[Linux] Hur är statusen med USB-C dockor?

Permalänk
Medlem

[Linux] Hur är statusen med USB-C dockor?

Hej,

Går i tankarna att ersätta min stationära desktop med en laptop men vill ha möjlighet till ordentlig skärm, tangentbord m.m.
Och ja om det inte var underförstått av forumkategorin så tänker jag inte slänga in Windows

Försökt titta runt lite på hur väl USB-C dockorna fungerar nu för tiden och om jag förstått saken rätt så har det gått från att vara total katastrof till "någorlunda ok" men även det sistnämnda ser ut att variera kraftigt. Tänker använda Arch vilket innebär relativt bleeding-edge kernel så modernt stöd ska inte vara något problem.

Har tittat lite på Asus Zenbook och deras universal dock eller Simpro (Denna verkar dock bara vara till Zenbook Pro? Framgår fruktansvärt dåligt på deras hemsida).

Sökte på Asus och hittade @Asus.David, har du någon input?

Någon som har någon lyckad laptop+docka+linux historia att förtälja?

Mvh Undie

Permalänk
Medlem

Om man connectar en skärm till en sån här, är det då laptopens grafikkort som får jobba eller är det någon usbgrafikkort historia som är värdelöst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PlogarN97: Jag ska tillägga att jag tänker köra på integrerad Intel HD graphics då jag inte har för avsikt att spela något som helst krävande.
Det sitter ingen GPU i själva dockan om det är det du undrar.

Permalänk

jag har en Sandberg USB-C Dock till min Asus Tablet, den funkar bra för skärmar, få minneskortläsare, usb portar. Men! och ett stort men den funkar inte att ladda genom tyvärr.

http://test.pctidningen.se/test/diverse/sandberg/sandberg-usb...

Permalänk
Medlem

@Bonden_88: Vad kör du för dist?

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra sig hur med statusen med USB-C på windows är

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Inaktiv

@Undie:

Tja!

ASUS SimPRO fungerar till samtliga nya modeller med USB-Type-C. Inte bara för Zenbook.

Permalänk
Medlem

@lindhe

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har kört Lenovos Thunderbolt 3 dock i Ubuntu 18.10 med klanderfritt resultat. Displayport, USB, Ethernet och laddning fungerade bra. Ljud otestat. I och urkoppling av kabeln fungerade utan problem och allt kom snabbt tillbaka igen vid inkoppling.

@Mr_Lazy Den fungera lika klanderfritt i Windows 10. Det enda systemet som har problem är OSX som kräver många försök för att få igång skärmkontakterna och ibland hänger sig USB bussen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Dells Thunderbolt 3-docka i Ubuntu 16.04 på jobbet och var det var inte mycket värre än plug and play.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus Logitech PRO X Superlight |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag har kört Lenovos Thunderbolt 3 dock i Ubuntu 18.10 med klanderfritt resultat. Displayport, USB, Ethernet och laddning fungerade bra. Ljud otestat. I och urkoppling av kabeln fungerade utan problem och allt kom snabbt tillbaka igen vid inkoppling.

@Mr_Lazy Den fungera lika klanderfritt i Windows 10. Det enda systemet som har problem är OSX som kräver många försök för att få igång skärmkontakterna och ibland hänger sig USB bussen.

Vet jag inte riktigt om jag håller med om det. Tycker det är lika mycket strul med USB-C som när USB kom

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

För mig funkar det fint! Jag kör Arch Linux på en ThinkPad till Lenovos TB-3 docka, och allt funkar för mig. En skärm med 4k@60Hz över DP, tangentbord, mus samt diverse USB som kopplats i och ur. Hade dessutom en extern FHD-skärm över HDMI ett tag. Allt har funkat så gott som felfritt.

På Arch Wiki stod det att jag behövde installera en speciell drivrutin för Ethernet, så jag gjorde det, men vet faktiskt inte om det verkligen behövdes.

Märkte även att BIOS hade ett strömsparläge som gjorde att alla USB-portar på dockan, inklusive mus och tangentbord, hamnade i någon form av viloläge. Så varje gång jag ville använda mus eller tangentbord (efter 3 sekunders paus) så var jag tvungen att först klicka på en knapp innan jag kunde använda den. Exempel: https://youtu.be/5t5QAnH0pl8
Men detta var, så vitt jag kan förstå, en feature hos mitt BIOS, inte en bugg hos Linux.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ångrar mig. Det var nog inte den grejen som var en BIOS issue för mig. Power saving grejen var pga `powertop --autotune`, men det var jag som hade ställt in den så (av misstag). Så fortfarande inte Linux fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Rekordmedlem

Usb-c är en kontakttyp och inget annat så den lär fungera perfekt så länge man har det i både hona och hane.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb-c är en kontakttyp och inget annat så den lär fungera perfekt så länge man har det i både hona och hane.

Det är framför allt displaylink jag är bekymrad över, inte att USB-C kontakten inte passar rent fysiskt...

Permalänk
Medlem

@Undie: Jag kör en Lenovo L480 och matchande Ultra dock. Testat det massiva 48h nu, men på den tiden har det vart 100% på Ubuntu 18.04.

Permalänk
Medlem

Tackar alla för många bra svar.

