Formel 1 blockerar streaming via VPN

Permalänk
Medlem

Formel 1 blockerar streaming via VPN

Ett die-hard-fan av F1 som mig blev såklart lyrisk när jag hörde att F1 Gruppen (Liberty Media) släpper en egen streamingtjänst. Men det är tyvärr två problem:

1. Viasat har exklusiva rättigheter för F1 i Skandinavien - streamingtjänsten förbjuds alltså
2. I denna artikel framgår det att tjänsten inte ens kommer gå att nå via VPN - hur löser dem det? Viasat blockerar nya F1 tjänsten

Så, har någon ett par initiala tips på hur man kommer runt detta? Tjänsten är inte släppt ännu så det kan vara svårt att veta exakt. Det ska tydligen släppas i bland annat Österrike och Belgien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av earic12:

Ett die-hard-fan av F1 som mig blev såklart lyrisk när jag hörde att F1 Gruppen (Liberty Media) släpper en egen streamingtjänst. Men det är tyvärr två problem:

1. Viasat har exklusiva rättigheter för F1 i Skandinavien - streamingtjänsten förbjuds alltså
2. I denna artikel framgår det att tjänsten inte ens kommer gå att nå via VPN - hur löser dem det? Viasat blockerar nya F1 tjänsten

Så, har någon ett par initiala tips på hur man kommer runt detta? Tjänsten är inte släppt ännu så det kan vara svårt att veta exakt. Det ska tydligen släppas i bland annat Österrike och Belgien.

Vad gäller 1) så är det ju möjligt, kanske rentav sannolikt beroende på hur intresserade Liberty är av detta, att det blir ändring när det nuvarande avtalet löper ut (gäller bara till och med 2018 enligt vad jag hittade vid snabb googling), i så fall blir väl rimligen TV-rättigheterna billigare nästa gång.

Vad gäller 2) så är det väl F1s (FOMs?) skyldighet att hindra detta iom att de nu sålt exklusiva rättigheter i en del länder (det är ju F1 som blockerat sig själva, snarare än att Viasat gjort detta).

Den enda riktigt enkla lösningen är väl att titta på Viasats sänding, det är ju vad F1 uppenbart tänker sig att du ska göra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det handlar bara om vilka VPNs som är blockade. Skaffa en dedikerad VPN via valfri leverantör så bör det inte vara blockat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det handlar bara om vilka VPNs som är blockade. Skaffa en dedikerad VPN via valfri leverantör så bör det inte vara blockat.

ja för det funkar så bra på netflix

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag ska stödköpa Viasat Motornär F1 säsongen börjar eftersom jag tycker reportrarna är duktiga och jag föredrar det svenska språket.

Men tekniskt så är jag övertygad att en utländsk VPN kommer att fungera utmärkt för Liberty Medias nya Formel 1 kanal. Omöjligt att undvika så vitt jag kan se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

ja för det funkar så bra på netflix

Menar du att en privat VPN inte funkar med Netflix? Kör just nu på en publik som funkar med deras USA-utbud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Menar du att en privat VPN inte funkar med Netflix? Kör just nu på en publik som funkar med deras USA-utbud.

Han är sarkastisk över F1s försök att blockera VPN-tjänster som tittare kan tänkas använda för att använda tjänsten från hela världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Vilken kör du med? Hur ofta behöver du byta?

Jag har försökt hitta något prisvärt som inte blir blockerad omedelbart.

Har till o med kollat på om man ska hyra en server i usa o sätta upp en egen VPN för att garanterat inte bli blockerad, men det är svårt att göra det utan att priset skenar iväg.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Har till o med kollat på om man ska hyra en server i usa o sätta upp en egen VPN för att garanterat inte bli blockerad, men det är svårt att göra det utan att priset skenar iväg.

VPN Unlimited, har inte behövt byta på ett tag - men kör via app så kan vara så att dem bytt IP på VPNen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Skrivet av LemurenSwe:

VPN Unlimited, har inte behövt byta på ett tag - men kör via app så kan vara så att dem bytt IP på VPNen.

Jag kör också med VPN unlimited och den verkar ju öppna upp allt innehåll på Netflix. Har iofs bara kollat på några filmer som finns i Kanada men inte i USA T.EX. Star wars filmerna. I VPN unlimited appen så valde jag bara Netflix streaming servern.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad