Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Är Anderssons 4K TV-apparater något att ha?

Permalänk

Är Anderssons 4K TV-apparater något att ha?

Nu är det så att jag endast har 3500-4000 i budget för en 4K TV (jag vet, jag är ute på hal is). Hört både ris och ros om NetonNets egna märke Andersson som ju är fruktansvärt billiga. Specifikt har jag hittat denna 50 tummare för 3790:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/46-50tum/anderss...

De har även vad som verkar vara samma TV fast 43 tum för samma pris: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/39-43tum/anderss...

Är dessa skit eller ok om jag vill ha en billig 4K? Responstiden verkar vara god, 8/9.5 ms. Det jag oroar mig över är färgåtergivningen och svärtan med tanke på att den är så pass billig. Vill para den med en Xbox one X för 4K spelande. Min prioritet är inte Smart TV funktioner utan enbart bildkvalitet då den endast ska spelas på. Någon med erfarenhet av Andersson 4K TV?

Permalänk

Har en Andersson 55 4k är riktigt nöjd, ända minus är att själva smart tv biten suger. Netflix hänger sig ibland. Men den är helt godkänd för spel och film

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk

@1966Riviera: Jag har precis den och har inget att invända emot, bortsett från det nalle6killer säger: Netflix fungerar mer än dåligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XripperX

Permalänk

@Biktfadern: Har du några bilder att dela med dig när TVn är igång? Vore grymt för att få en känsla för färgerna. Använt den för spelkonsol, hur funkar det? Är bilden skarp?

Permalänk

@nalle6killer: Hur upplever du bilden, realistiska färger? Har du spelat med den, ser spel skarpa ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1966Riviera:

Nu är det så att jag endast har 3500-4000 i budget för en 4K TV (jag vet, jag är ute på hal is). Hört mycket både ris och ros om NetonNets egna märke Andersson. Men nu har jag hittat denna 50 tummare för 3790:- och blir lite sugen:

https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/46-50tum/anderss...

De har även vad som verkar vara samma TV fast 43 tum för samma pris: https://www.netonnet.se/art/ljud-och-bild/tv/39-43tum/anderss...

Är dessa skit eller ok om jag vill ha en billig 4K? 43 tummare kanske är för liten? Responstiden verkar vara god. Det jag oroar mig över är färgåtergivningen och svärtan med tanke på att den är så pass billig. Vill para den med en Xbox one X för 4K spelande. Någon som har erfarenhet av denna eller annan Andersson 4K TV? Min prioritet är inte Smart TV funktioner och appar och extra funktionalitet utan enbart bildkvalitet då den endast ska spelas på. Eller har ni något bättre alternativ kom gärna med det, men jag har inte kunnat hitta det i den här prisklassen.

Man får vad man betalar för brukar man ju säga ..

Du kommer inte genom bilder kunna se hur pass bra färgåtergivning och dylikt är - utan åk till Netonnet och se ifall de har en man kan titta på. Sen kan du ju alltid beställa hem och testa för att sedan använda dig av ångerrätten om du tycker TV:n inte är nå bra. Något som också kan vara värt att ta med i beräkningarna är hur pass hög "input lag" TV:n har ifall du ska spela på den. Jag tror dessvärre att det är ganska högt input lag då det ofta är det på billigare modeller.

Hittade ett test på Aftonbladet där TV:n fanns med: https://www.aftonbladet.se/tester/a/l10mzk/ny-tv-till-vm-expe...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Avstängd

Är det någon som vet hur byggkvaliteten på dedär är? Kommer de att hålla länge, eller kommer de att lägga av efter 5-6 år?

Hur är de om man kör dem mot en vanlig PC för att kolla på film, nyheter, spel och annat?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Det är hursomhelst väldigt mycket TV för lite pengar. 3 års garanti också tydligen. Åk dit, kläm, känn och titta.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

@Samlooh: Tack för ditt svar. Tyvärr var Aftonbladet testet låst bakom betalvägg

Permalänk
Avstängd

De är billiga för att det är ganska grov upplösning på dem och de är enklare gjorda än de dyrare.
Det är skillnad i upplösning och återgivning av färger, mm , men priset är ju åas bara en tredjedel av priset för en "riktig" Upplösningen bör man dock kolla tror jag, färgerna brukar vara hyggligt bra även på de billigare, åtminstone sett till det låga priset.

Edit, dock är ju upplösningen inte i närheten lika kritiskt för en TV som för en "datorskärm"...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Jag testade med en datorskärm förut, 24 och 30" är för litet att fungera som en TV som är bekväm att titta på om man inte sitter direkt framför den i ett pyttelitet rum.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XripperX:

Dendär blev man ju onekligen väldigt sugen på...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

@Mizzarrogh: Vad menar du med "grov upplösning"? Det är en 4K, så mycket högre upplösning får du inte om du inte ska ha 8K vilket knappt säljs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1966Riviera:

@Mizzarrogh: Vad menar du med "grov upplösning"? Det är en 4K, så mycket högre upplösning får du inte om du inte ska ha 8K vilket knappt säljs.

Jo, jag blandade ihop modellerna med andra modeller jag tittade på, såg att dendär var mycket större samt hade väldigt mycket högre upplösning än den jag refererade till...
Hitachi låter ju som att det borde vara ok, tycker man, eller?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@1966Riviera: Gissning, men kör Andersson möjligen på LG:s sorgliga RGBW-paneler? Det är åtminstone ett exempel på där 4k inte riktigt är 4k "på riktigt".

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Är det någon som vet hur byggkvaliteten på dedär är? Kommer de att hålla länge, eller kommer de att lägga av efter 5-6 år?

Hur är de om man kör dem mot en vanlig PC för att kolla på film, nyheter, spel och annat?

Jag har hanterat samt kollat på de flesta modeller av Andersson sedan 4 år tillbaka. Byggkvaliteten är plastig och klumpig men ok. Livsläng: de håller normalt håller över 3 år vilket också är reklamationsrättslängden. Har inte haft fler reklamationer på dem än andra märken. Nu är min erfarenhet långt ifrån någon empirisk studie, men det lär ge mer info om läget än en vanlig konsument. Som någon sa, man får det man betalar för.

/Sysslat med nåt på Netonnet/Siba, dock ej längre

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk

@Choffe: Intressant, refererar du till detta? http://4k.com/lgs-2017-4k-rgbw-tvs-keep-offering-a-raw-deal-f...

Nu är frågan hur man får reda på vad det egentligen är för paneler i dessa Andersson..

Permalänk
Medlem

@1966Riviera: Ja, precis den! Generellt verkar det ju dock vara Samsung-paneler som hittar ut till OEM-tillverkare, isåfall borde det vara lugnt. Det säkraste skulle jag säga är att åka och titta på dem och se hur de uppfattas, kanske även försöka få tillåtelse att gå in i menyerna och försöka få fram hårdvarufakta den vägen.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

@1966Riviera: Ja jag tycker bilden är okej, inget lagg och färgerna ser bra ut. Mycket tv för pengarna

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1966Riviera:

@Samlooh: Tack för ditt svar. Tyvärr var Aftonbladet testet låst bakom betalvägg

På en krona, ja ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.