Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för CSGO

Hej!

Har en Webhallen Config-dator från 2016. Köpte den endast för att spela CSGO på och har bara CSGO + discord och TS på datorn. Har gjort allt för att få 300fps stabilt men det fixar den inte på vissa banor 5v5. Se min förra tråd där jag utförligt har testat väldigt många guider... Även om det är ett "väldigt litet problem" så är det tillräckligt för att irritera mig när jag BARA köpt datorn för CSGO. Spelar ingen roll hur bra den kan klara andra spel. Det känns typ som att CSGO på senare tid blivit sämre optimerat efter uppdateringar, nya versioner av banor, o.s.v. och jag vill nu komma till rätta med problemet. I tråden som jag bifogat nedan har jag förklarat problemen men även testat flera olika tips utan framgång...

Min Förra tråd gällande FPS-DROPS på CSGO

Jag tänker nu pröva att uppgradera hårdvaran för att se om det blir bättre och jag hade uppskattat lite hjälp, synpunkter och råd från er som är kunniga inom datorbyggande (och gärna CSGO).

Nuvarande setup:

Intel i7 - 4790k (4.4 GHz)
Moderkort: ASUS Z97-E
Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
Nvidia Geforce 980 ti (6gb)
250 GB SSD-disk
windows 10
Fractal Define 5
AOC 144 MHz skärm

Allt går perfekt och jag har aldrig haft problem eller bytat några delar sedan mitt datorköp.

-----

Efter att ha rekat runt lite hittade jag en benchmark som ser väldigt lovande ut. Datorn där har dessa specs:

I7 8700K
Corsair - H100i v2
ASRock - Z370 Killer SLI ATX LGA1151 Motherboard
G.Skill - Ripjaws V Series 16GB (1 x 16GB) DDR4-3200 Memory
Western Digital - Blue 500GB 2.5" Solid State Drive
EVGA - GeForce GTX 1080 Ti 11GB Black Edition Video Card
NZXT - S340 Elite (White) ATX Mid Tower Case
Corsair - CXM 650W 80+ Bronze Certified Semi-Modular ATX Power Supply

Länk till benchmarkvideon ovan

Vad tror ni om att uppgradera min setup med samma moderkort, ramminne, CPU (och en bra kylare) till min setup?

Tror ni det blir problem att jag har ett så pass gammalt grafikkort som 980 ti 6GB när jag uppdaterar de andra delarna och endast ska spela CSGO? Enligt MSI Afterburner används mitt grafikkort typ 25-45% vid 5v5 på CSGO och det håller en jämn, låg temperatur (har prövat ha alla inställningar på högsta / lägsta och det blir ingen stor skillnad). Min instinkt säger att jag inte behöver ett nyare grafikkort då jag kör låg upplösning och 4:3, men jag är för dålig på hårdvara för att säga om det kommer slöa ner generellt...

Åsikter?

1) Kommer grafikkortet bottlenecka på något sätt för att det är så pass mycket äldre i förhållande till delarna jag vill uppgradera till?

2) Vad tycker ni om delarna från benchmarken som jag är sugen på att köpa? Finns det bättre / sämre delar? tänk på att jag bara vill spela CSGO felfritt, inget annat.

Stort tack på förhand!!

Permalänk
Medlem

Vad spelar du på för settings och varför är just 300 fps så viktigt?

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Köp 2 ram stickor och inte en. Gör skillnad.

Få 300 fps i csgo är inte direkt svårt. Tror du ska börja med enkla lösningar innan man kastar 16k i sjön.

1. installera om windows
2. Kolla om ditt ram faktiskt går i 1600mhz. Standard är 1333mhz och du måste manuellt aktivera XMP i bios för att den ska gå snabbare. Ladda ner CPU-Z och se vad den säger.
3. Överklocka CPU, minnet (inte svårt alls)

Är du inte nöjd ännu så kanske man ska fundera på uppgradera.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

*Någon hann visst före
Om du köper nytt så skulle jag rekommendera att du köper 2x8gb istället för 1x16gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill

Den datorn ska klara CS utan problem med 300 FPS

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Min dator i signaturen klarar 300fps 🤔 din borde inte ha några problem med det, kanske är dags för en old classic formatering och installera OS på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Vad spelar du på för settings och varför är just 300 fps så viktigt?

300 fps påverkar något med siktet och rekylen har jag för mig. Kanske väldigt oldschool men jag har för mig det.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwd:

Tror ni det blir problem att jag har ett så pass gammalt grafikkort som 980 ti 6GB när jag uppdaterar de andra delarna och endast ska spela CSGO? Enligt MSI Afterburner används mitt grafikkort typ 25-45% vid 5v5 på CSGO och det håller en jämn, låg temperatur (har prövat ha alla inställningar på högsta / lägsta och det blir ingen stor skillnad). Min instinkt säger att jag inte behöver ett nyare grafikkort då jag kör låg upplösning och 4:3, men jag är för dålig på hårdvara för att säga om det kommer slöa ner generellt...

