inte kan leva utan.

Kanske inte hjälper TS så mycket som har flertal USB-prylar i sin setup, men det kanske kan hjälpa någon annan.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Rekordmedlem

Usbanslutning innebär att enheten har ett eget ljudkort och win är än så länge väldigt dåligt på att hantera flera ljudkort samtidigt, dessutom kan DRM också ställa till det.
Vill man ha full kontroll över ljudet så får man hålla på en hel del i win eller så kör man med ett och samma ljudkort/dac/utgång och kontrollerar sedan alt oberoende av datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.