@Kamouflage: Då kör du alltså HDMI över displaylink över USB-C kan man säga? (Displaylink kallar jag drivern som mappar allt genom USB-C, oklart om detta är helt korrekt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Tackar alla för många bra svar.

@Kamouflage: Då kör du alltså HDMI över displaylink över USB-C kan man säga? (Displaylink kallar jag drivern som mappar allt genom USB-C, oklart om detta är helt korrekt)

Inte en susning faktiskt, den var bara plug & play. Testat displayport, hdmi, ethernet och usb-hubben och allt bara funkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

@Undie: Jag kör en Lenovo L480 och matchande Ultra dock. Testat det massiva 48h nu, men på den tiden har det vart 100% på Ubuntu 18.04.

Är den den dockan med sidokontakt? Den som ska passa X1 carbon gen6?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Denke: Vet inte om den passar X1 Carbon men det är den nyaste dockan, som har sidokontakt. Jag har även kört den med kontakt under tidigare och den har fungerat lika bra.

Den äldre dockan som hette typ USB3 dock fungerade skräp, men det var strul även på Windows så jag kan inte säga bu eller bä om den.. eller kanske att jag kan säga bä

Denna är det nog: https://www.dustin.se/product/5011070331/thinkpad-ultra-docki...
Alltså INTE denna: https://www.dustin.se/product/5010756150/thinkpad-ultra-dock-... (som jag kört innan och som funkar klockers också)
Och heller INTE denna: https://www.dustin.se/product/5010899326/thinkpad-usb-30-ultr... (som verkar vara kass)

Permalänk
Medlem

@Kamouflage
Jo det är exakt den dockan jag tänkt köpa men har varit lite tveksam då jag haft dåliga erfarenheter men USB3 dockor innan. Så jättesjyst att du skriver här om dina erfarenheter med den!

Vad har du för skärmar kopplade till den? Typ upplösning och hur snabb framerate? Finns det något annat du märkt av som är konstigt eller funkar allting bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Vet jag inte riktigt om jag håller med om det. Tycker det är lika mycket strul med USB-C som när USB kom

Jag pluggar in min dator (en MBP med endast 4 USB-C portar) i ovan nämnda Lenovo docka flera gånger dagligen på jobbet och har inte en enda gång haft strul i Linux eller Windows, dock är Linuxtesterna mycket mer begränsade eftersom hårdvarustödet tvingar mig in i Windows primärt.

Skrivet av Undie:

Det är framför allt displaylink jag är bekymrad över, inte att USB-C kontakten inte passar rent fysiskt...

Displaylink är uselt, vad du vill ha är en dator med stöd för Thunderbolt 3 + en docka med motsvarande stöd. Om det ej är möjligt p.g.a. andra krav du har så vill du i allra värsta fall ha en dator + docka med stöd för DisplayPort over USB-C / USB-C DisplayPort alt mode.
Med Displaylink använder du inte din dators grafikkort och har inget hårdvarustöd utan är helt beroende av, i min erfarenhet, väldigt buggiga drivrutiner. Det är inte en acceptabel lösning för annat än om det inte finns ett väldigt specifikt krav som gör att du måste köra Displaylink, och knappt ens då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Jag pluggar in min dator (en MBP med endast 4 USB-C portar) i ovan nämnda Lenovo docka flera gånger dagligen på jobbet och har inte en enda gång haft strul i Linux eller Windows, dock är Linuxtesterna mycket mer begränsade eftersom hårdvarustödet tvingar mig in i Windows primärt.

Displaylink är uselt, vad du vill ha är en dator med stöd för Thunderbolt 3 + en docka med motsvarande stöd. Om det ej är möjligt p.g.a. andra krav du har så vill du i allra värsta fall ha en dator + docka med stöd för DisplayPort over USB-C / USB-C DisplayPort alt mode.
Med Displaylink använder du inte din dators grafikkort och har inget hårdvarustöd utan är helt beroende av, i min erfarenhet, väldigt buggiga drivrutiner. Det är inte en acceptabel lösning för annat än om det inte finns ett väldigt specifikt krav som gör att du måste köra Displaylink, och knappt ens då.

Tack, det var precis det här jag behövde höra. Var helt låst på att man över USB-C använde något som heter Displaylink men det verkar vara någon halvknackig sak för att få periphirals över USB-C. Thunderbolt däremot verkar vara ett beprövat bussystem för detta så nu vet jag vad jag ska titta på.

Dockorna hoppade ganska rejält i pris så fort Thunderbolt-stöd fanns med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denke:

Vad har du för skärmar kopplade till den? Typ upplösning och hur snabb framerate? Finns det något annat du märkt av som är konstigt eller funkar allting bra?

Ett par Dell.. 1920*1200, 60hz. Minns inte modell exakt tyvärr.
Jag har som sagt bara testat ett par dagar (på jobbet) och märkte inget negativt, så svårt att säga mer än att det so far är klockers.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage
Tack för svaret!

Jag skulle absolut inte rekommendera en docka med displaylink till Linux. Tidigare hade jag en Dell XPS13 med en usb3 docka och jag fick inte det att funka bra alls. Jag la ner ganska mycket tid med drivrutiner, inställningar och allt möjligt men det fungerade bara knappt. Fick lägga ner det. Det fungerade lite bättre i Win10 men det fanns massa problem där med.