Åsikter?

1) Kommer grafikkortet bottlenecka på något sätt för att det är så pass mycket äldre i förhållande till delarna jag vill uppgradera till?

Ditt grafikkort är fortfarande bra. Det motsvarar ungefär ett GTX 1070, och har inga problem med att köra CS:GO, och som du säger, eftersom du kör i en låg upplösning så blir det så "enkelt" för grafikkortet att driva spelet att det knappt används. Det är förmodligen processorn (och kanske minnet?) som flaskhalsar i så fall. Prova att överklocka ännu högre om det är möjligt. Men som andra har påpekat, egentligen borde din dator lätt klara 300 fps.

Det kan också vara andra orsaker som påverkar prestandan. Kanske något med Windows 10 om du kör det? Från din förra tråd så står det att du har Windows installerat på en vanlig hårddisk? Varför inte på din SSD? Windows + Steam/CS:GO + andra vanliga program får ju lätt plats på 250GB.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen gott folk. Ledsen för sent svar, jag har byggt om datorn i helgen för första gången så det tog lite tid...

Ledsen om jag förklarat allt lite rörigt; en del av min felsökning på den tidigare setupen var att jag fick hjälp med att formatera och installera om allt på min SSD-disk vilket förvisso gjorde datorn betydligt snabbare generellt men gav ingen märkbar skillnad på hur CSGO presterade i "tuffa" situationer 5v5 på t.ex. inferno vid fontänen på B-site. Har ärlig talat testat det mesta under ett halvårs tid så i helgen köpte jag nya komponenter och installerade i datorn.

Vad jag köpte:

CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz,12MB, Socket 1151
3 990 kr

MK ASUS PRIME Z370-P
1 189 kr

GSkill 16GB (2x8 GB-KIT) 3200M Ripjaws V DDR4 B
1 749 kr

Noctua NH-D15 cpu-kylare
899 kr

Inet ESD-armband retail Svart

--

Jag går på universitetet (heltidsstudier) och har inte hunnit testa så mycket än då allt blev klart igår kväll och jag började skolan 08:00 imorse men jag har löst XMP i bios så att mina ramminnen går på 32000MHz och jag har följt en överklockningsguide på youtube och min processor går nu på 5 GHz och ligger på 45-55 grader när csgo körs. Jag håller koll på allt via MSI Afterburner för att se så alla komponenter går okej.

Vid snabb test på lite olika brutalcs-servrar (retake!) ligger datorn nu mer stabilt. Jag ligger på mellan 345-400 fps och då har jag låst den vid fps_max 400 då jag inte vill ha för höga toppar heller. Min GPU-usage blir mycket högre så fort fpsen går för högt. Det viktigaste för min del är att spelet är stabilt oavsett var jag är på banan och hur många spelare som syns på skärmen samtidigt. Jag använder MSI afterburner:s fps-mätare så vet inte hur exakt den är men oavsett FPS känns spelet inte lika trasigt längre vid en första anblick vilket är en stor lättnad för min del. Jag måste dock pröva ett par veckor ordentligt och testa mig fram för att kunna lämna en mer rättvisande, exakt, recension av den faktiska skillnaden som jag upplever. Ibland vet man inte vad som är placebo heller...

Jag har även prövat att köra med hyperthreading och utan (känns lättare att följa 6 kärnor på MSI-mätaren än 12) och det blev inte en superstor skillnad på brutalcs-servrarna den halvtimmen jag hann testa men jag tror jag behöver pröva lite mer 5v5 innan jag kan ge er en rättvisande bild. Lovar att återkomma med resultat. Jag kommer pröva både esportal, faceit och brutalcs-servrar (retake där många är i bild samtidigt) då jag tycker att dessa tre spelplattformarna är hyffsat lika i påfrestning för datorn. Deras duels-servrar gick betydligt bättre redan på min förra dator men det TROR jag har att göra med att det bara är en mot en men vad vet jag...

Jag återkommer med recension så fort jag hunnit spela och testa ordentligt.

Har ni något tips på hur jag ska testa CSGO-preformance, eller om jag ska testa något särskilt program, inställning eller dylikt, så tveka inte på att skriva. Kan vara bra om ni undrar något och vill att jag testar åt er för att jämföra något specifikt om ni också går i tankarna på att uppdatera era komponenter.

Stort tack så länge så återkommer jag.

Mvh

Kwd