Upwork - lön, skatt osv.

Permalänk

Upwork - lön, skatt osv.

Hej!

Jag hade tänkt ta mig an ett lockande programmeringsjobb på Upwork.
Hur går man rent konkret tillväga där när det gäller lön och beskattning.

Nån med erfarenhet? Om det vore möjligt vore egenanställning ett bra alternativ för mig.
Hur har ni andra gjort?

MVH

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte använt dem, men vid snabb anblick ser det ut som nån typ av förmedlingstjänst. Borde väl i sådana fall fungera som övriga frilansjobb, dvs du bör ha en firma och sen fakturera nästan som vanligt. Sen exakt hur de får sin "cut" för att ha förmedlat jobbet vet jag inte. De kanske sköter faktureringen mot kunden, och du fakturerar Upwork.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk

Tack för bra svar!

Ja, det är en förmedlingstjänst. Jag tror att jag måste ha en egen firma(vilket jag försökt undvika), men det kanske inte är så svårt som jag tror. De tar 20% av intänken så då får de sin del. När man tar större uppdrag blir deras andel mindre. Ja de sköter faktureringen och allt med pengarna, så jag tror att jag fakturerar så som du beskrev - ska kolla upp just detta närmare.

Har du själv erfarenhet av "förmedlingstjänster"?

Permalänk
Medlem

Jag har använt en förmedlingstjänst, dock inte just den du beskriver. 20% låter ganska mycket, men du får se till att ta bra betalt
Om du har för avsikt att tjäna pengar, vilket det låter som om du har, så måste du starta ett företag. Enklast är att starta enskild firma, men du kan så klart välja att starta AB också. Då måste du dock ha 50 000 kr att lägga in i aktiekapital och det behöver du inte tänka på i enskild firma. Sedan måste du ansöka om F-skatt och momsregistrera dig och sedan är det klart! Skatteverket kommer att skicka ut ett papper med din priliminära skatt du ska betala varje månad, baserat på hur mycket du har uppgett att du tror att du kommer att tjäna det första året. Stort lycka till med ditt företagande!